عزرا اخی گفت: بر اساس آمار سال گذشته حدود 400 هزار نفر در استان به بیماری دیابت مبتلا هستند که حدود هفت تا هشت درصد جامعه را شامل می‌شوند.

وی افزود: طرح غربالگری دیابت در روستاهای استان انجام شده و برای مناطق شهری نیز در سال 95 انجام خواهد شد.

اخی ادامه داد: دیابت نوع دوم که بیشتر در بزرگسالان مشاهده می‌شود در افرادی که سابقه خانوادگی دیابت داشته و دچار چاقی هستند بیشتر است، 50 درصد افراد از بیماری خود مطلع نیستند و بیماری آنها بدون علامت است.

وی با تاکید بر اینکه افراد بالای 30 سال باید غربالگری شوند، افزود: افرادی که دچار فشار خون و سابقه بیماری دیابت در خانواده هستند و یا چربی خون بالا و سبک زندگی کم تحرک دارند حتی اگر علائمی هم نداشته باشند باید در غربالگری شرکت کنند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات دیابت بیمارستان امام خمینی ساری بیان کرد: کسانی که درگیری عروق بزرگ مانند درگیری عروق قلب، مغز و پا دارند، زنانی که سابقه قبلی در بیماری‌های تخمدان دارند، زنانی که فرزندان بالای چهار کیلوگرم به دنیا می‌آورند و یا سابقه دیابت بارداری داشته‌اند باید به طور منظم آزمایش قند خون ناشتا بدهند.

اخی گفت: در دیابت نوع دوم ابتدا مقاومت نسبت به انسولین ایجاد خواهد شد و به تدریج ترشح انسولین کاهش می‌یابد و این مقاومت به دلیل رفتارهای غلطی است که در زندگی داریم و باید در برنامه غذایی و میزان تحرک بدنی و افزایش وزن دقت شود.

وی ادامه داد: در بیماران قلبی با مشورت پزشک متخصص قلب میزان تحرک را با توجه به شرایط بیمار مشخص می‌کنند و باید تحرک مناسب در زندگی وجود داشته باشد، همچنین استفاده از رژیم غذایی کم کالری که میزان شیرینی و چربی کمی دارد در برنامه غذایی گنجانده شود که موجب چاقی و افزایش وزن نشوند، می‌توان زمان ابتلاء به دیابت را کاهش داد و یا به عقب انداخت.

اخی در خصوص بیماری دیابت نوع سوم که دیابت ثانویه است، نیز گفت: این نوع دیابت کروموزومی و ژنتیکی است که موجب اختلال در عملکرد انسولین می‌شود و یا در بیماری‌های هورمونی افزایش ترشح هورمون باعث عملکرد نادرست انسولین در بدن می‌شود.

این متخصص غدد افزود: در بیماری دیابت بارداری که زنان در دوران بارداری به آن مبتلا می‌شوند 90 درصد پس از دوران بارداری بهبود می‌یابند که 50 درصد این افراد در 20 سال آینده مستعد ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم خواهند بود که باید مراقب علائم بوده و پیشگیری کنند.

وی در خصوص فعالیت‌های مرکز تحقیقات دیابت بیمارستان امام خمینی ساری نیز گفت: این مرکز از سال 90 آغاز به کار کرده و در خصوص تصویب طرح‌های تحقیقاتی در خصوص بیماری دیابت فعالیت می‌کند که با بخش‌های دیگر همچون طب اورژانس، بهداشت، قلب و عروق و ... همکاری دارد.

اخی افزود: کلاس‌های بازآموزی برای پزشکان خانواده و متخصصان استان در راستای استفاده از دانش روز دنیا و مقالات به روز در خصوص بیماری دیابت از فعالیت‌های انجمن دیابت بیمارستان امام خمینی ساری است و همچنین ژورنال کلاپ از مقالات روز دنیا انتخاب شده و به اعضاء و پزشکان متخصص ارائه می‌شود.

وی در انتها از مردم خواست در خصوص رژیم غذایی خود دقت کافی را داشته باشند و گفت: استفاده مناسب از سبزیجات و میوه جات در برنامه غذایی، تحرک مناسب، استفاده نکردن از غذاهای فست فود، استفاده از غذاهای کم چرب و کم شیرین توسط مادران در خانه از چاقی و افزایش وزن جلوگیری خواهد کرد و میزان ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.