این مطلب طنز نیست؛ مصائب سرویس بهداشتی در مسافرت

گروه اجتماعی–سفر در تعطیلات نوروز 95 برای بسیاری از هموطنان با مصائب فراوانی از جمله ترافیک سنگین و اتلاف وقت چند ساعته در جاده های منتهی به استان های شمالی، نبود بنزین و جای مناسب برای استراحت مسافران در راه گیر کرده، نبود سرویس های بهداشتی مناسب و ... همراه بود.

به گزارش افکارنیوز، اگر گذرتان به شهرهای مختلف افتاده باشد به حتم برای قضای حاجت به سرویس بهداشتی نیاز پیدا کرده اید و مسلما هرچه بیشتر جسته اید کمتر یافته اید زیرا یا سرویس بهداشتی وجود ندارد یا هست و آب ندارد یا آب دارد و کثیف است و یا آب دارد و تمیز است اما مایع دستشویی و صابون ندارد و یا همه این موارد را دارد و قفل درها خراب است و در حال اضطراب و ترس باید کار خود را انجام دهید.

یکی از نکات جالب توجه در واپسین روزهای اسفند 94 تبلیغات گسترده در قالب نه به سفر به ترکیه و کشورهای عربی و سفر به استان های غربی کشور به جای آنها بود که سبب شد تا برخی از هموطنان تصمیم بگیرند این کار را انجام دهند و باعث رونق گردشگری در کشورمان شوند و از این راه هموطنان نیز کسب درآمد کنند.

این در حالی است که متاسفانه مسوولان سازمان گردشگری و به ویژه مسوولان استانی تقریبا نتوانستند خواسته های مسافران را در تهیه برخی امکانات اولیه اجابت کنند که می توان به وجود یک دستگاه اتوبوس به عنوان سرویس بهداشتی سیار در ابتدای مسیر و در پارکینگ محوطه تاریخی بیستون در استان کرمانشاه اشاره کرد که فاقد آب بود و راهنمایان مجموعه مسافران را به سرویس بعدی که در نزدیکی محوطه تاریخی واقع شده بود ارجاع می دادند که آنجا نیز وضعیت فرقی نداشت و اگر مشکل جدی و حاد می شد باید گردش خود را نیمه کاره رها کرده و برای یافتن سرویس بهداشتی مناسب به سوی کرمانشاه می راندید و آنجا نیز فقط سرویس بهداشتی رستوران ها با اجازه مسوولان و گاه الزام به خوردن غذا و ... قابل استفاده بود.

این در حالی است که بسیاری از مسافران با فرزندان خردسال و حتی نوزاد به این مجموعه سفر کرده بودند اما به دلیل نبود سرویس بهداشتی و امکانات مناسب با مشکلات فراوانی مواجه شدند و کسی پاسخگو نبود.

اگر سری هم به مجموعه های استراحتی بین راه مانند آنچه در اتوبان تهران – قم وجود دارد بزنید به حتم با سرویس های بهداشتی بسیار شلوغ و کثیف مواجه می شوید و ترجیح می دهید به سرعت محل را ترک کنید زیرا صرف حداقل 20 تا 30 دقیقه در صف برای استفاده از سرویس های کثیف و ... اصلا عاقلانه به نظر نمی رسد.

البته نبود امکانات مناسب در سفرهای تفریحی برای بسیاری از گردشگران داخلی تقریبا عادی است اما در نظر بگیرید برای گردشگران خارجی که معمولا کهنسال بوده و ایران را برای گشت و گذار انتخاب می کنند اگر این مشکل به وجود آید چه پاسخی باید بدهیم ؟

به گفته بسیاری از فعالان عرصه گردشگری و راهنمایان تورها برای گردشگران خارجی نبود سرویس بهداشتی مناسب و تمیز یکی از مصائب جدی سفر به ایران محسوب می شود و برای این عده قابل پذیرش نیست که در بین راه و جاده های مختلف، سرویس بهداشتی وجود ندارد و عده ای از مسافران در گوشه و کنار طبیعت مجبورند کار خود را انجام دهند.

این مساله نشان دهنده نبود برنامه ریزی و نشناختن نیازهای واقعی گردشگران از سوی مسوولان سازمان میراث فرهنگی در طول حداقل 10 سال گذشته بوده است و باید گفت ادامه این روند منجر به کاهش تعداد گردشگران خواهد شد  زیرا آنها از طبیعی ترین و پیش پا افتاده ترین امکانات مورد نیاز در طول سفر برخوردار نیستند و برای رفع نیازهای طبیعی خود با مشکلات فراوانی مواجه می شوند.