در ثبت احوال کشور، در ۹ ماهه اول سال گذشته ۵۲۰ هزار و ۲۴۰ ازدواج صورت گرفته که در مقابل آن ۱۲۲ هزار و ۳۴۰ طلاق نیز انجام شده است.

همچنین متوسط نسبت ازدواج به طلاق در سراسر ۴.۳ است. یعنی ۲۳ درصد ازدواج ها به طلاق می انجامد که این نسبت در سال ۹۳، ۴.۴، در سال ۹۲، ۵ و در سال ۹۱، ۵.۵ بوده است. نسبت ثبت ازدواج به طلاق در کشور در ۱۰ سال گذشته از ۹.۴ به ۴.۴ کاهش یافته که از شیوع قابل توجه طلاق در کشور حکایت دارد.

 به این ترتیب که در سال ۸۴ و با وجود جمعیت ۷۰ میلیون نفری، ۷۸۷ هزار ازدواج ثبت شده و در سال گذشته با وجود جمعیت ۷۹ میلیون نفری، تعداد ۵۲۰ هزار ازدواج ثبت شده که افت ۳۴ درصدی را نشان می دهد.

تهرانی ها در صدر بیشترین تعداد ازدواج و طلاق ها

بررسی های سلامت آنلاین نشان می دهد ۶۶ هزار و ۵۴۳ زوج تهرانی در سال گذشته تشکیل زندگی دادند. این نشان دهنده سهم ۱۲.۷۹ درصدی تهرانی ها در کل ازدواج های ثبت شده در ۹ ماهه اول سال ۹۴ است. اما در مورد طلاق نیز باید گفت که ۲۳ هزار و ۴۱۸ مورد طلاق در این بازه زمانی در استان تهران ثبت شده که نشان دهنده سهم ۱۹ درصدی تهرانی ها از کل طلاق های صورت گرفته در کشور است. این در حالی است که سهم ازدواج تهرانی ها در سال ۹۳، ۱۲ درصد و سهم طلاق تهرانی ها در کشور ۲۰.۱۶ درصد بود.

 در کدام استان کشور، ازدواج های بیشتری به طلاق می انجامد؟

بررسی آمارهای سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد زوج های تهرانی، گیلانی و البرزی، بیشترین ازدواج های منجر به طلاق را ثبت کرده اند. نسبت ازدواج به طلاق در استان تهران، ۲.۸ و در دو استان دیگر، ۳.۱ است که کمترین نرخ نسبت ازدواج به طلاق در کل کشور محسوب می شود. بر این اساس، ۳۵ درصد ازدواج ها در تهران و ۳۲ درصد ازدواج ها در استان های گیلان و البرز به طلاق می انجامد. اما پایدارترین ازدواج های کشور در استان سیستان و بلوچستان ثبت می شود. نسبت ازدواج به طلاق در این استان محروم کشور، ۱۲.۲ است که نشان می دهد از ۱۰۰ ازدواج در این استان، تنها ۸ درصد به طلاق منتهی می شود. نسبت ازدواج به طلاق استان های مذهبی کشور یعنی خراسان رضوی و قم نیز به ترتیب ۳.۶ و ۳.۵ است که نشان دهنده احتمال تبدیل ازدواج به طلاق ۲۸.۵ و ۲۷ درصدی این دو استان است.

بیشتر عروس و دامادها همسن هستند

از کل ۵۲۰ هزار و ۲۴۰ ازدواجی که در سال ۹۴ ثبت شده، ۱۲.۱۹ درصد ازدواج ها میان دختر و پسرهایی انجام شده که هیچ اختلاف سنی ندارند. بعد از عروس و دامادهای همسن، بیشترین ازدواج ها میان زوج های با اختلاف سنی ۳، ۴ و ۲ سال انجام شده است.

جالب ترین عروسی های سال ۹۴

از میان ۵۲۰ هزار و ۲۴۰ ازدواج ثبت شده سال ۹۴، ۴۳۷۰ ازدواج میان زوج هایی انجام شده که مرد بیش از ۲۳ سال بزرگتر از زن بوده است. اما جالب تر اینکه ۲۸ ازدواج نیز میان کسانی بوده مردهایی بوده که از همسرشان، بیشتر از ۲۳ سال کوچکتر هستند.

بیشتر دامادها ۲۰-۲۴ ساله و عروس ها ۱۵-۱۹ ساله هستند

آمارهای ۹ ماهه اول سال ۹۴ نشان می دهد که ۷۸ هزار و ۶۷۴ ازدواج معادل ۱۵.۱۲ درصد ازدواج ها میان مردان گروه سنی «۲۰ تا ۲۴ ساله» و زنان «۱۵ تا ۱۹ ساله» انجام شده است. بعد از این زوج ها، تعداد ۷۲ هزار و ۹۳۳ ازدواج میان مردان «۲۵ تا ۲۹ ساله» و زنان «۲۰ تا ۲۴ ساله» ثبت شده است.

بررسی های نشان می دهد در ۹ ماهه اول سال ۹۴، زوجی زندگی زناشویی خود را آغاز کردند که بیش از ۵۰ سال اختلاف سنی دارند. بر اساس آمارها مشخص شد زنی با سنی بیشتر از ۷۵ سال به عقد پسری ۲۰ تا ۲۴ ساله درآمده است. همچنین دو زن با سن بیش از ۷۵ سال نیز بوده اند که با پسرانی ۲۵ تا ۲۹ ساله ازدواج کرده اند. از سوی دیگر سه مرد بالای ۷۵ سال سن با دخترانی ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج کرده اند.