چاق‌ها از لاغرها پیشی گرفتند

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که طی 40 سال گذشته تعداد کسانی که در جهان به اضافه‌ وزن مبتلا هستند، افزایش مشهودی یافته است.

در این راستا در سال 1975 تعداد چاق‌ها در جهان، 105 میلیون نفر بود اما در سال 2014، نزدیک به 641 میلیون نفر از این عارضه رنج می‌بردند.

طبق گزارش منتشر‌شده در مجله تخصصی «لانست»، به طور متوسط از هر 10 مرد بیش از یک نفر چاق است و این آمار در میان زنان، از هر 7 نفر یک نفر است.

بر اساس این گزارش و با توجه به این آمار می‌توان دریافت که تعداد چاق‌ها از لاغر‌ها بیشتر است.

معیاری که چاقی با آن سنجیده می‌شود، شاخص توده بدنی است؛ این شاخص (BMI) با تقسیم کردن وزن بر توان دوم قد (قد به توان دو) به دست می‌آید.

اگر نتیجه این محاسبه بیشتر از 25 باشد آن فرد اضافه‌وزن دارد و اگر شاخص از 30 بیشتر شد فرد چاق است.

700 پژوهشگر با همکاری سازمان بهداشت جهانی آمار 20 میلیون فرد بالغ در 186 کشور دنیا را بررسی کرده‌اند.

طبق این بررسی، حدود یک درصد از مردان و 2درصد از زنان دنیا، با داشتن شاخص توده بدنی بالای 40 چاقی بیمارگونه دارند.

به معنای دیگر، 55 میلیون نفر از مردم جهان توده‌ای سنگین روی دنده‌های خود تحمل می‌کنند که باعث می‌شود کارایی بدنشان به هنگام تنفس کاهش یابد.

محققان می‌گویند، اگر این روند با همین سرعت ادامه یابد در سال 2025 از هر پنج نفر یک نفر اضافه‌ وزن مفرط خواهد داشت.

«مجید عزتی»، از امپریال‌کالج لندن می‌گوید: "شمار انسان‌هایی که وزنشان مشکلی جدی برای سلامتی‌شان ایجاد کرده بیشتر از هر زمان دیگری است".

وی افزود:"برای تأثیر بر روند چاقی، باید حرکتی جهانی انجام داد؛ برای نمونه می‌توان با افزایش قیمت مواد غذایی حاوی شکر با چاقی مبارزه کرد".

انگلیس در این زمینه نمونه‌ای خوب است؛ چرا که در حال حاضر در انگلیس بحث‌هایی درباره «مالیات شکر»(Sugar Tax) در جریان است و اگر میزان شکر در نوشابه‌ها از 8 گرم در هر 100 میلی‌لیتر بیشتر بود به آن مالیات تعلق خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، سوئدی‌ها لاغرترین اروپایی‌ها هستند؛ مشکل چاقی در تمامی کشورها یکسان نیست به عنوان مثال در «ساموآی» آمریکا بیش از نیمی از زنان و نزدیک به 40 درصد از مردان اضافه‌وزن شدید دارند.

در میان کشورهای صنعتی غربی، آمریکا بیشترین و ژاپن کمترین میزان از این شاخص را داراست؛ در اروپا نیز بیشترین شاخص را مردان قبرس، ایرلند، مالت و زنان «مولداوی» دارند.

اما لاغرترین‌های جهان در اروپا، زنان سوئدی و مردان بوسنیایی و هلندی‌ هستند.

همزمان انسان‌هایی وجود دارند که وزنشان کمتر از حد بوده و به دلیل کمبود مواد مغذی سلامت‌شان با مشکل مواجه است.

پژوهشگران این بررسی مطالعاتی تأکید کرده‌اند که این گزارش نباید مشکل افرادی که به اندازه کافی غذا برای خوردن ندارند را کم‌رنگ کند.

در آسیای جنوبی حدود یک‌چهارم از جمعیت با کمبود وزن مواجهند و در آفریقای مرکزی و شرقی حدود 12درصد از زنان و 15درصد از مردان وزنی کمتر از حد معمول دارند.

بیش از یک‌پنجم مردان در هند، بنگلادش، تیمور شرقی، افغانستان، اریتره و اتیوپی بیش از حد لاغرند و دست کم یک‌چهارم زنان بنگلادش و هند از وزن عادی برخوردار نیستند.

کم‌ترین وزن متوسط در میان مردان در اتیوپی و در میان زنان در تیمور شرقی‌، واقع در جنوب شرقی آسیا دیده می‌شود.