صدور ۲۰ میلیون کارت هوشمند ملی

محمدابراهیم طریقت در نشست خبری روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت به روز ملی جمعیت (۳۰ اردیبهشت) اشاره کرد و گفت: در این هفته سازمان ثبت احوال برنامه ها و همایش های مختلفی در استان ها برگزار می کند و همچنین این هفته از روز شنبه ۲۵ اردیبهشت تا روز ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه دارد که برای هر روز شعاری خاص در نظر گرفته شده است.

وی در مورد کارت های هوشمند نیز گفت: تاکنون ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار کارت هوشمند ملی صادر شده است که قصد داریم تا پایان سال جاری تعداد این کارت ها را به ۲۰ میلیون برسانیم.

طریقت در مورد طولانی بودن زمان صدور کارت هوشمند نیز تاکید کرد: به دلیل کمبود اعتبارات در حال حاضر پروسه صدور کارت کمی طولانی است که امیدواریم در آینده ای نزدیک زمان تحویل کارت را به کمتر از ۴۰ روز برسانیم.

به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال، تعرفه سال ۹۴، ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان است که ۹ هزار تومان نیز کارمزد دفتر پیشخوان و ۹ هزار تومان نیز کارمزد دفاتر پستی است و هیچ دفتری حق دریافت مبلغی بیش از این را ندارد که البته تعرفه سال ۹۵ به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می کند.

طریقت گفت: در حال حاضر یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افرادی هستند که تاکنون به دلایل مختلفی (خارج از کشور و گروه‌های سنی بالاتر) کارت ملی دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی کارت های ملی تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد و تنها مرجعی که می تواند اعلام اعتبار کند، ثبت احوال است و در صورت تخطی هر یک از سفارتخانه ها، متقاضیان باید به وزارت امور خارجه مراجعه کنند. کارت هوشمند برای کارت اولی ها (۱۵ ساله ها)، تغییر اطلاعات هویتی (نام و نام‌خانوادگی) صادر می شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال از صدور ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار شناسنامه جدید برای متقاضیان خبر داد و اظهار کرد: این شناسنامه‌ها به دلایل مختلف مانند مفقودی، تغییر اطلاعات، عکس‌دار کردن و... صادر شده است.

به گفته طریقت، یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۱۹ شناسنامه ویژه نوزادانی است که تازه متولد شده اند. همچنین ۳۱ هزار تغییر نام و ۷۹ هزار تغییر نام خانوادگی نیز در سال گذشته به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۸ هزار و ۵۶۹ تغییر شناسنامه برای ایرانیان خارج از کشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: از میان شناسنامه‌های جدید ۱۲ هزار و ۱۵۶ شناسنامه ویژه ایرانیان خارج از کشوری است که متولد شده اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با تاکید بر اینکه ۳ هزار و ۹۸۰ گواهی تجرد صادر شده است، افزود: ۱۷ هزار و ۱۴۴ مورد انواع گواهی‌هایی بوده که برای ایرانیان خارج از کشور صادر شده است.

طریقت از افزایش ۹۷۴ واژه جدید نام برای نوزادان در سال گذشته خبر داد و گفت: این تعداد واژه به ۴۲۰ هزار نام اضافه شده است که از این تعداد ۲۲۰ هزار عنوان نام دختر و ۲۰۰ هزار نیز نام پسر بوده است.

وی به فراوانی نام های پسران اشاره کرد و گفت: امیرعلی، محمد، علی، ابوالفضل و محمدطاها پنج نام اول پسران و در مورد دختران نیز فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا، زینب، ریحانه، فاطمه زهرا و باران بیشترین فراوانی را دارا بوده اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال ادامه داد: در حال حاضر ۱۳۲ دستگاه با بیش از ۲۰۰ هزار ایستگاه کاری به صورت آنلاین به پایگاه ثبت احوال متصل هستند و همچنین خدمات ثبت احوال توسط یک هزار و ۹۴ واحد اجرایی، ۷۷۴ دفتر پیشخوان دولت و ۵۲۹ دفتر پستی ارائه می شود و همچنین ۵۳ هزار همکار در شبکه اعلام ثبت احوال همکاری می کنند.

به گفته طریقت، در سال گذشته ۱۲ میلیون ایرانی در ۳۲ میلیون نوبت مراجعه، خدمات دریافت کرده اند.

این مقام مسئول در ثبت احوال، به تلفن گویای ۱۵۱۰ اشاره کرد و گفت: مردم می توانند برای کسب اطلاعات و خدمات ثبت احوال با این تلفن تماس بگیرند و همچنین در صورت شکایت در استان های مختلف با تلفن ۶۰۹۰۶۲۳۳ تماس حاصل کنند.

وی همچنین در مورد تغییر نشانی محل سکونت نیز اظهار کرد: افرادی که محل سکونت خود را نیز تغییر دادند، با مراجعه به سایت ثبت احوال می توانند اطلاعات خود را به روز کنند و همچنین سازمان ثبت احوال برای هر فردی که کارت هوشمند ملی دریافت می‌کند، ایمیلی را پیش بینی کرده که افراد می توانند با ثبت آن رمز خود را تغییر دهند و همچنین از ایمیل برای اطلاع رسانی از سوی دولت استفاده خواهد شد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال به هرم سنی جمعیت کشور اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۱۷.۵ میلیون نفر (۲۳.۴ درصد) جمعیت کشور زیر ۱۵ سال، ۳۱.۵ درصد جمعیت کشور ۱۵ تا ۲۹ سال، ۳۹.۳ درصد ۳۰ تا ۶۴ سال و ۵.۷ درصد ۶۵ سال و بیشتر را تشکیل می دهند.

طریقت با تاکید بر اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۱۹ ولادت به ثبت رسیده است، توضیح داد: ۲.۳ درصد نسبت به سال قبل با رشد ولادت روبه رو بوده ایم.

به گفته این مقام مسئول، در مقابل هر ۱۰۵.۶ تولد پسران، ۱۰۰ تولد مربوط به دختران به ثبت رسیده است و همچنین میانگین سنی مادران در تولدها ۲۸.۴ سال بوده که گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله ها ۳۱ درصد، بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند و همچنین پدران ۲۳ تا ۴۱ سال نیز ۸۸.۵ درصد آمار ولادت ها را داشته اند که از این میان ۷۰ درصد مربوط به پدران ۲۹ سال بوده است.

وی به آمار چند قلوها اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۴۸ هزار و ۸۴۰ ولادت مربوط به چند قلوها بوده که ۳.۱ ولادت های کل را به خود اختصاص داده است به طوری که از این تعداد، ۲۳ هزار و ۳۶ دوقلو، ۸۸۳ سه قلو، ۲۶ چهارقلو و ۳ پنج قلو به ثبت رسیده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال به آمار فوت نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۷۴ هزار و ۸۲۷ نفر در کشور فوت کردند که نسبت جنسی آنها ۱۲۷.۷ مردان به ۱۰۰ زن بوده است. همچنین بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، تومورها و بیماری های دستگاه‌های تنفسی از مهمترین دلایل فوت محسوب می شود.

طریقت به آمار ازدواج نیز اشاره کرد و توضیح داد: ۶۸۵ هزار و ۳۵۲ ازدواج به ثبت رسیده و بیشترین فراوانی مربوط به افراد ۲۰ تا ۲۹ سال است و در این میان زنان ۲۰ تا ۲۴ سال و مردان ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین آمار را داشته اند.

وی از کاهش ۵.۴ درصدی ازدواج ها نسبت به سال قبل خبر داد و اظهار داشت: ۱۲.۱ درصد ازدواج ها زوجین همسن بودند و ۷۷.۵ درصد مردان بزرگتر از زنان و در ۱۰.۴ درصد زنان بزرگتر از مردان بودند.

به گفته این مسئول مقام، ۹۴.۶ درصد ازدواج ها در مردان بار اول به ثبت رسیده است و ۹۵.۹ درصد ازدواج در زنان نیز بار اول به ثبت رسیده است و همچنین ۵.۴ درصد مردان دو بار و بیشتر ازدواج آنها ثبت شده و ۴.۱ درصد زنان نیز ازدواجشان دو بار و بیشتر ثبت شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در مجموع میانگین اختلاف سن در کل کشور ۵.۳۵ سال بوده که مردان بزرگتر بودند.

طریقت با اشاره به اینکه ۲۴.۷ درصد ازدواج های ثبت شده دیپلم یا پیش دانشگاهی، ۱۳ درصد تحصیلات عالیه، ۲۳.۲ درصد مردان نسبت به زنان تحصیلات عالیه داشته اند و ۱۹.۷ درصد نیز تحصیلات زنان بیشتر از زنان بوده است.

وی گفت: ۲.۶ درصد ازدواج های ثبت شده در جامعه با تحصیلات عالیه لیسانس و بالاتر در کشور به ثبت رسیده که از این میان تعداد زنان دارای تحصیلات عالیه ۲.۸ درصد ازدواج ها و مردان نیز ۸.۶ درصد  ازدواج ها را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول، به آمار طلاق نیز اشاره کرد و گفت: این واقعه خیلی تفاوت چندانی با سال قبل آن ندارد و در مجموع ۱۶۳ هزار و ۷۶۵ مورد طلاق به ثبت رسیده که ۲۴.۲ درصد طلاق ها مربوط به مردان ۲۵ تا ۲۹ سال و همین تعداد نیز مربوط به همین گروه سنی زنان است.

طریقت با اشاره به اینکه نسبت طلاق به ازدواج ۴.۲ درصد است، خاطرنشان کرد: طول مدت پایداری در کمتر از یکسال ۱۳ درصد و در ۵ سال اول ۴۷.۳ درصد بوده که منجر به طلاق شده است و در مجموع طول مدت ازدواج در کل طلاق ها ۸.۳ سال بوده است که ۳.۴ درصد طلاق ها بالای ۳۰ سال به ثبت رسیده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: میانگین سن طلاق ثبت شده در مردان، ۳۵ سال و در زنان، ۳۰ سال به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: ۲۴.۵ درصد طلاق های ثبت شده مربوط به زنان دارای تحصیلات دیپلم و پیش دانشگاهی و ۲۷.۴ درصد نیز مربوط به مردان با همین تحصیلات است و همچنین مردان لیسانس ۱۳ درصد و زنان لیسانس ۱۴.۶ درصد طلاق ها را به خود اختصاص داده است و در زنان و مردان با تحصیلات عالیه میزان طلاق ها ۱.۲ درصد کل آمار طلاق است.

این مقام مسئول، به بیشترین درصد طلاق های انجام شده نسبت به ازدواج اشاره کرد و گفت: در این خصوص استان های البرز، تهران و گیلان دارای بیشترین تعداد و استان های سیستان و بلوچستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری کمترین درصد طلاق را به خود اختصاص داده اند.