لزوم تدوین قوانین سختگیرانه برای کودک آزاران

گروه اجتماعی – بر اساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه‌ جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم یا روان آنان را به مخاطره اندازد‌، ممنوع است.

 

به گزارش افکارنیوز،‌ همه افراد و مؤسسات و مراکزی که به نحوی مسوولیت نگهداری و‌ سرپرستی کودکان را بر عهده دارند ( مهد کودک ها، مدارس و... ) مکلفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری، مراتب را‌  به مقامات صالح قضائی اعلام کنند.

توجه نکردن به کودک آزاری و اعلام نکردن آن باعث تعقیب کیفری  و مجازات حبس می‌شود.

همچنین هرگونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع و‌ مجازات حبس به دنبال دارد.

لازم به ذکر است کودک‌ آزاری از جرائم عمومی بوده و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی‌ ندارد. هر کس می تواند پس از مشاهده کودک آزاری آن را به مرجع انتظامی از طریق پلیس 110 گزارش کند.

البته متاسفانه شاید تا سال ها قبل کودکان در خانه و از سوی والدین و یا نامادری و ناپدری و ... مورد آزار قرار می گرفتند اما چندی است که اخبار خشونت گسترده علیه کودکان به شکل های مختلف در مدارس منتشر می شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، معلمانی که با دانش اموزان تا حد خشن برخورد می کنند دارای ریشه ها و آسیب های روانی در کودکی هستند.

برای پیشگیری از دانش آموز آزاری بهتر است مسوولان خانواده ها را اموزش دهند.

با توجه به اینکه بسیاری از نیروهای آموزش و پرورش تنها به صرف داشتن مدرک تحصیلی در آزمون ها موفق شده اند به نظر می رسد کمتر کسی در این وزارتخانه آموزش‌های لازم در زمینه برخورد با کودکان را فرا گرفته‌ باشد.

همچنین بیشتر افرادی که در مدارس و مهد کودک‌ها شاغل هستند، شناخت چندانی از کودک و چگونگی برخورد با او، روانشناسی کوردک و ... ندارند به طوری که آنها همان‌گونه با کودکان برخورد می‌کنند که در کودکی با آنها برخورد شده است.

متاسفانه ادامه روند خشونت عیله دانش آموزان نشان می دهد،آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی نظارت مناسبی بر نحوه رفتار معلم ها و ... ندارد در حالی که نظارت می‌تواند تخلفات را قبل یا حداقل حین وقوع مشخص کند و از سوی دیگر، این کنترل ها می تواند نقش بازدارنده و پیشگیرانه داشته باشد.

به عبارت بهتر هنگامی که مدیر و معلم بدانند بر روی عملکردشان نظارت وجود دارد نسبت به رفتار با کودکان با حساسیت بیشتری اقدام می کنند.

البته از مجلس دهم انتظار می رود نسبت به تدوین قوانین سختگیرانه و کارشناسی شده در حوزه کودک به منظور ممانعت از کودک آزاری و ... اقدامات بیشتری انجام دهند و با اینکار حاشیه امن موجود برای کودک آزاران را از بین ببرند.