منشا گرد و غبار در کشور مشخص شد

محمدهادی حیدرزاده درباره ورود گرد و غبار به تهران و افزایش آلودگی هوا اظهار کرد: در جلسه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا که روز گذشته(سه‌شنبه) تشکیل شد، راهکارهای مناسب برای توجه به سلامت شهروندان تا زمان کاهش غلظت آلاینده‌ها اندیشیده شد.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی از سوی دبیرخانه کارگروه در خصوص رعایت توصیه‌های بهداشتی، آمادگی لازم مراکز درمانی و اورژانس برای خدمت‌رسانی به بیماران احتمالی  و تهیه طرح تکمیل ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بخشی از مصوبات این جلسه بود البته قرار بر این شد تا جلسات کارگروه آلودگی هوا به طور ماهیانه برای پیشگیری از آلودگی هوا در فصل سرد سال برگزار شود و طرحهای کنترل گرد و غبار در داخل استان مورد توجه واقع شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران وضعیت آلودگی هوای تهران را بهتر از 48 ساعت گذشته دانست و تصریح کرد: در دو روز گذشته، برخاسته شدن گرد و غبار از کشور عراق و عربستان موجب شد تا ذرات گرد و غبار به سمت کشورمان ورود پیدا کنند و  مناطقی از غرب و مرکز کشور را در بربگیرند که خوشبختانه این روند رو به بهبود است و تمهیدات لازم از سوی مسئولان ذیربط اندیشیده شده است.

حیدرزاده با اشاره به پدیده ناخواسته و آسیب‌رسان گرد و غبار به سلامت مردم، خواستار توجه مسئولان کشورهای همسایه به‌ویژه کشور عراق و عربستان به این موضوع شد و تمهیدات لازم را موجب کاهش یافتن گرد و غبار دانست. 

گرد و غبار وارد شده از کشور عراق، سوریه و عربستان در روزهای گذشته مهمان کشورمان شد و بخش اعظمی از استانهای غرب، جنوب غرب و مرکز کشور را دچار آلودگی هوا و کاهش دید افقی کرد؛ این وضعیت باعث شد تا میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نیز در شهرهای بزرگ و به‌ویژه تهران رشد پیدا کند و مردم  15 استان کشور نیز دچار پدیده گرد و غبار شوند.

افزایش آلودگی هوای استان تهران در 24 ساعت گذشته باعث شد تا وضعیت برای گروههای حساس به صورت ناسالم درآید و هشدارهای لازم برای پرهیز از تردد غیر ضروری افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی و زنان و کودکان صادر شودغ بنابر گزارش سازمان هواشناسی کشور و محیط زیست استان تهران این وضعیت تا 24 ساعت آینده در استانهای غربی و مرکز کشور باقی می‌ماند و رفته رفته از کشور خارج خواهد شد.