پایتخت حتی با « تک ماده» هم نمره ایمنی نمی گیرد

گروه اجتماعی- احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که تهران در حوزه تاسیسات شهری هنگام حوادث غیر مترقبه با مخاطرات بسیاری مواجه است، عنوان کرد: ارزیابی هایی که از خسارت های احتمالی پس از وقوع حوادث در تهران به عمل آمده است بیانگر این است که وقوع یک زلزله در تهران خسارت های بسیار بالای جانی و مالی را به وجود می آورد که از توان مدیریت شهری خارج است.

وی با اشاره به این که در کنار زلزله مخاطرات ثانویه نیز وجود دارد، گفت: هنگام وقوع زلزله با شکسته شدن سدها، سیل و با شکسته شدن لوله های گاز شاهد آتش سوزی و انفجار خواهیم بود. همچنین ممکن است شاهد انتشار مخازن کلر، گازهای سمی و نیز زمین لغزش باشیم. زمین لغزش هایی که بر اثر ساخت و ساز در شیب های تند در شهر تهران ایجاد می شود.

رئیس سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: مدیریت شهری نه تنها در برابر خسارت های اولیه و ثانویه زلزله در تهران امکان پاسخگویی ندارد بلکه امکانات و اختیارات این مجموعه قادر به پیشگیری از این موضوع نیست.

صادقی با تاکید بر این که تصمیم گیری در مورد پیشگیری از زلزله در تهران و نیز مقابله با خسارت های آن موضوعی است که باید در سطح ملی تصمیم گیری شود، اظهار کرد: مدیریت شهری برخی  وظایف را بر اساس قانون همانند تدقیق گسل ها، تهیه نقشه های خطرپذیر و مطالعات اولیه را برعهده دارد که این موارد انجام شده است.

وی با اشاره به این که در سایر مخاطرات غیر از زلزله با توجه به هماهنگی دستگاه های مختلف خارج و داخل شهر تهران با مدیریت شهری امکان مقابله و پاسخگویی وجود دارد، عنوان کرد: اما جامعه باید آمادگی های لازم هنگام حوادث را داشته باشد. در این مورد اقدامات خوبی انجام شده اما کافی نبوده است.

رئیس سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران با بیان این که گروه های دوام در محلات و مدیریت اماکن برای آماده سازی شهروندان هنگام حادثه به هیچ وجه کافی نیست، گفت: اگر بخواهیم ادعا کنیم که شهری آماده در برابر حوادث داریم نیاز به شهروند آماده در برابر حوادث داریم. چنین شهروندی نیاز به دریافت آموزش های کافی دارد که علی رغم اقدامات صورت گرفته اما این آمادگی هنوز وجود ندارد.

صادقی با اشاره به طرح یک هزار مدرسه آماده در شهر تهران که در سال گذشته آغاز شد، خاطرنشان کرد: تصور می شود در سال های آینده وجود چنین طرح هایی ما را به جامعه آماده در برابر حوادث برساند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم تهیه پهنه خطرپذیری شهر تهران در حوزه سیل خاطرنشان کرد: چیدمان المان های شهری، ساخت وسازها و برخورد با روددره ها همه باید بر اساس این پهنه رعایت شود.این پهنه در کارگروه سه جانبه شورای شهر، شهرداری و وزارت نیرو در دست تهیه است.

رئیس سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران در پایان با اشاره به این که شهر تهران نمره ایمنی خوبی ندارد، اذعان کرد: پایتخت شاید با تک ماده نیز نتواند در حوزه ایمنی قبول شود. این شهر سال ها مدیریت واحد نداشته و ندارد لذا نمی توان به چنین شهری نمره خوبی داد.