آخرین وضعیت پیگیری حقوقی فاجعه منا

حجت‌الاسلام‌ محمدجعفر منتظری در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال در خصوص آخرین وضعیت پیگیری حقوقی فاجعه منا به عنوان یکی از تاکیدات رهبری گفت: با توجه به اینکه این حادثه در خارج از کشور رخ داده و بخش های مختلفی پیگیر این ماجرا هستند، قوه قضائیه نیز بر حسب وظیفه قانونی خود موظف به پیگیری های حقوقی است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر ایران، بسیاری از کشورها نیز اتباع خود را از دست داده اند، افزود:  علاوه بر اتباع ایرانی، بسیاری از مسلمانان نیز در این سانحه قربانی شده و خسارت دیدند و ما شاهد ناجوانمردی های حکومت سعودی در قبال این ماجرا بوده ایم.

حجت‌الاسلام‌ منتظری ادامه داد: با توجه به عدم انجام وظایف در قبال مدیریت حج از سوی عربستان، یکسری از اقدامات را سازمان حج و زیارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادند و قرار شد قوه قضائیه بر روی بحث شکایت متمرکز شود.

دادستان کل کشور به روند شکایت های مردمی و قربانیان حادثه منا اشاره و تصریح کرد: دادسرای تهران در این رابطه به دادسراهای سراسر کشور نیابت قضایی داد تا شکایت های رسمی در دادسراها ثبت شوند و به صورت یکجا و با نظارت قوه قضائیه تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند و به همین منظور با بازپرس مربوطه در این پرونده صحبت کردم تا هرچه زودتر نیابت های قضایی انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منتظر تکمیل شکایت های قضایی قربانیان فاجعه منا هستیم، گفت: پس از تکمیل پرونده و ثبت شکایت ها و اتمام نیابت های قضایی، از مبادی بین المللی و یا در خود دادگاه های عربستان این پیگیری سعودی را دنبال خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام‌ منتظری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت کمیته نظارت قضایی بر زندان‌ها توضیح داد: از ابتدای ماه مبارک رمضان این هیات در زندان های استان تهران مستقر هستند و تعداد قابل توجهی از کسانی که زمینه قانونی عفو آنها فراهم است، جمع آوری شده است.

دادستان کل کشور اضافه کرد: عده ای از این زندانیان به خاطر بدهی های بسیار کم در زندان ها تحمل کیفر می کنند، به همین منظور با رئیس قوه قضائیه برای آزادی این افراد صحبت هایی شده است و پس از بررسی های لازم تعداد افراد مشمول عفو بیش از ۷۰ نفر اعلام شده است.

وی در پاسخ سوال خبرنگاری در خصوص پیگیری قضایی سانحه تصادف سربازان در هفته گذشته خاطرنشان کرد: تماسی با دادستان منطقه برای پیگیری های قضایی داشته ایم. با این حال مسائلی در این حادثه اتفاق افتاده که شبهه ناک است و سوالاتی از جمله اینکه آیا اتوبوس برای سوار کردن تعداد زیادی از زندانیان مجاز بوده است یا خیر؟ و علت این حادثه ریشه در چه مسئله ای داشته است؟ به ذهن می رسد.

حجت‌الاسلام‌ منتظری این حادثه را امری غیرمعقول عنوان کرد و گفت: دادستان منطقه در حال پیگیری های قضایی این حادثه هستند تا گزارش جامعی را به دادستانی کل کشور ارائه دهند.