ماجرای کارانه 100 میلیونی یک جراح

ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با اعلام سقف حقوق مدیران دولتی گفت: اخباری که در رابطه با فیش‌های حقوقی در وزارت بهداشت مطرح شد یکی مربوط به مدیران و یکی مربوط به متخصصان و فوق‌تخصصان بود. درمورد مدیران اقدامی که انجام شده اطلاعات کامل را به دولت، سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات داده‌ایم و معتقدیم پرداختی‌ها در وزارت بهداشت قانونی بوده است.

وی ادامه داد: معتقدیم این ارقام نجومی شامل حال مدیران ما نمی‌شود و معتقدیم همه چیز باید شفاف باشد. آنچه در وزارت بهداشت پرداخت شده تا کنون قانونی است و آن را به نهادهای ذیربط اعلام کرده‌ایم و آنها در حال رسیدگی هستند. همچنین حقوق هیات علمی مدیران و روسای دانشگاه‌های وزارت بهداشت برعهده دولت بوده و خارج از وزارت بهداشت تصمیم‌گیری می‌شده و ما از آن تبعیت می‌کنیم.

حریرچی گفت: آنچه تا به حال بوده در طیف معقولی بوده و خیلی از مدیران دولتی ما اکنون از درآمد دولتی سابق خود چشم‌پوشی کرده‌اند.

وی افزود: اما در مورد متخصصان و فوق تخصصان هر دوره تغییرات جزئی برقرار است در برخی جاها سقف پرداخت اعلام کردیم که طبق مصوبه دولت تعرفه و زیر قیمت تمام شده بوده است. 50 درصد و گاهی زیر 50 درصد تعرفه دولتی به آنها داده می‌شود که 10 تا 20 درصد از آن هم مالیات کسر می‌شود 

حریرچی گفت: اکثر کسانی که این دریافتی‌های بالا را دارند متمایلند از تمام وقت دربیایند و فعالیت خصوصی داشته باشند یا 100 درصد از بیمارستان دولتی بروند یا فقط آموزش و پژوهش خود را در دولتی انجام دهند و درمان را در بخش خصوصی پیگیری کنند.

وی به تجربه تلخی در این رابطه اشاره کرد و گفت: یک جراح فوق تخصص دو سال پیش کارانه‌اش 100 میلیون تومان می‌شد و بیش از نصف عمل‌های بیمارستان را انجام می‌داد و ماهانه 400 میلیون درآمد ایجاد می‌کرد اما آنقدر از دریافتی آن پرس و جو شد که اکنون در بخش خصوصی کار می‌کند و به یکی از دوستان گفته بود که با یک چندم کار آن زمان اکنون در بخش خصوصی درآمد بیشتری دارد حالا باید پرسید دود این اقدام به چشم چه کسی می‌رود در این میان فقط بیماران آسیب می‌بینند. 

* لایحه سلامت روان به تازگی تقدیم دولت شد

سخنگوی وزارت بهداشت  گفت: روانپزشکی، روانشناسی بالینی و سایر اقدامات سلامت روان همه در حوزه ما است و ما منافع صنفی را مدنظر قرار نمی‌دهیم و دچار تضاد منافع نیستیم که به سمت یک حوزه متمایل شویم.

وی افزود: لایحه سلامت روان حاصل کار کارشناسی طولانی‌مدت است که به تازگی آن را تقدیم دولت کردیم و خودمان خواسته‌ایم که به صورت لایحه مطرح شود تا دولت‌،‌سازما‌ها و انجمن‌های تخصصی روی آن نظر دهند.

* افزایش خشونت در جامعه به دنبال عملکرد نامناسب مسئولان

حریرچی گفت: یکی از گله‌هایمان در موضوعات مختلف این است که میزان خشونت بالا است و رسانه‌های مختلف که به موضوعاتی می‌پردازند با این عناوین که گروهی کارهای غیرکارشناسی می‌کنند دزدی می‌کنند، بد کار می‌کنند یا مدیریت خوبی ندارند اثرات این اقدامات به مردم برمی‌گردد.

حریرچی گفت: مردم ما با این درآمد پایین نفت تحریم‌ها، رکود و تورم باز هم از مسئولان حمایت می‌کنند اما مدام ما از بدی‌ها به آنها می‌گوییم و این در کارکرد سلامت روان و اجتماعی مردم در درازمدت اثر منفی می‌گذارد که برای هیچ گروهی نفع ندارد.

وی ادامه داد: گروه‌های مختلف سیاسی، احزاب و رسانه‌ها برای رای‌آوری و به قدرت رسیدن به جای اینکه بگویند چه کرد‌ه‌اند و چه می‌کنند ضد افراد دیگر کار می‌کنند و نباید فراموش کرد که اصل، امید به زندگی است.