محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی در روزهای آخر منتهی به کنکور سراسری در خصوص رعایت مسائل تغذیه ای داوطلبان چند توصیه داشت و گفت: همیشه باید دریافت غذا با نیازهای متابولیک (سوخت و ساز) بدن متناسب باشد، هم چنین استفاده از غذاهای چرب را محدود کنید، زیرا هضم این غذاها سخت تر است و باعث سنگینی و کسلی می‌شوند و از غذاهای پروتئینی به میزان متناسب بهره جویید؛ پروتئین‌های اساسی را در گوشت، جگر، حبوبات (عدس و لوبیا و ...) سویا و مانند آن‌ها می‌توانید به‌دست آورید.

 

وی با بیان اینکه مواد قندی نیاز اصلی فعالیت‌های مغزی را تأمین می‌کنند،افزود: حتماً در جلسه‌ی آزمون نیز مواد هیدرات کربنی مثل شکلات، بیسکوئیت و... همراه داشته باشید تا هنگام ضعف، از آن‌ها بهره گیرید.

 

این مشاور تحصیلی بیان کرد: استفاده از میوه‌ها در این فصل حتما قبل از استفاده باید ضدعفونی شوند؛ خوردن هندوانه، زردآلو، گوجه‌سبز اگر هم‌زمان صرف شوند، باعث ناراحتی‌های گوارشی می شود.

 

پوردستمالچی با اشاره به اینکه خوردن گردو، پسته، بادام و فندق به میزان مناسب (نه افراط) مفید است، عنوان کرد: به دلیل گرمای هوا و از دست دادن میزان فراوان آب و املاح (نمک) حتماً به میزان مناسب مایعات و نمک در غذا استفاده کنید.

 

وی افزود: هرگز در رستوران‌ها و بیرون از منزل غذا نخورید؛ حتی از غذاهایی که مدت زیادی بیرون از یخچال مانده‌اند نیز استفاده نشود.

 

این مشاور تحصیلی  گفت: از قرص‌های انرژی‌زا هرگزاستفاده نشود چراکه ضرر این قرص‌ها از منفعت آن‌ها بیشتر است هم چنین به خاطر داشته باشید که بعد از هر وعده غذا بلافاصله مطالعه را شروع نکنید، زیرا پس از هر وعده غذا جریان خون در اطراف دستگاه گوارش افزایش یافته و از کارایی هوش می‌کاهد.