سیر سفر های خانوادگی به مناطق ییلاقی از جمله استانهای شمالی کشور و گذراندن ساعات و روزهای خوشی کنار خانواده یا دوستان یکی از خصلت های ایرانیان است و در این میان موج های نیلگون خزر فرصتی را برای شنا و شادی در میان آفتاب سوزان و گرمای تابستانی فراهم می آورد، فرصتی که در اغلب موارد به علت بی احتیاطی و یا عدم توجه به هشدار های غریق نجات ها، شناگران را به کام مرگ می کشد و همه لحظات و خاطره های خوش را به ناکامی بدل می کند. 

 

ساعات پایانی شب، زمان مرگ شناگران! 
علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران با اعلام هشدار جدی مبنی بر ممنوعیت شنا در ساعات پایانی روز گفت: در بیشتر موارد مسافرین به دلایل مختلف در ساعات پایانی یا نیمه های شب تن به آب می زنند، ساعاتی که به علت تاریکی موج های ناآرام تشخیص داده نمی شود و با توجه به نبود هیچ نجات غریقی ، در نهایت شناگر به کام مرگ می رود.

 

وی با تاکید بر اینکه دریای خزر نیمه شب ها وحشی می شود، افزود: امواج سهمگین این دریا و یا همان موجهای شکافنده ، هر شناگر ماهری را به سادگی گرفتار می کند و البته به علت سکوت ظاهری سطح آب ، از اوایل شب تا نزدیکی های صبح، جریان و طول موج ها چندین برابر شدید می شود، بنابراین باید مسافران به طور جدی از شنا در ساعات مذکور خودداری کنند زیرا در صورت بروز کوچکترین مشکلی در آن زمان بندی و تاریکی احتمال اینکه قربانی خشم دریا شوند بسیار زیاد است. 

 

علی عباسی تصریح کرد: البته مشکلات غرق شدگی تنها مربوط به دریا نمی شود بلکه بی احتیاطی شناگران در بستر کانال های آبی نیز دومین علت مرگ غرق شدگان به شمار می رود. 

 

طبق آخرین آمارهای پزشکی قانونی استان مازندران طی دهه 80 تا 90 بالغ بر 2183 غرق شده در این سازمان به ثبت رسیده، موضوعی که اینبار  اجرای طرح سلامت دریا را پر رنگ تر کرده است و این طرح امسال منجر به نجات جان 1000 غریق شد.

 

شناسایی 350 نقطه حادثه خیز در طرح دریا
عیسی طوسی مدیر کل اجتماعی استانداری مازندران با اشاره به تردد 5 میلیون مسافر با ماشین شخصی در جاده های شمال تاکید کرد: طبق آخرین آمار ها 2 میلیون مسافر اسکان یافته در هتل ها و مهمانسرا های استان مازندران تنها در طول تعطیلات امسال به ثبت رسیده ، بنابراین با توجه به افزایش روبه رشد گردشگران و تمایل بیش از پیش آنها برای شنا در بستر های آبی استان از جمله دریای خزر، 350 نقطه حادثه خیز در قالب اجرای طرحی موسوم به "سلامت دریا" شناسایی شده است. 

 

وی با اشاره به نحوه اجرای طرح سلامت دریا گفت: تولیت این طرح طی سالهای گذشته به وزارت جوانان سپرده شده بود که امسال کلیات اجرایی آن در قالب استقرار غریق نجات ها به جمعیت هلال احمر محول شده است و به همین منظور برای کاهش تلفات غریق ها، هزار نجات غریق در نقاط شناسایی شده از ساعت 8 صبح الی 8 غروب به همراه امکانات کامل آماده ارائه خدمات به شناگران هستند. 

 

امواج شکافنده دریا با هیچ کس شوخی ندارد 
طوسی همچنین با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد شناگران اصلا شنا بلد نیستند، افزود: این موضوع یکی از مهمترین عوامل غرق شدگی گردشگران شناگر است. از سوی دیگر افرادیکه سابقه شنا در استخر را دارند باید بدانند که امواج شکافنده دریا با هیچکس شوخی ندارد و بنابراین قطعا شنا در بستر این آبها بسیار پرخطر تر از استخرها یا رودخانه ها است.

 

وی تصریح کرد: هلال احمر ، اورژانس و همچنین مراکز درمانی محدوده های شناسایی شده ازجمله همراهان اجرای طرح سلامت دریا هستند تا در صورت بروز هرگونه اتفاق مصدوم یا غریق نجات یافته در همان محل از خدمات امدادی اولیه بهره مند و بلافاصله به نزدیکترین مرکز درمانی اعزام شود، اما نقطه لازم توجه این است که مسافران باید هشدار های بازرسان و نجات غریقان مستقر را جدی بگیرند و به هیچ عنوان فراتر از مرزهای آبی معین شده شنا نکنند زیرا فشار امواج در آن نقاط تا جایی است که حتی حرفه ای ترین شناگران را نیز میبلعد. 

 

با توجه به اجرای چنین طرح گسترده ای قطعا تعداد قربانیان دریا به شدت کاهش می یابد اما با بی اعتنایی گردشگران نسبت به هشدار های نجات غریقان که عمدتا در نوعی فرهنگ اشتباه موسوم به قدرت نمایی یا چشم رو هم چشمی استوار است، درصورتیکه  امواج خزر یا سایر نقاط پر خطر آبی جان را بگیرد آیا بازهم می توان این بی توجهی را پای خشم دریا و یا گمانه زنی های دیگری نوشت؟