چرا جنجالی ترین بازی رایانه ای در ایران فیلتر شد؟

 پوکومون بازی برگرفته از انیمیشنی ژاپنی است که یک شرکت امریکایی آن را تولید کرده و کشورهای متعددی انجام آن را ممنوع یا نسبت به آن اعلام نگرانی کرده‌اند. امریکا، ایران، چین و رژیم‌صهیونیستی هرکدام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی را برای پوکومون گو در نظر گرفته‌اند و سعی می‌کنند حساسیت‌های دیگر کشورها نسبت به این بازی را در نظر بگیرند.

 
سایت بازی پوکومون در ایران فیلتر شده است، اسرائیلی‌ها انجام این بازی را برای نظامیان و محوطه‌های خاصی مانند دیوار ندبه ممنوع کرده‌اند. امریکایی‌ها نیز ممنوعیت‌هایی برای این بازی در نظر گرفته‌اند و اولین گزارش تیراندازی به خاطر ایجاد مزاحمت بازی پوکومون برای شهروندان این کشور گزارش شده است.

   

پوکومون مصداق لهو و لعب دنیا

در قرآن کریم شش بار واژه «لهو و لعب» استفاده شده که یکی از آنها در آیه بیست‌و‌یکم سوره عنکبوت است. آیت‌الله مکارم شیرازی در ترجمه این آیه می‌نویسد: این زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی و بازی نیست و زندگی واقعی سرای آخرت است، اگر می‌دانستند!

 

پوکومون گو مصداق لهو و لعب عملی شده است و کسانی که این بازی را انجام می‌دهند باید علاوه بر صرف زمان، شروع به حرکت کنند و برای انجام مراحل این بازی، سفرهای بیهوده‌ای را انجام دهند؛ سفرهایی که ممکن است به دلیل ماهیت تصویر‌برداری و نقطه‌زنی برخی از محدوده‌های جغرافیایی از نظر امنیتی مشکلاتی را به وجود آورد و محل استقرار ساختمان‌ها و مناطق مهم سیاسی و امنیتی از طریق این بازی آنلاین در معرض سوءاستفاده‌های خارجی قرار گیرد. از این رو است که کشورهای مختلف در حال برقراری ممنوعیت روی این بازی هستند. اسرائیلی‌ها از نظامیانشان خواسته‌اند این بازی را انجام ندهند و گفته شده انجام این بازی در اطراف موزه هولوکاست در امریکا و دیوار ندبه در سرزمین‌های اشغالی ممنوع شده است. مقامات دولت سعودی هم از شیوه قدیمی «حرام» اعلام کردن بازی پوکومون برای جلوگیری از انجام این بازی در عربستان استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر، رسانه‌های فارسی زبان خارجی نسبت به برخورد مقامات کشورمان با بازی پوکومون حساس شده‌اند. سایت العربیه در گزارشی می‌نویسد: مقامات امنیتی این کشور این روزها از خود می‌پرسند: «این بازی چیست که همه را شیفته خود کرده است؟»

 

حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید: اگر قرار است این بازی در ایران توزیع و عرضه شود، حتماً باید از فیلتر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بگذرد و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد و در غیر این صورت ناگزیر از فیلتر و جلوگیری از عرضه بازی هستیم.

اما قبل از اینکه این بنیاد بخواهد تصمیم رسمی‌اش را درباره پوکومون اعلام کند، سایت پوکومون گو در ایران فیلتر شد. روز گذشته جواد امیری، معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، درباره فیلتر شدن پوکومون گو گفت: این بازی توسط بنیاد فیلتر نشده است.

 
امیری همچنین گفت: بازی پوکومون گو فاقد محتوایی است که سبب ممنوعیت آن شود و این بازی با محتوای موجود، از نظر خط قرمزها و الگوهای مشخص شده مجاز است، اما این بازی یک فراسرگرمی است و استعلام از سایر نهادهای مرتبط از جمله نهادهای امنیتی، لازمه صدور مجوز نهایی برای این بازی است. وی یادآور شد صدور مجوز انتشار بازی در داخل کشور بر اساس درخواست ناشر داخلی و معیارهای نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (ESRA) و رعایت قوانین و مقررات مربوطه امکان‌پذیر است. فیلتر شدن سایت‌ها در کشورمان دارای شرایطی است که با درنظر گرفتن نهاد‌های دخیل در امر فیلترینگ، از دسترس خارج شدن سایت پوکومون در کشورمان را می‌توان واکنشی از سوی نهاد‌های امنیتی به خطرات احتمالی این بازی برای امنیت کشور دانست.

 

پوکومون گو با وجود اینکه حدود یک ماه از زمان انتشار آن در جهان می‌گذرد به پر بحث‌ترین بازی رایانه‌ای تبدیل شده است. پیش از پوکومون نیز اطلاعاتی درباره سوءاستفاده سازمان‌های جاسوسی از بازی‌های رایانه‌ای منتشر شده بود و ادوارد اسنودن کارمند پیشین سازمان سیا از برنامه این سازمان جاسوسی برای کسب اطلاعات از طریق بازی‌هایی مانند «پرندگاتن خشمگین» هشدار داده بود.