عده ای  از معتادان به صورت سنتی و به علت عدم علاقه به مراجعه به مراکز ترک اعتیاد، متادون خود را از بازار سیاه دریافت می کنند.

این عده که شامل برخی هنرمندان، کارمندان و ورزشکاران و ... می شود، به علت ترس از شناسایی به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند و سعی می کنند تا نیاز خود را از بازار سیاه تأمین کنند به همین دلیل و نیز تقاضای تعدادی از معتادان که علاقه ای به ترک ندارند، برای استفاده همزمان از متادون و سایر مخدر ها، همیشه تقاضا برای خرید متادون در بازار سیاه وجود داشته است.

اما اخیرا قیمت قرص متادون در بازار سیاه روند صعودی سریعی را در پیش گرفته است و قیمت آن به سرعت در حال افزایش است.

علم اقتصاد دلیل افزایش قیمت یک جنس در بازار را به 2 عامل منحصر می داند که اولین آن کمبود تعداد کالا و دومین آن تعداد بالای تقاضاست.از آجایی که قرص متادون و شربت هر دو همزمان و به وفور در بازار یافت می شوند تنها می تواند علت افزایش قیمت را تعداد زیاد تقاضا دانست.

اخیرا قرص متادون با افزایش قیمت حداقل 100 تا 300 تومان در هر دانه مواجه شده و برای مثال قرص چهل سفید پلم دانه ای 3450 تومان است.

در این ارتباط، تعدادی از درمانگران اعتیاد که نخواستند نامشان منتشر شود، علت افزایش تقاضا در بازار سیاه را ریزش بیماران از مراکز درمانی دانستند.

آنها معتقدند بعد از عقد قرار داد اخیر وزارت بهداشت و واگذاری نظارت بر مراکز درمانی، بیماران رغبت کمتری به حضور در مراکز درمانی دارند و بیشتر ترجیح می‌دهند که نیاز خود را از بازار سیاه تأمین کنند.