راه‌های رسیدگی به تخلفات مراکز درمانی

ایرج حریرچی ، در ارتباط با نظارت بر بخش خصوصی در وزارت بهداشت، اظهار داشت: موضوع نظارت بر بخش خصوصی مسأله پیچیده‌ای است و کشورهایی که این موضوع را در حوزه بهداشت و درمان توانسته‌اند حل کنند یک قسمت آن را با نظارت انجام داده و قسمت عمده آن با اصلاح فرهنگ حاصل شده است.

وی افزود: اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی بسیار در این زمینه ضرورت دارد چرا که نمی‌توان بر بالای سر هر پزشک یا هر پرستار و ارائه‌کننده خدمتی یک نفر را برای نظارت گذاشت و همه چیز را در ساعت‌های مختلف ارزیابی کند لذا نیروی لازم در این راستا وجود ندارد و این مسأله عملیاتی نیست.

قائم‌مقام وزیر بهداشت ادامه داد: نظارت به صورت جزئی و وسیع اشکالاتی نیز به همراه دارد و مشکلات ناظرین را به معضلات اضافه می‌کند در نتیجه آن چیزی که در وجدان اجتماعی و کاری مطرح است همانی بوده که در حرفه پزشکی مصالح عمومی و منافع اجتماعی را طبق قسمی که می‌خورند مکلف به اجرای آن خواهند بود.

حریرچی اضافه کرد: پس راه‌حل اساسی این بوده که تعهد اجتماعی و کاری ارائه‌کنندگان خدمت بالا رود و مردم نیز آگاه شوند که مطالبات و استاندارد خدمات به چه صورت است و بتوانند آن را مطالبه کنند که هر دو این مسأله از طریق فرهنگسازی قابلیت اجرایی دارد.

وی در مورد نظارت، گفت: نظارت در سیستمی که ما داریم و طبق قوانینی که موجود است دوگانه بوده چرا که قسمتی از آن به وزارت بهداشت اختصاص دارد و یک قسمت نیز به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده شده ضمن اینکه نهادهای عمومی همچون قوه قضاییه،‌ سازمان بازرسی و ... نظارت‌های خاص خودشان را می‌توانند داشته باشند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت افزود: نظارت نه اینکه فقدان داشته ولی سطح مطلوب طی سال‌های متمادی در وزارت بهداشت نداشته و یا ضعیف نیز بوده است؛ ما قبول داریم همه کسانی که در وزارت بهداشت بوده و هستند هم به این مسأله اذعان دارند.

حریرچی درباره برخی شایعات مبنی بر تبانی بازرسان معاونت درمان با بیمارستان‌های خصوصی و اینکه یک هفته پیش از بازرسی‌های سرزده مسئولان بیمارستان‌های خصوصی در جریان قرار می‌گیرند گفت: این موارد را بنده در جریان نیستم اما ما واحد رسیدگی به این تخلفات را داریم که به صورت مستقل تحت نظر شخص وزیر بهداشت عمل می‌کنند و این موارد را می‌توان به این بازرسان ارجاع داد تا به صورت دقیق رسیدگی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد اینکه برای ضعف نظارت‌ها چه راهکاری باید داشته باشیم، گفت: برای این مسأله ما بر اساس توان خودمان و میزان مشارکتی که می‌توانستیم جلب کنیم یکی از مهمترین اقدامات در حوزه نظارت را برای خدمات بستری انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ما دو نوع خدمت سرپایی و بستری داریم، گفت: رئیس سندیکای بیمارستان خصوصی چندی پیش در جلسه‌ای با مسئول وزارت بهداشت گفت در 30 تا 40 سال اخیر کدام کاری را ما در کشور انجام داده‌ایم که موفقیت زیادی را به همراه داشته است و ما پرسیدیم منظور شما چیست و گفتند همین مسأله نظارت بر دریافت‌های غیرقانونی و خدمات بستری 99 درصد در یک سال کنترل شده است.

حریرچی عنوان کرد: این موضوع ناشی از افزایش نظارت‌های دولتی و بخشی نیز مشارکت جامعه پزشکی بوده است. واقعاً در حال حاضر مدیران امور بیمارستان‌های خصوصی و مسئولان فنی آنها به اندازه ما حساس هستند؛ چون به اندازه کافی توجیه شده و عواقب کار نیز تشدید شده است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت افزود: در مور خدمات سرپایی به دلیل وسعت کار و اینکه عمده فعالیت در اختیار بخش‌ خصوصی است نتوانستیم به صورت موفقیت‌آمیزی وارد شویم.

وی گفت: ما در استان خراسان رضوی 700 مرکزMMT داشتیم که یک نفر ناظر داشت که اگر این فرد سالی حداقل یک بار بخواهد با این افراد احوالپرسی کند کل وقتش تمام است حالا نظارت بماند. به همین دلیل هم در قانون پنجم پیش‌بینی شده که برای اعتبارسنجی و نظارت از بخش غیردولتی استفاده کنیم و امیدواریم این نظارت به صورت خودجوش از داخل صنف و حرفه پزشکی ایجاد شود و ما بتوانیم کمک کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در خدمات بستری از نحوه نظارتمان راضی هستیم و این نظارت توسط بخش دولتی به طور مرتب در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی انجام می‌گیرد و در برخی از بیمارستان‌های خصوصی و بخش‌های دولتی موضوع تقاضای القایی وجود دارد که این مسأله راهکار آن نظارت مستقیم نیست.

حریرچی گفت: به طور مثال ممکن است یک جراح بگوید این آپاندیسیت جراحی می‌خواهد و دیگری نظر مخالفی داشته باشد که این مسأله با نظرات انجام نمی‌گیرد و موضوع راهنمای بالینی مطرح است ولی نقطه ضعف ما نظارت بر ارائه خدمات سرپایی است ولی بیمارستان‌های خصوصی بعد از طرح تحول بازدید از آنها بسیار تشدید شده که هم نتایج خوبی حاصل شده و هم نظارت خودجوش و درونی که در آنها بیشتر شده است.

وی در مورد اینکه مردم اگر بخواهند از بخش خصوصی در حوزه درمانی شکایت کنند چه اقدامی را باید انجام دهند، خاطرنشان کرد: سامانه‌هایی که 1690 جهت بررسی شکایت مردمی از بخش خصوصی و دولتی پیش‌بینی شده که انواع شکایت‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. واحد رسیدگی به پرداخت غیرقانونی، تعرفه‌ای و کیفیت خدمات و ... جهت بررسی شکایت مردم پیش‌بینی شده که بخشی از آنها را ما رسیدگی کرده و بخشی را نظام پزشکی انجام می‌دهد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: مردم می‌توانند شکایات خود را به صورت مستقیم نیز به سازمان نظام پزشکی اطلاع دهند و هم مستقیم به قوه قضاییه مراجعه کنند که پرونده آنها در دادگاه رسیدگی به جرایم پزشکی مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه قانون ما سازمان نظام پزشکی را سازمان صنفی ندانسته بلکه آن را مدافع نظام و صنف پزشکی و مردم می‌دانیم.

حریرچی اضافه کرد: اینکه وزیر بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کردند که باید اصلاحاتی در قانون نظام پزشکی انجام شود ناشی از مطالبات مردم است.