بهمن نامور مطلق در نشست خبری هجدهمین شورای جهانی صنایع دستی که مهر امسال در اصفهان برگزار می‌شود، چند شرکت چینی آمادگی خود را برای معرفی و فروش صنایع دستی ایران در دنیا را اعلام کردند ولی اولویت ما همکاری با تجار ایرانی است.

وی در توضیح بیشتر اهدای اسکار صنایع دستی  که چرا این جایزه در سال نخست به هنرمندان صنایع دستی خارجی اهدا نمی‌شود، عنوان کرد:‌ در قلم زنی کسی را به مانند حسین علاقه مندان وجود ندارد و وی در دنیا سرآمد است، بنابراین با اهدای اسکار صنایع دستی هم تجربه شروع این جایزه نفیس را خواهیم داشت و هم هنرمندان خود را به دنیا معرفی خواهیم کرد و چنین جایزه ای در دنیای صنایع دستی وجود نداشته است.

نامور مطلق با اشاره به ضعف کشور در حوزه بسته بندی صنایع دستی که اقدامات زیادی باید انجام شود، درباره فروش و تجارت صنایع دستی توضیح داد: هم اکنون تجار چینی و هندی بازار فعالی در حوزه تجارت دنیا دارند و ما درصدد همکاری با آنان هستیم زیرا اطلاع داریم برخی صنایع دستی ایران با برندهای خارجی در دنیا فروخته شده بود زیرا زمان آنقدر صنایع دستی ایرانی در فترت و عزلت قرار گرفته بود که حتی هنرمندان ما نیز می‌گفتند جرات نمی‌کردند در داخل بسته بندی محصولات‌شان روزنامه ایرانی بگذارند تا کسی متوجه نشود که محصول صنایع دستی ایرانی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور درباره اظهار نظر مزیر رفاه برای اشتغال در حوزه صنایع دستی خاطرنشان کرد: ما از این طرح اطلاعی نداریم ولی طرحی که سازمان میراث فرهنگی دارد یک طرح اشتغال 150 هزاری نفری در حوزه صنایع دستی و گردشگی داریم که اگر اعتبارات آن را به ما اختصاص دهند، برای این تعداد اشتغال اقدام خواهیم کرد. همچنین در این راستا برای ایجاد دهکده هنرهای اسلامی را در قم پیشنهاد دادیم.

سخت‌ترین رنگ صنایع دستی کدام است؟

همچنین در این نشست خبری دکتر علی حاجی شیزری - مدیرکل توسعه و آموزش معاونت صنایع دستی کشور اظهار داشت: آموزش رنگ نیلی یکی از سخت‌ترین رنگ‌ها در صنایع دستی است و انتقال تکنیک دندانه کردن و تثبیت آن در این شورای جهانی آموزش داده می‌شود.

مدیرکل توسعه و آموزش معاونت صنایع دستی کشور ادامه داد: بنابراین از هند و عمان کارشناسانی این تکنیک‌ها را آموزش می‌دهند و از ایران نیز دو کارشناس رنگ نیلی ایرانی را آموزش می‌دهند.

حاجی شیزری به دیگر برنامه‌ها و اهداف هیجدهمین شورای جهانی صنایع دستی از جمله کارگاه رنگرزی پرداخت و گفت: امیدواریم رشته دانشگاهی برای رنگرزی را در کشور ایجاد کینم.

وی درباره چالش بسته بندی صنایع دستی با تشریح اقدامات در این زمینه خاطرنشان کرد: در این راستا نخستین مسابقه بزرگ طراحی صنایع دستی در دی ماه برگزار خواهیم کرد که فراخوان آن اعلام خواهد شد.