برنامه های شورای ملی سالمندان کشور

فرید براتی سده در نشست خبری به مناسبت هفته سالمندان گفت:‌ برنامه‌هایی در قالب محیط‌های دوستدار سالمند، مناسب‌سازی شهرها و روستاها برای سالمندان، رفاه اجتماعی و ... از جمله برنامه‌هایی است که برای سالمندان در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد موضوع سالمندی مورد نظر سیاست‌مداران در سال‌های اخیر قرار گرفته و دستگاه‌های مختلف به مناسب روز سالمند برنامه‌های متنوعی دارند. بازدید از مراکز سالمندی برپایی نمایشگاه‌هایی از فعالیت سالمندان، راه‌اندازی خانه‌های امید در سازمان بازنشستگی و فعال شدن کانون‌های محلات سالمندی از جمله آنها است. 

براتی گفت: امسال برای اولین بار ردیف اعتباری در سازمان بهزیستی و وزارت رفاه در زمینه سالمندان در نظر گرفته شده به طوریکه در وزارت رفاه 3 میلیارد و 550 میلیون تومان و در بهزیستی حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان اختصاص یافته است و برای سال آینده پیشنهاد افزایش بودجه را داده‌ایم.

رئیس شورای ملی سالمندان کشور افزود: در دو استان کشور تأمین حداقل بخشی از هزینه‌های سلامت سالمندان که توان پرداخت آن را ندارند ایجاد می‌شود و در دو استان آذربایجان شرقی و اصفهان محیط‌های دوستدار سالمند راه‌اندازی می‌شود.همچنین حمایت از ایاب و ذهاب سالمندان در استان مازندران پایلوت می‌شود.

وی گفت: برنامه آموزشی سبک زندگی زنان سالمند در بین 45 هزار زن در 10 استان از طریق بنیادهای فرزانگان آغاز می‌شود. همچنین طرحی برای تغییر نگرش در خیرین ایجاد کرده‌ایم تا فقط به دنبال ساخت مراکز شبانه‌روزی سالمندان نباشند و به سایر خدمات هم توجه کنند.

وی گفت: 100 هزار فرد بالای 60 سال از یارانه مستمر سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند، همچنین مراقبت در منزل و کمک هزینه آن نیز فعال شده به طوریکه اگر خانواده تمایل داشته باشند سالمند را نگهداری کنند یارانه‌ای که حدود یارانه مراکز شبانه‌روزی و روزانه سازمان است به افراد خانواده داده می‌شود.

براتی گفت: تأمین وسایل تمام پزشکی برای سالمندان در صورتی که مراجعه کنند تأمین می‌شود. 

رئیس شورای ملی سالمندان کشور در رابطه با آمار سالمندان گفت: طبق سرشماری سال 90 حدود 51 درصد جمعیت سالمند بالای 60 سال را زنان و 49 درصد را مردان تشکیل می‌دهند در واقع اکنون به سمت افزایش زنان سالمند می‌رویم و دو واقعیت را باید بپذیریم که جامعه به سمت سالمندی می‌رود و باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در گذشته زیرساخت برای ارائه خدمات نداشتیم و فقط سازمان بهزیستی بوده که از مظلوم‌ترین اقشار حمایت کرده و تا کنون قانونی برای حمایت از آنها وجود نداشته و فقط در حد آئین‌نامه از آنها حمایت شده است. 

براتی سده ادامه داد:  غفلت چند دهه‌ای داشته‌ایم و اکنون تا حدی در حال جبران آن هستیم حتی اعتباری برای گردشگری سالمندان به بنیادهای مورد نظر داده‌ایم تا در زمینه حمایت‌های سیاحتی و زیارتی برنامه‌هایی داشته باشند.

رئیس شورای ملی سالمندان کشور در مورد سند ملی سالمندان نیز گفت: سازمان بهزیستی یک سند و وزارت بهداشت سند دیگری در این زمینه تهیه کرد که در سند ما جنبه‌های حمایتی، تقویت نیروی انسانی، ترویج باشگاه‌های سالمندی و برخوردار کردن سالمندان از همه حمایت‌ها در نظر گرفته شده و سند وزارت بهداشت روی جنبه‌های پزشکی و بهداشتی است. 

وی افزود: پیشنهاد داده‌ایم که این دو سند ادغام شوند تا اثربخشی بیشتری داشته باشند هنوز وزارت بهداشت این پیشنهاد را نپذیرفته این در حالی است که 30 درصد از خدمات سالمندی در بحث پزشکی است. سند ما آماده است و اعلام آمادگی هم کرده‌ایم قطعاً‌ باید سازمان‌های مرتبط مانند وزارت بهداشت، سازمان‌های تأمیناجتماعی و بازنشستگی به کمک ما بیایند. 

براتی گفت:‌زیرساخت‌های ما هنوز برای حمایت از سالمندان به طور کامل آماده نشده چون از گذشته اقدامی نشده بود هیچ ردیف اعتباری نداشته‌ایم و فقط یارانه توانبخشی بود که حتی سال قبل قطع شد و با مکاتبه‌های انجام شده دوباره مصوب شد.

وی افزود: اکنون به دنبال راه‌اندازی کانون حمایت از سالمندان هستیم که به وزارت رفاه این طرح ارسال شده و پس از تأیید به هیأت دولت می‌رود. 

وی برای حمایت از سالمندان تنها نیز گفت: در حال حاضر به ازای هر مرد سالمند تنها در کشور 3 زن سالمند تنها داریم و نگرانی بعدی ما این است که این آمار افزایشی در استان‌های کمتر برخوردار بیشتر است مثلاً‌ در گیلان تعداد زنان سالمند تنها نسبت به مرد 2 به یک است اما در ایلام و لرستان که نرخ سالمندی آن کم و حدود 8 درصد است، نسبت زن سالمند تنها به مرد 4 به یک است. 

رئیس شورای ملی سالمندان کشور گفت:‌قرار است با همکاری با سازمان‌های مرتبط مانند نظام پرستاری، نظام مشاوره و روانشناسی، مددکاری و ... بتوانیم دوره‌های مراقبت برای حضور در خانه‌ سالمندی را فراهم کنیم.