خلاقیت و تفکر، کاربر ایرانی را به سمت شبکه های اجتماعی بومی می برد

فریبا صیاد  درباره استفاده نامطلوب کاربران فضای مجازی از شبکه‌های اجتماعی گفت:‌ متأسفانه مقامات و مسئولین ایرانی و پژوهشگران کشورمان در مورد ورود تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهای غربی خیلی دیر بیدار و هوشیار شده و زمانی وارد گود مبارزه با آن شده‌اند که کار از کار گذشته است.

وی افزود: باید از روزها و ماه‌های اولیه و ابتدایی ورود تکنولوژی و نرم‌افزار غربی فکری برای جلوگیری از نفوذ آن صورت می‌گرفت و نرم‌افزار و تکنولوژی ایرانی و بومی به مخاطب ایرانیان معرفی می‌شد که این امر انجام نشده و متأسفانه این تکنولوژی غربی در حال حاضر در کشورمان جا افتاده و همه‌گیر شده است.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: تعداد شبکه‌های اجتماعی غربی در ایران زیاد شده در حالی که آن شبکه با فرهنگ و زبان کشور سازنده انطباق دارد در حالی که بهتر می‌بود در راستای بومی‌سازی این شبکه‌های اجتماعی اقداماتی صورت می‌گرفت و نیازهای مخاطبان ایرانی تأمین می‌شد.

صیاد گفت: ایرانی‌ها دارای خصوصیات ویژه‌ای نظیر رک‌گویی و همچنین کنایه‌گویی به صورت پنهان هستند و دلیل استقبال عمده ایرانیان از شبکه‌های فضای مجازی غربی به این موضوع بازمی‌گردد.

وی افزود: متأسفانه مخاطب شبکه مجازی با استفاده از تلفن همراه و تبلت به مطالب غیراخلاقی که در جوامع غربی برای آن محدودیتی وجود ندارد دسترسی دارد در حالی که فرهنگ ایرانی چنین موضوعی را بر نمی‌تابد.

این استاد ارتباطات با انتقاد از میزان ساعت استفاده مخاطبان ایرانی از شبکه‌های مجازی غربی اظهار داشت: غربی‌ها ساعت‌های طولانی برای خرید یک گوشی تلفن همراه جدید الورود به بازار صف می‌کشند اما به هیچ وجه در استفاده از شبکه‌های مجازی افراطی عمل نمی‌کنند در حالی که متأسفانه ایرانی‌ها استفاده افراط گونه از شبکه‌های مجازی دارند.

صیاد با بیان اینکه می‌توانیم به اصلاح روند فعلی امید داشته باشیم، گفت: اگر متخصصان و پژوهشگران ایرانی با جدیت وارد بازار تولید شبکه اجتماعی ایرانی و بومی شوند خیلی سریع می‌توان این روند را بهبود بخشید. ولی باید این نرم‌افزار قابلیت‌های جذاب، جدید و منطبق با فرهنگ و خواسته‌های ایرانیان داشته و از تکنیک و خلاقیت روز نیز بهره‌مند باشد تا بتواند جمعیت حاضر در شبکه‌های مجازی غربی را به سمت شبکه‌های مجازی ایرانی سوق دهد اما این موضوع نیازمند ذهنی خلاق است.

وی در پایان با تأکید براینکه نوآوری، خلاقیت و تفکر می‌تواند کاربران ایرانی را به سمت شبکه‌های اجتماعی بومی جذب کند، گفت: باید تلاش شود تا نیازها و خواسته‌های ایرانیان شناسایی و در این مسیر به آن پاسخ داده شود.