دوره آموزشی مدیریت خطرپذیری زلزله ویژه فرمانداران
رییس سازمان مدیریت بحران کشور در کارگاه آموزشی مدیریت بحران ویژه فرمانداران گفت: بسیاری از مدیران آموزش دیده معترفند که در زمان حادثه عملکرد بهتری دارند زیرا آموزش در زمینه اقدامات قبل، حین و بعد از حادثه، مسئولین را در مقابل مردم مدبر و در برابر دستگاه های نظارتی پاسخگو سازد.
 
اسماعیل نجار در دوره آموزشی مدیریت خطرپذیری زلزله ویژه فرمانداران که هم اکنون در محل پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در حال برگزاری است تصریح کرد: امروز مدیریت بحران یک علم است، ما نمی توانیم جلوی حوادث را بگیریم اما می توانیم خسارات را کاهش دهیم.
 
رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: راهبرد ما در مدیریت بحران کشور شامل سه بخش است اول اقداماتی که نیاز به اعتبار ندارند نظیر آموزش مردم و مسئولین با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه های تخصصی متولی مدیریت بحران در کشور، دوم پیگیری حسن انجام وظایف دستگاه های عضو شورای هماهنگی در زمینه های تخصصی و سوم مواردی که نیاز به اعتبار دارند و با همکاری مدیران کل مدیریت بحران استان های سراسر کشور و استانداران در حال انجام است.
 
معاون وزیر کشور افزود: بسیاری از کشورها حوادث طبیعی را جدی گرفته اند و با برنامه ریزی و بکارگیری امکانات ریسک حوادث را به کمترین میزان ممکن کاهش داده اند نمونه این کشورها روسیه است که در سفر اخیر به این کشور به منظور شرکت در مانور دریایی آستاراخان شاهد تاسیس وزارت خانه معظم موقعیت های اضطراری بودیم که با وجود یک مرکز فرماندهی کل کشور را مانیتور کرده ، تمام حوادث در مرکز آموزش به صورت ماکت ساخته شده و با آموزش های بسیار تخصصی علاوه بر کارکنان سایر اقشار جامعه را پوشش می دهند.
 
نجار گفت: ژاپن در سال های نه چندان دور با وقوع زلزله تلفات و خسارات شدیدی متحمل می شد اما امروزه با بگارگیری دانش، خرد و اندیشه راهبردی در زمینه مدیریت بحران خسارات و تلفات را به حداقل رسانده است.
 
رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در کشور ما باور به بحران بسیار کم و دور از ذهن است و به تعبیر بنده نگاه ما به حوادث طبیعی مصداق این ضرب المثل پارسی است که "مرگ برای همسایه است" و هیچگاه سراغ ما نمی آید در حالی که هرلحظه به آن نزدیکتر می شویم و غافل از اینکه به فکر چاره ای باشیم.
 
وی خطاب به فرمانداران گفت: اگر نخواهیم با یک مدیریت صحیح و علمی کار کنیم شرایط بسیار سختی در انتظارمان خواهد بود زیرا یک حادثه ابعاد وسیع و گوناگونی دارد که علاوه بر زمان حادثه تا مدتهای مدیدی بعد از آن ادامه خواهد یافت و افراد تحت تاثیر را درگیر خواهد کرد.
 
رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور اظهار داشت: نمونه بارز این مساله زلزله بامداد 5 دی در بم بود که با 34 هزار کشته و 19 هزار مصدوم عملا یک شهر تاریخی را به حالت کما فرو برد و مسائلی مانند بهداشت، درمان، تغذیه، اسکان و ... تا مدتها کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد ضمن اینکه مباحث حقوقی نظیر دفن و شناسایی اجساد، وضعیت وراثت و تعیین تکلیف بازماندگان از جمله موادی است که همچنان ادامه دارد.
 
نجار تاکید کرد: از سالها پیش توجه به امر آموزش در دنیا اتفاق افتاده به نحوی که در کشوری مانند ژاپن مردم با وقوع زلزله بلافاصله و بر اساس آموزش هایی که دیده اند با اندک وسایل بجامانده اقدام به ایجاد سر پناه کرده و تا رسیدن نیروهای امدادی بقیه امور را پیگیری می کنند.
 
وی با بیان اینکه همواره در حوادث دنبال مقصر هستیم گفت: مدیریت بحران اقدام هماهنگ و منسجم مجموعه ای از دستگاه هاست که در سطوح مختلف و در زمان معین وظایف و تکالیف خود را انجام می دهند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
 
رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: ارتقا آگاهی های عمومی در زمینه ساخت و ساز و حساس کردن مردم به کیفیت بناها، نظارت صحیح مهندسین ناظر و بکارگیری مصالح استاندارد از دیگر گامهای موثر در زمینه کاهش خسارات در کشور است.