مدیریت بحران آمادگی زلزله 7 ریشتری را ندارد

 اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به آمادگی این سازمان برای مقابله با حوادث ناگهانی در کشور، اظهار داشت: آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور برای مقابله با بروز هر اتفاقی بستگی به میزان و سطح حادثه دارد.

وی با اشاره به میزان آمادگی شهر تهران برای مقابله با زلزله و حوادث احتمالی گفت:  با توجه به امکانات و تجهیزات ناچیز این سازمان برای مقابله و حل بحران ها و حوادث احتمالی، رویارویی و کنترل آن ها امری مشکل است که باید تلاش های لازم با استفاده از ظرفیت کشور و همکاری همه سازمان ها انجام گیرد تا وضعیت مناسبی در شرایط بحرانی برقرار شود و در این میان اگر زلزله ای 7ریشتری در تهران روی دهد سازمان مدیریت بحران حدود 20 درصد آمادگی لازم برای مقابله با بحران ها را هم ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در آتش سوزی اخیر پتروشیمی و پالایشگاه ماهشهر از تعداد شانزده بالگرد هلال احمر و ظرفیت تمامی مراکز مدیریت بحران استفاده کردیم که نیازمند ارتقای سطح این توانمند ی ها در کشور هستیم.

نجار در ادامه تصریح کرد: یکی از ضعف های اساسی ما در کشور پیشگیری و پیش بینی بحران است و با توجه به زیاد بودن میزان حوادث در کشور باید متناسب با میزان آن ها اقدامات سازمانی انجام و تجهیزات و لوازم مورد نیاز فراهم شود و در همین راستا تمامی نهادها از امکانات یکسان و مناسبی برخوردار شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  با تأکید براینکه بنیاد مسکن از ظرفیت خوبی برای ساخت و ساز برخوردار است، تصریح کرد: با یک همکاری مناسب با سازمان مدیریت بحران و ارتقای کیفیت ساخت و سازها می توان از ظرفیت های این حوزه برای کاهش سوانح استفاده کرد و همچنین باید در مردم این باور ایجاد شود که آنان نقش مهمی در ارتقای ساخت و سازها و افزایش مهارت سازندگان و نظارت بر کار آن ها ایفا می کنند. 

نجار در ادامه گفت: باید در ساخت و سازها متراژ را فدای کیفیت کنیم تا در مواقع بحرانی دچار مشکلات جدی نشویم تا از شدت بروز حوادث کاسته شود، در نتیجه باید این دیدگاه در بین مردم ایجاد شود که کیفیت مهمتر از متراژ است و تا زمانی که خود مردم نخواهند اتفاقی روی نمی دهد.

وی افزود:در مقابله با حوادث امدادگر نخستین عضوی است که باید در عملیات امداد و نجات سالم بماند و به همین منظور باید آموزش های لازم به همه امدادگران ارائه شود تا به خوبی امدادرسانی در مواقع بحرانی انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: البته نباید نقش رسانه ها و هلال احمر را در آموزش و کاهش تلفات سوانح نادیده گرفت.

نجار با اشاره به وجود معضل ریزگردها در قم و نزدیکی آن به پایتخت تصریح کرد: حدود 80 درصد از ریزگردها منشاء خارجی دارند و از کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد کشور می شوند.

وی با تأکید بر اینکه برای مقابله با پدیده ریزگردها راهکار مناسبی وجود ندارد، گفت: با این وجود تمام تلاش ها با همکاری مجامع بین المللی برای جلوگیری از پیشرفت آن به کار گرفته می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: باید برای متقاعد کردن کشورهای منشاء این ریزگردها اقدامات مورد نیاز انجام شود که ما پیگیر این مسئله هستیم.

نجار تصریح کرد: برای کنترل و حل بحران ریزگردها در کشورهایی مثل عراق می توان از ظرفیت اربعین به عنوان نمادین و سمبلیک برای کاشت نهال در مسیرهای پیاده روی زائران استفاده کرد.

وی افزود: باید برای کاهش ریزگردها و کنترل آن ها تلاش های جدی انجام  شود و همه در حفظ پوشش گیاهی، جنگل ها و منابع طبیعی  اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به نزدیکی شهر قم و وجود ریزگردها در این منطقه برای جلوگیری از پیشرفت این بحران در پایتخت باید تمامی مراکزی منشاء بروز این پدیده کنترل شوند.

نجار تصریح کرد: به همین منظور مراکز و کارخانه های شن و ماسه داخل به خارج از شهر منتقل و یا از فعالیت مجدد آن ها جلوگیری به عمل آمد و فعالیت مکان هایی که باعث افزایش و تولید ریزگردها بودند نیز متوقف شدند.