سواد رسانه ای می تواند در همه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نقش خود را ایفا کند

 سید مرتضی موسویان؛ از رونمایی پورتال سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی خبر داد و گفت: از امروز تا 15 مهر ماه متقاضیان شرکت در همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی که پیشتر چکیده‌های مقالات خود را به دبیرخانه دائمی همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی ارسال کرده‌اند با مراجعه به نشانی اینترنتی http://Mliteracy.ir می‌توانند متن کامل مقالات خود را بارگذاری کرده و آماده رقابت با دیگران شوند.
سومین جلسه هیأت علمی همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی روز گذشته با حضور سیدمرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن خجسته؛ رئیس هیئت علمی همایش، حمید رضا بابایی؛ معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی و سایر اعضای هیأت علمی همایش در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.
حسن خجسته رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این نشست با اشاره به این که سواد رسانه‌ای تنها مربوط به مباحث نظری رشته ارتباطات نیست، گفت: سواد رسانه‌ای می‌تواند مفهومی کلی داشته باشد و در همه فعالیت‌های فرهنگی سیاسی، اقتصادی نقش خود را ایفا کند.
وی افزود: از سوی دیگر سواد رسانه‌ای در معنای خاص خود مقوله پیچیده‌ای است که باید به مفاهیم نهفته در عمق تولیدات رسانه‌ای بپردازد. به طور مثال فیلم «آواتار» ساخته جیمز کامرون ظاهرا فیلمی علمی تخیلی است اما در واقع دربردارنده مفاهیم مهمی چون جهانی سازی و لزوم نظامی‌گری است.
خجسته بر همین مبنا پیشنهاد کرد در ضمن همایش سواد رسانه‌ای، کمیته‌های تخصصی با موضوعات کمتر طرح شده برای بررسی کارکرد سواد رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف تشکیل شود.
وی با اشاره به نظریات اندیشمندانی چون چامسکی درباره رویکرد رسانه‌های آمریکایی، توجه به نقد ساختار نظام‌های رسانه‌ای جهان را مهم توصیف کرد.
خجسته در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری تجربیات موفق در زمینه آشنایی مسئولان کشور با امکانات تازه تکنولوژی‌های رسانه، پیشنهاد کرد کمیته‌های تخصصی مرتبط با فعالیت نهادهای مختلف کشور در ذیل همایش سواد رسانه‌ای تشکیل شود.
رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در پایان بر بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در گسترش ارتباطات و طرح ایده‌های نو در فضای جهانی تاکید کرد.
گفتنی است در ابتدای این نشست، محمد صادق افراسیابی، دبیر همایش با اشاره به آغاز فعالیت پرتال رسمی همایش به آدرس www.Mliteracy.ir گفت: پژوهشگرانی که برای همایش چکیده مقاله فرستاده‌اند از امروز تا پانزدهم مهرماه می‌توانند اصل مقالات خود را در سایت بارگذاری کنند.
سیدتقی کمالی، دبیر علمی همایش نیز با یادآوری تصمیم شورای سیاست گذاری گفت: همایش سواد رسانه‌ای دربردارنده یک همایش در سطح ملی و یک جشنواره مردمی در جهت جلب مشارکت عمومی خواهد بود.
وی افزود: نوآوری ما در بخش همایش ملی جداسازی 2 بخش مقالات علمی پژوهشی و مقالات کاربردی است.
دبیر علمی همایش سواد رسانه‌ای همچنین از برپایی پنل‌های ارائه مقالات برتر و کارگاه‌های جانبی از دهم تا دوازدهم آبان ماه خبر داد.
همچنین در نشست روز گذشته، امیدعلی مسعودی، سیدرضا نقیب السادات، احسان پوری، داوود فیاضی و لیلا وصالی از اعضای هیأت علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای به ارائه دیدگاه‌های خود در زمینه داوری آثار و شاخصه‌های آن پرداختند.