حسن قشقاوی روز (شنبه) در حاشیه نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، مبنی بر اینکه  آیا موضوع لغو روادید زائران عتبات عالیات میان ایران و عراق که حتی چندی قبل توسط رئیس مجلس مطرح شده بود عملیاتی خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: ما همیشه در این باره پیشنهاد لازم را ارائه کرده‌ایم و طرف عراقی نپذیرفته است. 

وی ادامه داد: البته هیچ ضرری هم با وجود روادید 40 دلاری متوجه دو طرف نمی‌شود چرا که ما حدود 2 میلیون نفر زائر به صورت متقابل داریم و نفع و ضرر هیچ کسی متوجه موضوع روادید نمی‌شود. 

معاون کنسولی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بنابراین در موضوع روادید هر عملکردی که طرف عراقی با زائران ما انجام دهد ما نیز با آنان انجام خواهیم داد و برنامه‌ای متقابل خواهد بود.

قشقاوی افزود: به هیچ عنوان معنا ندارد که در رسانه‌ها مطرح شود چرا روادید میان ایران و عراق رایگان شده است و یا اینکه انجام نگرفته است؛ به طور قطع اگر آنها روادید را رایگان کنند ما هم آن را رایگان اعلام خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: بنده در آخرین سفر کنسولی نیز اعلام کردم که ما مایل به لغو روادید هستیم و یا اینکه هر عملکردی آنها انجام دهند ما نیز آن را انجام خواهیم داد. 

معاون کنسولی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برای زائران نیز لغو روادید مناسب خواهد بود چرا که دیگر مبلغی را بابت آن نمی‌پردازند؛ اما در هر حال این موضوع به نفع و یا ضرر هیچکدام از دو طرف نخواهد بود چرا که وقتی مبلغ 40 دلار تعیین شده تعداد زائران نیز متقابل خواهد بود و جایی برای گله‌گذاری باقی نمی‌‌ماند.

وی تاکید کرد: در هر حال از نظر ما اگر روادید لغو شود و آن را انجام دهند بهتر خواهد بود.

قشقاوی درباره این پرسش که آیا برای اربعین امسال روادید لغو خواهد شد یا خیر، گفت: برای اربعین امسال داشتن روادید الزامی است و به هیچ عنوان لغو نخواهد شد. 

معاون کنسولی وزارت امور خارجه به تمهیدات اندیشیده شده برای بررسی روادید تمامی زائران اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: اگر در سالهای گذشته امکان خروج معدود زائران اربعین  بدون ویزا وجود داشت این موضوع امسال تغییر یافته و هیچ کس بدون روادید نمی‌تواند خروج پیدا کند.

قشقاوی تاکید کرد: امسال تمهیدات انتظامی به گونه‌ای چیدمان شده که امکان ندارد حتی یک نفر بدون ویزا به سفر عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی عزیمت کند.

وی تصریح کرد: حتی اگر هزاران نفر برای سفر به اربعین حسینی تجمع کنند امکان تجمع برای رهسپار شدن به این سفر  نیز وجود ندارد؛تمامی مقدمات  بر مبنای داشتن روادید تک‌تک زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده و این مهم الزامی است.