ارائه خدمات در کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده
 هزینه مشاوره‌های تلفنی کاملاً رایگان است. مشاوره‌هایی که از طریق سایت انجام می‌شود هم به این ترتیب است که سؤال‌ها نوشته می‌شود و ما آن‌ها را متناسب با تجربیات وکلا بین آن‌ها توزیع می‌کنیم. سپس پاسخ سؤالات برای مراجعان ارسال می‌شود. تعرفه مشاوره‌های حضوری هم بسیار ناچیز و حدود 20 هزار تومان است؛ البته اگر تشخیص دهیم شرایط کسی حاد است، این هزینه را هم از او نمی‌گیریم. 
 
 
مدیر کلینیک‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده وکلای برجسته و مجرب و دانشجویان رشته‌های حقوق، حقوق خانواده و مطالعات زنان به‌صورت داوطلبانه با ما همکاری دارند و به مراجعان خدمات حقوقی ارایه می‌دهند و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. 
 
دکتر مهرشاد شبابی؛ مدیر کلینیک‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی، در رابطه با راه‌اندازی کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده گفت: کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده مربوط به مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی است و هدف ما از راه‌اندازی این کلینیک‌ها این بوده که بتوانیم از طریق فراهم کردن دسترسی همه مردم به مشاوره‌های حقوقی، موجب استحکام خانواده شویم. 
 
ارایه مشاوره‌های حقوقی به‌صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری

او در ادامه بیان داشت: متأسفانه هنوز فرهنگ دریافت مشاوره حقوقی در کشور ما جا نیفتاده و مردم تنها زمانی به وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه می‌کنند که کار از کار گذشته باشد. اما در این کلینیک‌ها سعی داریم مشاوره‌هایی را به مردم ارایه دهیم که برای آن‌ها مفید باشد. در کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده وکلای برجسته و مجرب و دانشجویان رشته‌های حقوق، حقوق خانواده و مطالعات زنان به‌عنوان کارشناسان کلینیک به‌صورت داوطلبانه با ما همکاری دارند و به مراجعانی که از طریق سایت اینترنتی، تماس‌های تلفنی و مراجعه حضوری با کلینیک ارتباط می‌گیرند، خدمات حقوقی ارایه می‌دهند و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. 
 
مهم‌ترین هدف ما استحکام خانواده است

مدیر کلینیک‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تفاوت‌ مشاوره‌‌های این کلینیک با سایر مشاوره‌های حقوقی اظهار داشت: به دلیل این‌که مراجعان اصلی ما اعضای خانواده هستند، علاوه بر ارایه مشاوره‌های حقوقی و نگاه حقوقی، به استحکام خانواده هم توجه می‌کنیم زیرا مهم‌ترین هدف ما استحکام خانواده است. به این ترتیب، علاوه بر ارایه خدمات مشاوره‌ حقوقی که نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش بار قضایی دارد، ریشه‌یابی مشکل هم توسط کارشناسان مجرب ما صورت می‌گیرد.
 
زیرا بسیاری از اختلافات خانوادگی با یک مشاوره درست روانشناسی و خانوادگی حل می‌شود و نیازی به پیگرد قانونی وجود ندارد. ازاین‌رو، تلاش ما بر این است که با توجه به نوع مشکل و ریشه مشکل فرد، او را به‌سوی مشاوران متخصص هدایت کنیم. باید توجه داشته باشیم که مسأله خانواده چندوجهی است و نیاز است از همه جهت به آن نگریسته شود. 
 
شبابی در خصوص سایر فعالیت‌های کلینیک گفت: کلینیک ما علاوه بر این‌که خدمات مشاوره‌ای ارایه می‌کند، مرکزی برای آموزش‌های کاربردی حقوقی است؛ یعنی دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف به این‌جا می‌آیند و نزد وکلای مجرب تلمذ می‌کنند و به‌صورت عملیاتی یاد می‌گیرند که نحوه صحیح مشاوره‌دادن به چه صورت است. 
 
با کمترین تشنج و اختلاف فرد به حق خود می‌رسد

او در خصوص مراجعان کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده بیان داشت: در شعبه دانشگاه شهید بهشتی که مرکز اصلی ماست، عمدتاً به این صورت است که افراد مراجعه می‌کنند و راهنمایی می‌گیرند؛ سپس خودشان این مرکز و نوع خدمات آن را به دیگران معرفی می‌کنند و به این ترتیب، افراد دیگر هم به کلینیک مراجعه می‌کنند.
 
ما دو شعبه دیگر هم در اسلامشهر و جوادیه راه‌اندازی کردیم که البته شعبه جوادیه بسیار جدیدالتأسیس است. در اسلامشهر به‌ دلیل شرایط خاص محیطی و نیاز شدید به مشاوره‌های امین حقوقی، دادستانی این معاضدت را نشان داده که به افرادی که برای طرح دعوای خانوادگی در قالب طلب مهریه، دادخواست طلاق و... مراجعه می‌کنند، توصیه می‌شود با متخصصان کلینیک مشورت کنند اما درصورتی‌که باز هم نظرشان بر تشکیل پرونده دعوا بود، این کار را انجام می‌دهند.
 
این مدل از کار بسیار خوب است چون خانواده حرمت و قداست خاصی دارد و وقتی کار طرفین به شکایت از یکدیگر می‌کشد، ناخودآگاه بسیاری از حرمت‌ها از بین می‌رود و دیوار اعتماد فروریخته می‌شود.
 
وقتی فردی که می‌خواهد اقدام به شکایت کند با وکیل ما صحبت می‌کند و وکیل برای او تبیین و روشن‌گری می‌کند که پیامد عمل حقوقی که می‌خواهد انجام دهد چیست و راه درست را به او نشان می‌دهد، با کمترین تشنج و اختلاف، فرد به حق خود می‌رسد و از اختلاف بیشتر هم جلوگیری می‌شود. بسیار هم اتفاق افتاده که حتی فرد شاکی از تشکیل پرونده حقوقی انصراف داده است. 
 
سوگیری در راستای سیاست‌های ابلاغی خانواده

مدیر کلینیک‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با رویکرد کلینیک پس از ابلاغ سیاست‌های خانواده اظهار داشت: ما از سال گذشته این دغدغه را داشتیم و وقتی سیاست‌های حاکم بر خانواده ابلاغ شد، من نفس راحتی کشیدم از این نظر که سوگیری ما هم دقیقاً در همین جهت بوده و دغدغه‌ای که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند باعث می‌شود نهادهای دیگر هم بیشتر به صرافت بیفتند تا در این زمینه کار کنند. 
 
تشکیل اتاق فکرهایی با حضور نمایندگان سه قوه برای اجرای سیاست‌های خانواده

شبابی افزود: دو بند از این سیاست‌ها یعنی بندهای 7 و 10 دقیقاً کاری است که کلینیک ما شروع کرده بود و الان باید با عزم راسخ‌تر ادامه دهد. در بند 7 با ظرافت مسأله مشخص شده و مقام معظم رهبری گفتند که قوانین باید اصلاح و تکمیل شوند و رویه‌های قضایی نیز متناسب با مقتضیات جدید باشند که این نکات بسیار اهمیت دارند.
 
خانواده الان با مسایلی مواجه است که دو دهه پیش مواجه نبوده و رویه‌ها باید متناسب با نیازها و مقتضیات جدید بازنگری شود اما اگر این اتفاق نیفتد، عدالت و امنیت تأمین نمی‌شود. ما در رابطه با این مسأله اتاق فکرهایی تشکیل دادیم و نماینده‌های سه قوه را دعوت کردیم و روی این موضوع کار می‌کنیم. 
 
مشکل ازدواج با چهار ساعت کلاس و جلسه فرمایشی حل نمی‌شود

او با اشاره به بند دهم سیاست‌های ابلاغی خانواده خاطرنشان کرد: اوایل کار معاونت امور زنان و خانواده، من طرحی را برای معاونت تنظیم و ارسال کردم اما همچنان منتظر پاسخ هستم. این طرح به سامان‌دهی نظام مشاوره آموزشی قبل، حین و بعد از ازدواج اشاره دارد؛ زیرا مسأله ازدواج با چهار ساعت کلاس و جلسه فرمایشی حل نمی‌شود، بلکه نیاز به تداوم دارد و دختران و پسران باید پیش‌نیازهای زیادی را بگذرانند و بفهمند مسایلی مانند مسئولیت‌پذیری، تعهد اخلاقی و گذشت زیر سقف خانواده به چه معناست و این مسایل را در زندگی خود رعایت کنند. رهبر معظم انقلاب در بند دهم سیاست‌های خانواده با تأکید بر این مسأله اشاره فرمودند و امیدوارم نهادهای ذی‌ربط، حرکتی جدی در این راستا انجام دهند. بند بند این سیاست‌ها باید تحلیل شود تا بدانیم تاکنون چقدر دستگاه‌ها در این موضوع کم‌کاری کرده‌اند و لازم است چه اقداماتی انجام دهند. 
 
هزینه‌های ناچیز مشاوره‌های حقوقی

مدیر کلینیک‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با میزان هزینه‌های مشاوره در این کلینک‌ها گفت: هزینه مشاوره‌های تلفنی کاملاً رایگان است. مشاوره‌هایی که از طریق سایت انجام می‌شود هم به این ترتیب است که سؤال‌ها نوشته می‌شود و ما آن‌ها را متناسب با تجربیات وکلا بین آن‌ها توزیع می‌کنیم. سپس پاسخ سؤالات برای مراجعان ارسال می‌شود. تعرفه مشاوره‌های حضوری هم بسیار ناچیز و حدود 20 هزار تومان است؛ البته اگر تشخیص دهیم شرایط کسی حاد است، این هزینه را هم از او نمی‌گیریم. درواقع، هزینه‌ای که از مراجعان دریافت می‌شود، فقط برای گذران امورات جاری کلینیک است. 
 
شبابی در پایان اظهار داشت: برای حل مشکلات خانواده باید از جزیره‌ای کار کردن حذر کنیم و دستگاه‌ها با هم تعامل جدی داشته باشند تا بتوانند این معضل را کمتر کنند. دستگاه‌ها باید از بنیه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی برای آسیب‌شناسی بحران خانواده و راه‌های برون‌رفت از این بحران کمک بگیرند؛ یعنی بنیه علمی دانشگاه‌ها را در خدمت خود گرفته و بتوانند در جهت کاهش مشکلات در این حوزه گام بردارند.