وارداتی که پول و سلامت را از کشور خارج می‌کند

میرقاسم میرزاده - یک تولیدکننده وسایل بازی‌ در پارک‌ها و اسباب‌بازی کودکان، ضمن انتقاد از کنار کشیدن سازمان استاندارد در نظارت بر کیفیت اسباب‌ بازی‌های وارداتی به ویژه از چین، اظهار داشت: درصد قابل توجهی اسباب‌ بازی‌های چینی وارداتی در بازار کشور وجود دارد که عمدتاً به صورت قاچاق وارد شده و به دلیل بی‌کیفیت بودن برای سلامتی کودکانمان خطرناک است.

میرزاده با انتقاد از واردات اسباب‌بازی بی‌کیفیت و غیراستاندارد چینی به کشور عنوان کرد: حجم قابل توجهی اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد در کشور وجود دارد که برخی از آنها توسط تولیدکننده‌های داخلی و برخی دیگر از طریق واردات به ویژه از کشور چین، تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه وسایل بازی کودکان و اسباب بازی‌های تولیدی شرکت "ایران پاش"، از مواد کاملاً استاندارد پلی‌اتیلن ساخته می‌شود، گفت: درصد قابل توجهی اسباب‌بازی‌های چینی وارداتی در بازار اسباب بازی‌های کشور وجود دارد که عمدتاً به صورت قاچاق وارد کشور شده و هیچ استاندارد و نظارتی بر روی آنها اعمال نمی‌شود.

والدین وجود نشان استاندارد را بررسی کنند

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار اسباب‌بازی دنیا دست چینی‌ها است، توصیه کرد: تا آنجا که امکان دارد والدین اسباب‌بازی خیلی ارزان نخرند، به ویژه اگر قرار است بچه این اسباب‌بازی‌ها را به دهان ببرد؛ دست کم والدین وجود نشان استاندارد را بررسی کنند یا در نهایت وسایل چینی نخرند.

میرزاده، از عدم رسیدگی و نظارت سازمان استاندارد انتقاد کرد و گفت: وقتی اجناس از چین وارد می‌شود، سازمان استاندارد خود را کنار می‌کشد و روی محصولات خارجی و وارداتی کنترل ندارد؛ حتی عدم نظارت باعث شده بسیاری از کامیون‌های حامل اجناس چینی و اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد که در جاده‌ها حادثه آفرینی می‌کنند، به راحتی اجناس را وارد کنند؛ این حوادث رانندگی برای کامیون‌ها آلودگی در اجناس به خصوص اسباب‌بازی‌ها را بیشتر می‌کند.

میرزاده با بیان اینکه چین نمی‌تواند اجناس ارزان قیمت خود را به اروپا بفرستند و این‌ها فقط برای کشور ما است، خاطرنشان کرد: متاسفانه اگر کنترل بود پول این ملت هر روز در حال فرار از کشور نبود و اجازه داده نمی‌شد که بودجه کشور فراری داده شود؛ متاسفانه اکنون شاهد نظاره‌گر بودن مسئولین هستیم و با واردات اجناس غیراستاندارد شاهد خارج شدن پول و سلامتی از کشورمان هستیم.