اقدام به تنبیه بدنی قانون‌شکنی و تخلف است

حدود سه هفته از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد و در حالی که هنوز کیف و کتاب دانش‌آموزان بوی تازگی می‌دهد، اخبار تلخ تنبیه بدنی از مناطق مختلف کشور به گوش می‌رسد.

تنبیه بدنی که به عنوان نقطه‌ای سیاه در تعلیم و تربیت کشور ریشه دوانده است، نه تنها در متون تربیتی روشی منسوخ است که به عنوان مهمترین عامل دلزدگی دانش‌آموزان از مدرسه شناخته می‌شود.

طی هفته‌‌های اخیر نیز اخباری از تنبیه بدنی دانش‌آموزان منعکس شد که یک مورد از آن در رابطه با تنبیه بدنی دانش‌آموزان رودبار جنوب استان کرمان با شلاق مدیر مدرسه صحت نداشت اما در سایر موارد شاهد تنبیه بدنی دانش‌آموزان بودیم.

قیصر قادری دانش‌آموز پایه پنجم دبستان ادیب روستای خیرآباد منطقه بمپور توسط معلمش با شلنگ مورد تنبیه بدنی قرارگرفت و از ناحیه چشم آسیب دیده است.

محمدپارسا طاهری دانش‌آموز پایه نهم یکی از مدارس منطقه 9 تهران به دلیل هل داده شدن توسط معلمش، سرش در برخورد با چارچوب در کلاس شکسته و سه بخیه خورده است.

مورد دیگر مربوط به تنبیه دانش‌آموزان کلاله‌ای است. پدر یکی از دانش‌آموزان در رابطه با این ماجرا می‌گوید: معلم کلاس هشتم با تأخیر به مدرسه آمده بود و در خلال آن فرزند من و چهار دانش‌آموز دیگر بنا به اقدامی در راستای عقاید خود، توسط معلمی دیگر پای تخته می‌روند و با فحاشی و ضرب و شتم معلم روبه‌رو می‌شوند.در این ماجرا دو دانش‌آموز که از جثه کوچکی برخوردار بودند، متحمل ضربات سیلی و مشت‌های معلم شدند و معلم یاد شده با پیچاندن دست دیگر دانش‌آموز، ضرباتی به ناحیه کمر دانش‌آموز وارد کرده است.

 

تذکر شفاهی تا اخراج، مراحل رسیدگی به پرونده افرادی است که مرتکب تنبیه بدنی می‌‌شوند

محمدرضا سنچولی مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان کلاله درباره اخبار مطرح شده درباره ضرب و شتم 5 دانش‌آموز کلاله‎ای توسط یک معلم اظهار داشت: این دانش‌آموزان در کلاس هشتم در یکی از مدارس داخل شهر بوده‌اند اما صحت و سقم این شایعات مطرح شده، مشخص نشده است. این موضوع با حضور کارشناسان و حراست به صورت میدانی بررسی و صحت آن مشخص و گزارش آن به اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان ارسال می‌شود.

دی سال 92 بود که سیدرحیم میرشاهولد مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد:‌ سیستم نظارت فعالی در کشور داریم که برای فعال‌تر شدن آن روش‌های جدیدی اعمال خواهیم کرد، افرادی به عنوان مسئولان نظارت و ارزیابی عملکرد در این شبکه فعالیت می‌کنند که تنبیه بدنی در مدارس را رصد می‌کنند همچنین در حال تهیه دستورالعملی هستیم که نحوه جمع‌آوری اخبار در خصوص تنبیه بدنی در مدارس به روز شود و هر فردی که مرتکب این تخلف شود در برخورد با وی اغماض نخواهیم کرد.

اما خبری از به روز شدن رصد تنبیه‌بدنی در مدارس نیست و این خانواده‌ها و رسانه‌ها هستند که وقوع برخی از تنبیه‌های بدنی که منجر به ضرب و جرح دانش‌آموزان شده است را گزارش می‌دهند.

در همین رابطه حمایت میرزاده در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:‌ از واحدهای آموزشی می‌خواهیم به موضوع مقابله باتنبیه بدنی و تحقیر کودکان توجه داشته باشند چرا که آسیب‌ جسمی و روحی کودک نوعی کودک آزاری شناخته می‌شود.

وی افزود: تنبیه بدنی در بین 105 هزار مدرسه کشور اندک است و آموزش‌وپرورش و متخصصان تعلیم و تربیت اثرگذاری آن را در بحث تربیت دانش‌آموزان تأیید نمی‌کنند بلکه اثرات مخرب آن بیشتر است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌ افرادی که مرتکب تنبیه بدنی دانش‌آموزان می‌شوند مجوز قانونی ندارند و مرتکب تخلف می‌شوند و به پرونده آنها در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی می‌شود که شامل مراحل مختلف از تذکر شفاهی، تذکر کتبی، درج در پرونده، تعلیق از کار و حتی اخراج است.