جذب اعتماد مردم با تبلیغ و رفتار مناسب

 سید پرویز فتاح، در هجدهمین سفر از دور دوم سفرهای استانی خود  با آیت الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، سید علی اکبر پرویزی، استاندار خراسان جنوبی ، حجت الاسلام علی رضایی، امام جمعه شهرستان بیرجند دیدار و گفت و گو کرد.

وی در دیدارهای جداگانه با مسئولان استانی با بیان اینکه رویکرد کمیته امداد توانمندسازی نیازمندان است، گفت: نباید چهره برخی از شهرستانها و مناطق را به نحوی نشان داد که در اذهان عمومی فقیرانه جلوه داده شود، بسیاری از مددجویان اهل کار و تلاش هستند و باید به جای صدقه به آنان ، وام قرض الحسنه پرداخت شود.تلاش ما این است که افراد تحت حمایت در صورت توانایی خودشان کار کنند و با پرداخت وام  قرض الحسنه  بتوانند وضعیت اقتصادی‌شان را بهبود دهند.

فتاح با اشاره به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه امداد در سراسر کشور افزود: ‌رویکرد کمیته امداد از سمت کمکهای بلاعوض و صدقه به ‌سمت قرض الحسنه تغییر یافته است و بر این اساس بزودی شاهد راه اندازی صندوق قرض‌الحسنه امداد در خراسان جنوبی نیز خواهیم بود. با تشکیل صندوق قرض الحسنه کمیته امداد می‌خواهیم یک قرض الحسنه واقعی و اسلامی با احترام به مردم نیازمند راه اندازی کنیم و در این مسیر بسیاری از خیران آماده هستند تا پولشان را در این صندوق برای کمک به نیازمندان به امانت بگذارند.

وی با بیان اینکه  توصیه ما به همکاران این است که با توجه به مردمی بودن این نهاد نباید اداری عمل کنند،چرا که کمیته امداد افراد فداکار می‌خواهد، افزود: باید در برابر محرومان خضوع و خشوع داشته باشیم، اگر فرهنگ سازی شود که مسئولان به خانه های  افراد نیازمند  بروند ، بسیاری از مشکلات افراد نیازمند و محروم برطرف خواهد شد.ما مطمئن هستیم مردمی که ماه محرم را باشکوه برگزار می کنند اگر به زکات و انفاق عمل کنند دیگر نیازمندی در جامعه باقی نمی ماند.مردم هم در صورتی زکات می‌دهند، کمک می‌کنند و تکفل یتیم را برعهده می گیرند که مجموعه امداد رفتار درستی داشته باشد و دولت درست عمل کند.

وی یادآور شد: اقدامات مثبتی در استان خراسان جنوبی صورت گرفته اما کافی نیست و همه ما بایستی با روحیه جهادی در امر خدمت رسانی به محرومان قدم برداریم.   

فتاح با اشاره به مساعدت مناسب مردم به نیازمندان، یادآور شد: تبلیغ و رفتار مناسب ما باعث می‌شود اعتماد مردم جذب شود بنابراین شفاف سازی رفتار و عملکرد ما آثار و برکات بسیاری به همراه دارد.

وی گفت: در این چند ماه اخیر تیزرهایی با مضمون‌های مناسب آموزشی و در جهت فرهنگسازی کمک به نیازمندان جامعه از صدا و سیما پخش شده است که تاثیرگذار بوده و فلسفه‌ای پشت سر آنها وجود دارد که در آینده بنا داریم این کار را با قوت ادامه دهیم. 

فتاح در دیدار با استاندار خراسان جنوبی هم اطلاع از آخرین وضعیت کمیته امداد در استان را از اهداف سفرهای استانی خود عنوان کرد و گفت:متوسط افراد تحت پوشش در این استان از نظر نفر ۱۰ درصد و از نظر خانواده ۱۷ درصد است که این آمار در کشور ۵ درصد است بنابراین از این حیث آمار خراسان جنوبی خوب نیست.

وی افزود: من اساسا اعتقاد ندارم وجهه استان را محروم نشان دهیم چرا که بیان این چنین باعث نمی‌شود که برای استان امکانات جذب شود و این تفکر در کشور ما جواب نداده است.اینجا یک سوال مطرح است و آن این است که به دلیل خشکسالی که بوجود آمده آیا می‌خواهیم تمام مردم را تحت پوشش ببریم؟ آیا این درست است؟

وی اظهار کرد: یکسری محرومیتهای خدادادی مانند کمبود آب در استان وجود دارد که ما باید به کمک شما و مسئولان مشکلات استان را کم کنیم.

فتاح در ادامه خاطر نشان کرد: باید بیشتر جنبه‌های مثبت، ظرفیتها و پتانسیلهای استان در نظر گرفته شود.  در تاریخ کمیته امداد منحنی افراد تحت پوشش بالا بوده است که با پرداخت وامهای خود اشتغالی می‌توانیم از این وضعیت خارج شویم چرا که اشتغال از مهمترین محورهایی است که باعث خروج مددجویان از پوشش کمیته امداد می‌شود.

فتاح به یکی از مهمترین برنامه‌های کمیته امداد اشاره کرد و گفت: ساخت مسکن برای نیازمندان جزء اهداف کمیته امداد است، ما حاضریم مشکل مسکن مددجویان را حل کنیم ولی امداد به تنهایی نمی‌تواند هم زمین را فراهم کند و هم بسازد که در این زمینه خواهش ما از استاندار این است که زمین با مجوز را فراهم کند و ساخت مسکن را کمیته امداد انجام خواهد داد. ما قول می‌دهیم هر زمینی که داده شود خانه را بسازیم.

رئیس کمیته امداد افزود: واقعا در خراسان جنوبی زمین زیاد است که با قولی که آقای استاندار دادند امیدواریم یک حرکت جهادی انجام شود و به تبع حل مشکل خانه نیازمندان بسیاری از مشکلات آنها حل شود.