شروط بهزیستی برای واگذاری مراکز ترک اعتیاد به این سازمان

سعید صفاتیان در گفت‌وگو با فارس گفت: اگرچه واگذاری مراکز ترک اعتیاد به بهزیستی اقدام خوبی است اما سازمان بهزیستی شروطی را تعیین کرده که قابلیت اجرا ندارد مثلاً دادگاه درمان‌مدار اولین بحثی است که در سال 82 در ستاد مطرح شد و پایلوت هم به  اجرا در آمد اما انجامش نیاز به تغییرات و اصلاح قانون دارد در حالی که اکنون از شروط بهزیستی اعلام شده است.

وی ادامه داد: بهزیستی می خواهد در تبصره 2 ماده قانون ستاد مبارزه با موادمخدر تغییراتی بدهد در این آیین نامه آمده است که وزارت رفاه می تواند با بار مالی فراوان معتادان بی بضاعت را تحت پوشش قرار دهد. 

صفاتیان گفت: درحالی که انجام شروط بهزیستی به وی‍ژه در این زمینه امکانپذیر نیست و بهزیستی باید با شرایط کشور این طرح را بگیرد، چرا که تغییر این تبصره و واگذاری آن به این سازمان هزینه های کلانی را در پی خواهد داشت. 

وی ادامه داد: از طرفی بهزیستی نظر دارد که داروهای معتادان در اختیار این سازمان قرار گیرد، البته اکنون وزارت بهداشت وظیفه توزیع داروها بین مراکز درمانی اعتیاد را دارد،در نتیجه این شرط هم شدنی نیست.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: اینکه سازمان بهزیستی اعلام آمادگی کرده و پا به جلو گذاشته خوب است اما در بحث بودجه هم باید برنامه‌ریزی کرد اگر کل بودجه این موضوع را به سازمان بهزیستی بدهند که حدود 20 میلیارد تومان هزینه ساماندهی معتادان است باید ببینیم به صرفه است یا خیر.

وی افزود: به نظر می‌رسد هزینه‌ کردن در بحث‌های کارشناسی و فرصت دادن به مراکز خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه مبارزه با مواد مخدر بهتر است.