ارتباط با اینترنت و ذخیره اطلاعات دو عامل اصلی نشت و درز موارد محرمانه
چندی پیش سردار غلامرضا جلالی،رئیس پدافند غیر عامل کشور از تولید تلفن همراه امن برای مسئولان و مدیران عالیرتبه کشور خبر داد.
 
آنچنان که در اخبار منعکس شده رسانه ها مشهود است،طرح تهیه و تولید تلفن های همراه امن به تصویب رسیده و با جدیت از سوی کمیسیون سیاسی و امنیتی دولت در حال پیگیری است.
 
برای تحقق این امر،دو وزارتخانه دفاع و صنعت،معدن و تجارت در حال اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم هستند.
 
آنچنان که مسئولان عنوان داشته اند،مخاطرات گوشی های همراه همچنان پابرجا خواهد بود،اما با لحاظ کردن تکنیک های فنی می توان ایمنی چنین تلفن هایی را تا 80 درصد افزایش داد.
 
شنود و نشت اطلاعات محرمانه،یکی از مباحث جدی و چالش برانگیز به شمار می رود که هر از چند گاهی اخباری در این خصوص بر روی خروجی رسانه ها قرار می گیرد.
 
در آخرین مورد،سوژه شنود مکالمات آنگلا مرکل،صد ارعظم آلمان،آنچنان با انعکاس گسترده همراه شد که موید مخاطراتی است که می تواند مسئولان هر کشوری را باتهدیدهایی جدی مواجه سازد،تهدیداتی که می تواند دَرزِ اطلاعات محرمانه کشورها را در پی داشته باشد.
 
اهمیت این امر(جلو گیری از نشت اطلاعات و شنود مکالمات مسئولان کشور)به میزانی است که یکی از عالیترین مسئولان امنیتی مجلس،علاء الدین بروجردی(رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی)بر لزوم بومی سازی گوشی های همراه مسئولان تاکید کرده است.
 
*ارتباط با اینترنت و ذخیره اطلاعات دو عامل اصلی نشت و درز موارد محرمانه
 
مهدی لبافی نژاد،دانش آموخته رشته امنیت اطلاعات اظهار داشت:با توسعه و رشد تکنولوژی و فناوری ها،منافذ و روزنه های درز اطلاعات نیز بیش از پیش افزایش یافته است.
 
وی افزود:به واقع،امکان شنود و درز اطلاعات در گوشی های همراه قدیمی تر و معمولی همچون1100 و...به مراتب دشوارتر و سخت تر خواهد بود و هر چه تلفن های همراه با پیشرفت بیشتری همراه شد،به همان میزان ضریب شکنندگی امنیتی آن افزایش می یابد.
 
دانش آموخته رشته امنیت اطلاعات عنوان کرد:امروزه و با گسترش و شیوع گوشی های همراه هوشمند در بازار و در بین کاربران چنین تلفن هایی،امکان هک و دستیابی به اطلاعات شخصی افراد نیز تشدید شده و به کرات شاهد هستیم هر از چند گاهی پرونده هایی توسط پلیس فتا در این خصوص رسانه ای می شود که در واقع حادث شدن چنین رخدادهایی موید امنیت تضعیف شده ای است که خواسته یا ناخواسته در تلفن های همراه هوشمند شاهد آن هستیم.
 
لبافی نژاد عنوان کرد:دسترسی و درز اطلاعات شخصی و یا خصوصی هر فردی برای امری غیر قابل هضم و نامیمون به شمار می رود اما واقع شدن چنین مواردی برای مسئولان کشوری،دولتی یا حکومتی در برخی مواقع می تواند با مخاطرات و هزینه های سنگین،عمیق و جدی همراه شود.
 
وی افزود:بنا بر اهمیت این موضوع،می طلبد نسبت به بومی سازی تلفن های همراه اقدامات لازم عملیاتی شود.
 
دانش آموخته رشته امنیت اطلاعات عنوان کرد:اما آنچه که باید در این خصوص با جدیت  مورد توجه قرار گیرد معطوف به این امر می شود که موضوع ایمن سازی باید تنها برای طیف و گروه خاصی از جامعه که سکان دار مسئولیت های حساس در بخش های نظامی،امنیتی،اطلاعاتی و سیاسی هستند لحاظ شود زیرا شایع شدن طرح چنین مباحثی بصورت مستمر،فراگیر و گسترده می تواند منجر به نوعی از بی اعتمادی در کاربران عمومی تلفن های همراه شود و شاید در مقطع کنونی،امکان بومی سازی تمامی گوشی های همراه وجود نداشته باشد و قطعا حصول این امر مستلزم هزینه کَردهای خاص به خود و سنگینی است که در بسیاری از موارد ضرورت چندانی نیز برای ان احساس نمی شود.
 
وی افزود:عمده ترین نقطه و مرحله شکنندگی در درز و نشت اطلاعات معطوف به ذخیره اطلاعات در گوشی های همراه و ارتباط با اینترنت و شبکه های اجتماعی می شود.
 
کارشناس مدیریت اطلاعات گفت:آنچه در این مجال عنوان آن ضروری به نظر می رسد به لزوم پرهیز از نگهداری و ضبط و ذخیره اطلاعات حائز اهمیت در گوشی همراه باز می گردد که حتی المقدور باید از آن اجتناب شود.
 
لبافی نژاد گفت:البته برخی نرم افزارها نیز وجود دارد که می تواند در ارتقای ضریب ایمنی تلفن های همراه مثمر ثمر واقع شود اما مطمئن ترین شیوه و راهکار برای حفظ و حراست از اطلاعات تلفن های همراه به این امر معطوف می شود که باید حتی المقدور از ذخیره اطلاعات (جز در مواقع ضروری)پرهیز شود و اگر هم بنا به هر دلیلی،کابر مجبور است نسبت به نگهداری از اطلاعاتی خاص در گوشی مبادرت ورزد باید موارد امنیتی لازم در این خصوص لحاظ شود تا امکان نشت احتمالی اطلاعات سلب شود.
 
*ضرورت نگاه ویژه تر به توانمندی های درونی احساس می شود
 
امید مرعشی،دانش آموخته رشته مدیریت عنوان کرد:دو وزارتخانه صنایع،و دفاع موضوع ایمن سازی گوشی های همراه را دنبال می کنند که امید آن می رود به نتایج شایسته ای در این خصوص نائل شوند.
 
وی افزود:ملاحظات امنیتی ایجاب می کند تا حتی المقدور از توان داخلی در این خصوص استفاده شود و یا حداقل اینکه با انتقال فناوری،بومی سازی چنین تلفن هایی برای اقشار خاصِ  جامعه عملیاتی شود.
 
مرعشی عنوان کرد:هر آنچه از استعدادهای داخلی در این خصوص بهره گیری شود و با تلاش و پشتکار نسبت به کامل تر شدن توانمندی های درونی اقدام شود،ضریب اطمینان بیشتری نسبت به حفظ اطلاعات و جلوگیری از درز یا شنود مکالمات توسط سرویس های جاسوسی افزایش می یابد.
 
دانش آموخته رشته مدیریت گفت:اساسا در چنین موارد حساس و ظریفی،نمی توان به راحتی نسبت به سفارش و تولید گوشی همراه برای مسئولان از طریق کشور ثالث دیگری اقدام کرد زیرا همواره باید این امر خطیر مد نظر قرار گیرد که ممکن است سوء استفاده هایی توسط کشور تولید کننده ثالث در این خصوص اعمال شود که بعضا جبران آن بسیار دشوار و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود.
 
وی افزود:کشورهای متعددی همچون روسیه،انگلستان،فرانسه،ژاپن و آمریکا در این خصوص فعالیت هایی داشته اند و برخی شواهد و قرائن موید موفقیت های کشورهای مذکور در این خصوص می باشد،اما عرصه سیاست،امنیت و حفظ منافع ملی ایجاب می کند تا کوچک ترین احتمالات نیز مد نظر قرار گیرد که خوشبختانه با درایت و هوشمندی نهادهای متولی،چنین مواردی لحاظ شده و قطعا در آینده نیز این دقت نظر،وسواس و حساسیت اعمال می شود که یقینا مصلحت کشور،نظام و مردم ایجاب می کند برای پیشگیری از نشت اطلاعات محرمانه کشور از تمام توانمندی های موجود بر حسب مصلحت و اِقتِضائات استفاده شود.