محسنی اژه ای: احکام پرونده نگین غرب قطعی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود درباره اخباری که این روزها در سایت‌ها و خبرگزاری‌های ضدانقلاب منتشر می‌شود اظهار کرد: یک مسئله‌ای که این روزها در سایت‌ها و خبرگزاری‌های ضدانقلاب منتشر شده، مسئله آقای طوسی است که در این خصوص لازم می‌دانم قبل از توضیح درباره پرونده نکاتی را ارائه کنم.

سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: اثبات برخی اتهامات کار بسیار مشکلی است به طوری که حتی ممکن است واقعا حق با شاکی باشد ولی اثبات اتهام در برخی پرونده‌ها مشکل است و این مسئله در سنوات گذشته و حتی قبل از انقلاب وجود داشته است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال همین چند وقت پیش یک آقایی علیه یکی از بازیگران به اتهام تجاوز به عنف شکایت کرده بود که نهایتا و پس از بررسی‌های فراوان اتهام به هیچ وجه ثابت نشد و فرد متهم در نهایت به اتهام ارتباط غیرشرعی به 9 ضربه شلاق محکوم شد که شاکی نیز به این مسئله نیز اعتراض داشت. بنابراین در برخی پرونده‌ها بویژه پرونده‌های اعمال منافی عفت اثبات اتهام مشکل است حتی اگر حق با شاکی باشد.

اژه‌ای افزود: در پاره‌ای موارد سوءاخلاقی و عفت عمومی قانونا و شرعا امکان ریز شدن و تحقیق جزئی کردن وجود ندارد، یعنی هم شرع و هم قانون جلوگیری کرده و در برخی اتهامات منافی عفت ضابط قضایی حق ورود ندارد یعنی اگر نیروی انتظامی ورود کند و تحقیقات انجام دهد خلاف قانون عمل کرده و دادسرا هم نمی‌تواند ورود کند بلکه موضوع مستقیما به دادگاه می‌رود و با وجود چند قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: چه در قانون اساسی و چه قوانین عادی اصل بر علنی بودن دادگاه‌هاست اما از جمله مواردی که در برگزاری آن به صورت غیرعلنی تاکید شده، مسائل خلاف عفت عمومی است. فلسفه این کار هم این است که در بسیاری از اوقات بیش از آنکه این کار به ضرر مجرم باشد به ضرر مظنون‌علیه یا شاکی است و اتفاقا خیلی وقت‌ها به خانواده شاکی لطمه وارد می‌شود و در برخی موارد حتی اشاعه فحشاست و هیچ کس مجاز نیست نه در مواردی که حکم صادر نشده و نه در مواردی که حکم صادر شده موضوع را افشا کند زیرا برخی موارد اشاعه فحشا محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: بدون تردید آنچه که این روزها دشمن از شاکی و متهم سوءاستفاده کرده و مسائلی که اصلا هیچ ربطی به پرونده ندارد، منتشر می‌کند. ما در سال میلیون‌ها پرونده رسیدگی می‌کنیم و ممکن است برخی پرونده‌ها نیز مربوط به مسائل خلاف عفت و سوءاستفاده اخلاقی باشد؛ چه تعداد از این پرونده‌ها اطلاع رسانی می‌شود و بی‌بی‌سی و صدای آمریکا به آن می‌پردازند چرا در یک مورد خاص این همه موضوع را دنبال می‌کنند.

اژه‌ای ادامه داد: در این پرونده فردی آمده و شکایت کرده و این شکایت با ترتیبات قانونی بررسی شده و هنوز مراحل رسیدگی به نهایت نرسیده و اتفاقا به لحاظ پیگیری یکی از شکات، در مسئله خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب صادر و قطعی شده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: همچنین در این پرونده ادعایی شده بود که تشویق به فساد صورت گرفته است که در این مورد نیز قرار منع تعقیب صادر شد اما پس از اعتراض به این قرار، دادگاه قرار صادر شده را نقض کرد و رأی به ادامه رسیدگی داد. بنابراین در این پرونده در خصوص مسئله خلاف عفت عمومی و سوءاستفاده اخلاقی قرار منع تعقیب صادر و قطعی شده و در مورد تشویق به فساد رسیدگی و ادامه دارد و هنوز نهایی نشده است.

وی گفت: همان زمانی که قرار منع تعقیب صادر شد یک مرتبه پرونده علاوه بر دادسرا به یکی از قضات باتجربه به عنوان مشورت ارجاع دادند که این قاضی پس از مطالعه پرونده اعلام کرد به هیچ وجه این مسئله وجود ندارد اما باز هم رسیدگی‌ها ادامه یافت زیرا نظر آن قاضی مشورتی بود.

اژه‌ای اظهار داشت: در اینگونه مسائل فرض کنید اتفاقی برای ما یا شما بیفتد، در این صورت چه انتظاری خواهیم داشت، آیا حاضر هستیم این مقدار اطلاعات در دسترس مردم قرار گیرد. در حالی که هنوز حکمی صادر نشده و موضوع روشن نیست، ضمن اینکه حتی اگر حکم هم صادر شود اجازه انتشار وجود ندارد بنابراین از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها خواهش می‌کنم اینگونه مسائل را انتشار ندهند زیرا جرم و قابل تعقیب است.

سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه با اشاره به پرونده نگین غرب گفت: در این پرونده احکام صادر و قطعی شده و آقای فروغی یکی از متهمان پرونده، تقریبا بیشترین همکاری را داشته است و افرادی که طرف او بودند با پول نقد و یا ساختمان تسویه شدند و مابقی نیز در حال رسیدگی است.

وی گفت: اما براساس گفته دادگاه آقای ریاضی متهم دوم پرونده کمترین همکاری را داشته و اخیرا هم که دادگاه برای برگزاری جلسه اخطاری را به آدرس اعلام شده، ارسال کرده متهم حضور نداشته که معلوم نیست در سفر بوده یا متواری شده است. علی ایحال حکم جلب صادر شده و مرجع قضایی پیگیر موضوع است و این متهم نیز با یک سوم شکات خود تسویه حساب کرده است.