چرخ زندگی 6 میلیون از کار افتاده نمی‌چرخد
بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها قریب به 90 هزار نفر در انتظار دریافت خدمات بهزیستی به سر می برند که با احتساب 300 هزار نفر معلولی که در صف طویل دریافت خدمات بهزیستی قرار دارند و همچنین 120 هزار معلولی که بر اساس گزارشات موجود شناسایی نشده اند با اعداد و ارقام سنگینی مواجه می شویم و ارائه خدمات و تسهیلات به آنها،مستلزم تامین و تخصیص بودجه و اعتبارات سنگین و قابل توجهی است.
 
چندی پیش رئیس یسازمان بهزیستی کشور(انوشیروان محسنی بندپی) از ثبت قریب به 1 میلیون و200 هزار نفر معلول در سامانه بهزیستی خبر داد که 300 هزار نفر از این میزان در انتظار دریافت خدمات از سازمان مذکور هستند و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده،مقرر است 50 هزار نفر ازاین تعداد در سال جاری وارد چرخه حمایتی این مجموعه شوند.
 
با این آمار و اوصاف طبیعتا میزان معلولانی که در انتظار دریافت خدمات حمایتی از سازمان اشاره شده هستند باید به 250 هزار نفر کاهش یابد.
 
البته بعد از مدتی خبری به نقل از محسنی بند پی منتشر شد مبنی بر اینکه 120 هزار خانوار نیز برای دریافت خدمات بهزیستی در نوبت قرار گرفته اند.
 
* نیاز 35 میلیارد تومانی برای تحت پوشش قرار گرفتن معلولان
 
حسین نحوی نژاد،معاون توانبخشی سازمان بهزیستی میزان اعتبارات مورد نیاز برای پوشش سالانه معلولان در کشور را 35 میلیارد تومان عنوان می کند.
 
وی می افزاید:در حال حاضر حدود 340 هزار نفر تحت پوشش مستمری سازمان بهزیستی قرار دارند و مقرر است در سال جاری 55 هزار نفر که در سال گذشته پشت نوبت خدمات دهی قرار داشتند نیز تحت پوشش قرار گیرند که به واقع در مقایسه با سال گذشته عدد مورد اشاره با افزایش 5 هزار نفری همراه شده است.
 
*مستمری 50 تا 100 هزار تومانی
 
وهاب شفیعی،یکی از ناتوانان جسمی ساکن در تهران با اشاره به مستمری 50 تا 100 هزار تومانی که برای ناتوانان جسمی و حرکتی در نظر گرفته می شود عنوان کرد:این میزان به هیچ عنوان جوابگوی تامین نیازهای معلولان نیست و به واقع رقم و عدد پرداختی آنچنان اندک است که حتی نمی توان از آن تحت عنوان مُسَکنی برای نیازهای این طیف آسیب پذیر یاد کرد.
 
وی افزود:این مستمری محدود نیز مشمول تمامی معلولان نمی شود و به واقع بعد از پیگیری های بسیار و نوبت دهی به متقاضیان،برخی موفق می شوند در این چرخه قرار گیرند.
 
هومن مرادی،کارشناس آسیب های اجتماعی و یکی از مددکاران فعال در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص مشکلات افراد معلول و ازکار افتاده عنوان کرد:راهکار مهار کنترل و برون رفت از چنین مشکلاتی را باید در تصویب طرح 6 میلیون نفر و تامین اعتبارات لازم برای اجرایی شدن این امر جستجو کرد.
 
وی افزود:بدون تردید سازمان بهزیستی نیز مایل به محدود شدن و تشدید مشکلات معلولان و ناتوانی جسمی و حرکتی و افراد از کار افتاده نبوده و نیست و عامل اصلی نارسایی ها و کاستی هایی که در این عرصه احساس می شود به کمبودهای مالی و اعتباری معطوف می شود.
 
کارشناس آسیب های اجتماعی و مددکار فعال در استان تهران گفت:طرح حمایت از نیازمندان فاقد درآمد موسوم به طرح 6 میلیون نفر که جامعه معلولان نیز مشمول آن می شوند از سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، اما نتیجه بخش بودن این طرح،مستلزم تصویب،ابلاغ و پیش بینی های لازم برای حصول ضمانت اجرایی آن خواهد بود.
 
مرادی عنوان کرد:به نظر بنده اصلی ترین مولفه در اجرای بی کم و کاست این طرح،به مسائل اعتباراتی معطوف می شود و شاید اگر در عرصه مالی مشکلات به این میزان عمیق نبود،طرح مورد اشاره از مدت ها پیش تصویب و اجرایی شده بود.
 
وی افزود:آنچنان که در رسانه ها عنوان شده،رئیس سازمان بهزیستی نیز از افزایش مستمری افراد تحت پوشش تا ضریب 40 درصد استقبال کرده است،اما حصول و تحقق این امر مستلزم پیش بینی و تامین الزامات مالی و اعتباراتی آن خواهد بود و در شرایطی که مستمری افراد تحت پوشش ماهیانه از 53 هزار تومان برای یک نفر،60 هزارتومان برای 2 نفر، 71 هزار تومان  برای 3 نفر و 82 هزار تومان برای 4 نفر برآورد می شود،نمی توان به رفع نیازهای مالی و تامین الزامات این قشر آسیب پذیر امیدوار بود.
 
مرادی در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود،طرح مورد اشاره در قالبی دو فوریتی و با در نظر گرفتن تسریع زمانی هر چه بیشتر در دستورکار مجلس قرار گیرد،زیرا تحقق،اجرا و نتیجه بخش بودن این موضوع،نقش بسزایی را در محرومیت زدایی از کشور،به عنوان یکی از اهداف اصلی و جدی مسئولان ایفاء خواهد کرد.