سرطان ریه را به راحتی شناسایی کنید

انجام یک آزمایش ساده خون به پزشکان کمک می‌کند نشانه‌هایی از سرطان ریه را پنج سال پیش از زمانی متوجه شوند که اسکن‌های پزشکی بروز بیماری را در افراد مشخص می‌کند.


محققان گفته‌اند دستگاه ایمنی بدن در طول مراحل اولیه ابتلا به سرطان ریه آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که با تشخیص آنها در خون افراد می‌توان متوجه ابتلای آنها به سرطان ریه پیش از گستردگی سلول‌های سرطانی شد.


کارشناسان اعتفاد دارند غربالگری بیماران در معرض خطر برای شناسایی این آنتی‌بادی‌ها به گونه‌ای بالقوه می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد و آنها را از هزینه‌ها و سختی‌های بیشتر در زمینه درمان دور نگاه دارد.


محققان دانشگاه داندی به نیمی از ۱۲ هزار سالمند بین ۵۰ تا ۷۵ ساله که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان ریه بودند و همگی طی ۲۰ سال یا حتی بیشتر سیگار می‌کشیدند یا سابقه ابتلا به سرطان ریه را در اعضای خانواده خود داشتند، فرم‌ها و پرسشنامه‌های استانداردی از روش تشخیص و مراقبت دادند و از نیمی دیگر آزمایش خون آنتی‌بادی به عمل آوردند. از حدود ۶ هزار بیمار غربالگری شده، نتیجه آزمایش آنتی‌بادی در حدود یکی از هر ده مورد مثبت بود.


بر اساس این تحقیقات، ۲۰۷ مورد از غده‌های سرطانی یا خوشخیم در توده‌هایی از بافت ریه گروه غربالگری‌شده مشاهده شد که روش تابش اشعه ایکس و سی‌تی اسکن نیز، ۱۶ مورد را تایید کرد؛ یعنی سه‌چهارم از موارد در مراحل اولیه.


دکتر استوارت چمبری، سرپرست همکار این تحقیقات گفت: سرطان ریه، بیماری جدی و تهدیدکننده‌ای محسوب می‌شود که موفقیت در درمان آن تا حد زیادی به تشخیص بیماری در سریع‌ترین زمان وابسته است. افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطانند و روش‌های متکی بر اسکن کنونی خطاهایی دارد و تشخیص سرطان با آنها دیریاب است. با این روش جدید، امکان تشخیص سرطان ریه قبل از ظهور علائم بیماری در افراد خیلی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر در دسترس پزشکان خواهد بود.


هر سال ابتلای بیش از ۴۶ هزار نفر فقط در انگلستان به سرطان ریه تشخیص داده می‌شود و بیش از ۳۵ هزار و پانصد تن از آنها به دلیل عوارض سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند؛ چنان که این بیماری بزرگترین قاتل سرطانی بریتانیا به شمار می‌رود.