شکست برنامه های وزارت بهداشت در مبارزه با اعتیاد

گروه اجتماعی- در نامه سرگشاده 4400 پزشک درمانگر اعتیاد خطاب به رییس جمهور آمده است: وزارت بهداشت، در سه سال گذشته به جای برگزاری برنامه های آموزشی و ایجاد شبکه اطلاع رسانی به روز و کارآمد برای مقابله با موج فزاینده اعتیاد به انواع مواد مخدر و محرک جدید، عملا تمرکز خود را بر مبارزه با "درمان اعتیاد" قرار داده است تا جاییکه تعداد جلسات و بخشنامه هایی  که با هدف تعطیلی مراکز توسط وزارت بهداشت صادر شده است احتمالا بیش از جلسات موثر پیشگیری و درمان اعتیاد برگزار شده در این وزارتخانه است.

به گزارش افکارنیوز، درادامه این نامه پزشکان تاکید کرده اند: در همین راستا اخیرا وزارت بهداشت اقدام به "واگذاری امر حاکمیتی نظارت بر مراکز درمان اعتیاد" نموده که دارای اشکالات متعدد شکلی و ماهوی است و تنظیم دستورالعمل اجرایی آن به طرز بی سابقه ای متناقض با قوانین صریح مملکتی و اصول حقوقی جمهوری اسلامی، همراه با توهین به پزشکان و به مخاطره انداختن مصالح بیماران است.

یک کارشناس حوزه اعتیاد در این باره گفت: پزشکان محترم باید نامه ای به دولت و بالاترین مقام اجرایی کشور نوشته و خواستار تعیین اولویت برای مبارزه با اعتیاد در کشور شدند.

حسام الدین معصومیان افزود: در تمام کشورها معمولا مسائل و مشکلات اجتماعی را طبقه بندی می کنند برای نمونه خودکشی و مبارزه با این  کار در دانمارک در اولویت نخست کشور قرار دارد اما متاسفانه در کشور ما هنوز مشخص نیست اعتیاد در اولویت چندم است.

وی تصریح کرد: شاید از نظر وزارت بهداشت پیشگیری و درمان سرطان در اولویت بوده و اعتیاد جزو اولویت های این وزارتخانه و دولت نباشد بنابراین در مرحله نخست تعیین اولویت برای مبارزه با این پدیده باید مشخص شود.

وی بیان کرد: در مرحله بعد دولت و مسوولان باید بدانند که وجود مراکز بهبودی از اعتیاد به موادمخدر در جامعه مانند وجود نان ضروری و مهم است بنابراین هرگونه اقدام در زمینه تعطیلی و یا تضعیف این گونه مراکز هیچ نتیجه مثبتی در زمینه منافع ملی ندارد.

وی توضیح داد: متاسفانه در زمینه مبارزه با مواد مخدر و درمان با گروه های خودیاری و انجمن ها مردمی و خودجوش برخوردهای خوبی صورت نمی گیرد و این گروه ها با بی مهری مواجه می شوند.

وی ادامه داد: این گروه ها برای مردم عادی بسیار مفید است اما گاهی اوقات دیده شده در بعضی از مناطق شهرداری که جلسات در آنجا برگزار می شود، بی مهری هایی صورت گرفته و این جلسات با وجود اعضای فراوان تعطیل می شوند.

وی درباره وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با اعتیاد اظهار کرد: این مساله مبحثی گسترده است و نیازمند بررسی های دقیق اما می توان گفت که وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با اعتیاد با استفاده از متادون درمانی موفق نبوده است زیرا متادون دارویی است برای قطع مصرف مواد اعتیادآور مهلک اما وزارت بهداشت بر روی نحوه درمان با این دارو اصلا نظارت مناسبی ندارد به طور یکه این دارو به کسانی نیز داده می شود که در کنار آن مواد مخدر دیگر نیز مصرف می کنند.

معصومیان تاکید کرد: بنده در مراجعه به یکی از شهرستان ها مشاهده کردم که یک پرستار در مرکز بهبودی از اعتیاد نشسته بود و به صف طویل مراجعان، متادون می داد اما  خبری از روانشناس،روانپزشک، گروه درمانی و ... نبود.

این کارشناس حوزه اعتیاد ادامه داد: متاسفانه وزارت بهداشت نه تنها مراکز درمان اعتیاد را تقویت و حمایت نمی کند بلکه نظارتی نیز بر روند درمان افراد ندارد.

وی توضیح داد: در این مراکز باید مددکار، روانشناس، روانپزشک حضور داشته و با استفاده از شیوه های گروه درمانی، مشاوره خانواده و فردی به درمان افراد بپردازند، افراد باید در این مرکاز بتوانند در جلسات گروه های خودیاری شرکت کنند در یک جمله باید این مراکز دارای پکیج کاملی باشند اما بیشتر این مراکز در سایه نبود نظارت های مناسب با یک پزشک و یک روانشناس اداره می شوند و تنها متادون درمانی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: درمان اعتیاد گامی بسیار مهم محسوب می شود اما پیشگیری از اعتیاد پیش شرط این مساله است و باید به افراد جامعه آموزش های لازم داده شود اما متاسفانه ارائه آموزش ها متولی خاصی ندارد و آنچنان که باید در سطح جامعه شاهد پیشرفت برنامه های پیشگیری از اعتیاد و درمان این مساله نیستیم.

مترجم کتاب «سازمان های معتاد» گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر سازمان های مسوول در این مساله باید برنامه های جامعه پیشگیری از اعتیاد در محیط کار را در اولویت برنامه های خود قرار دهند زیرا در جامعه ای زندگی می کنیم که سالانه حداقل 700تن انواع مخدر در آن مصرف می شود.

معصومیان تصریح کرد: بنده به عنوان کسی که سال هاست با سازمان بهزیستی مشغول همکاری هستم باید بگویم این سازمان در زمینه مبارزه با اعتیاد مانند یک فرد معتاد عمل میکند به این معنا که قول می دهد، عمل نمی کند، اهداف دراز مدت عالی و خوب دارد اما ظاهر ان بسیار آشفته و پریشان است ؛ به همین دلیل می توان مدعی شد اکثر سازمان های متولی در زمینه مبارزه با اعتیاد خود بیمار بوده و نتوانسته اند عملکرد مناسبی داشته باشند.

وی اظهار کرد: آموزش های ارائه شده د رزمینه پیشیگری و مبارزه با اعتیاد در کشورمان قدیمی است و مسوولان باید هرچه سریعتر با استفاده از آموزش های نوین و  مرسوم در سایر کشورها به مبارزه با این مساله بپردازند.

مهرنوش حیدری