آیا باغ وحش مشهد تعطیل می شود؟

باغ وحش وکیل آباد مشهد که سال‌هاست به دلیل شرایط نامناسب نگهداری از حیوانات و همچنین دورگه گیری از گربه‌سانان، مورد انتقاد قرار گرفته همچنان بی آنکه مجوز بهره‌برداری دریافت کرده باشد به کار خود ادامه می دهد. اما آنچه پس آتش زدن یال یکی از شیرهای این باغ وحش در سال 91، چندی است دوباره این مرکز را مورد توجه قرار داد و بحث در خصوص لزوم تعطیلی آن را بار دیگر به میان کشید، انتشار فیلمی از یک توله ببر سرگردان در خیابان‌های مشهد بود. فیلمی که هر چند ابتدا توسط مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست ساختگی خوانده شده و مورد تکذیب قرار گرفت اما پس از گذشت چند روز به کشف این توله ببر در یکی از باغ‌های طرقبه مشهد انجامید. این توله ببر که به گفته مسئولان محیط زیست و فعالان حیات‌وحش احتمالا توسط باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد به یک متقاضی فروخته شده و به دلیل شرایط بد نگهداری موفق به فرار شده پس از کشف به باغ وحش مشهد منتقل شد و سپس برای تعیین تکلیف به مرکز نگهداری حیات وحش پارک پردیسان انتقال یافت و بناست طی روزهای آینده به جایگاه دائمی خود در باغ‌وحش باراجین قزوین رهسپار شود.

هر چند پس از گذشت دو ماه از انتشار فیلم مذکور، مسئولان محیط زیست همچنان در گفت‌وگوهای رسمی خود از انتساب این توله ببر به باغ وحش وکیل آباد مشهد خودداری کرده و اعلام نظر نهایی در این رابطه را منوط به رای دادگاه عنوان می‌کنند‌ اما ماجرای این توله ببر زیبا توانست موضوع تعطیلی باغ‌وحش وکیل آباد مشهد که به گفته فعالان زیست محیطی در فروش توله‌های حیات وحش مسبوق به سابقه است را دوباره یه یکی از موضوعات زیست محیطی روز تبدیل کند. باغ وحشی که با توجه به اظهارات مسئولان محیط زیست و با در نظر گرفتن ضوابط دستورالعمل ایجاد و مدیریت مراکز نگهداری از حیات وحش سرنوشتی به جز تعطیل شدن، انتظارش را نمی کشد. اما آن طور که از شواهد امر بر می آید، امضای حکم تعطیلی این باغ وحش قدیمی، مستلزم جسارت مسئولانی است که ماه هاست تعیین تکلیف این باغ وحش را به یکدیگر محول می کنند.

محمد عرفانی، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه باغ‌وحش وکیل‌آباد سال ها پیش، مجوز استقرار گرفته، اما موفق به دریافت مجوز بهره‌برداری نشده می گوید: این باغ‌وحش در محدوده خدماتی شهر واقع شده که این خلاف قوانین جدید است. بنابراین با درخواست این مجموعه برای دریافت صدور مجوز بهره‌برداری موافقت نشده است.

وی با اشاره به اینکه باغ وحش وکیل آباد سالهاست در موقعیت مکانی فعلی فعالیت می کند ادامه می دهد: فرصتی سه ساله به منظور انتقال و جابه جایی باغ وحش مشهد در اختیار مسئولان این مرکز قرار دادیم که طی این مدت اقدامی از سوی آنها صورت نگرفت. پس از آن یک اولتیماتوم یک ماهه هم به باغ‌وحش داده شد و از آنجا که اقدامی جهت جابه جایی این مجموعه صورت نگرفت، مهر ماه سال جاری، موضوع باغ‌وحش وکیل‌آباد از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، در کمیته فنی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح و با توجه به سوابق باغ‌وحش تصمیم‌گیری نهایی درباره آن به منظور تعیین تکلیف این باغ وحش به معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شد که تا به امروز نتیجه ای را به این اداره کل اعلام نکرده اند.

عرفانی در خصوص موضعیت نامناسب حیوانات در این باغ وحش یادآور می شود: تا زمانی که تکلیف باغ وحش تعیین نشده و برای فعالیت آن مجوز بهره‌برداری صادر نشود سازمان حفاظت محیط زیست نمی تواند این مجموعه را به رعایت اصول و ضوابط دستورالعمل نگهداری از حیات وحش، ملزم کند.

اکنون پس از پایان مهلت سه ساله و اولتیماتوم یک ماهه اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی به باغ وحش وکیل آباد مشهد برای اقدام نسبت به جا به جایی این محجموعه، دو ماهی است که توپ تعیین تکلیف این باغ وحش به زمین معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افتاده اما در حالی که به نظر می رسد، سازمان حفاظت محیط زیست مدتهاست در جلوگیری از فعالیت غیرقانونی این مجموعه کوتاهی کرده است، باغ وحش وکیل آباد مشهد همچنان بدون مجوز بهره برداری به فعالیت خود ادامه می دهد.

باغ وحش وکیل آباد مشهد که در سال 1339 در محدوده خواجه‌ربیع فعلی آغاز به کار کرده و در سال 1359 فعالیت خود را در ورودی پارک جنگلی وکیل‌آباد در زمینی به وسعت چهار هکتار از سر گرفت، از جانورانی چون شیر، ببر، پلنگ، گربه وحشی، خرس، لاما، گراز، گوزن، گربه وحشی، شامپانزه ، تمساح و همچنین ببشیر یا تایگون که حاصل دورگه گیری از ببر نر و شیر ماده در این باغ وحش است نگهداری می کند.