اکثر مبتلایان به ایدز مرد هستند

 صفیه شهریاری افشار در نشست خبری با اشاره به روند فعالیت انجمن سلامت خانواده ایران اظهار داشت: این انجمن غیردولتی و غیرسیاسی بوده که فعالیت داوطلبانه خود را از سال 73 و بعد از کنفرانس قاهره آغاز کرده است و در سال 1995 به عضویت فدراسیون بین‌المللی IPPF که بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد در زمینه سلامت و حقوق باروری است، درآمد.

وی افزود: برگزاری کارگاه افزایش آگاهی کارکنان بهداشتی زندان‌ها، برگزاری کنفرانس در مورد جلوگیری از رفتارهای پرخطر جنسی و آموزش بهداشت باروری به دختران جوان پناهنده افغانستانی ازجمله اقداماتی بوده که توسط این انجمن صورت گرفته است.

عضو هیأت مؤسس انجمن سلامت خانواده ایران بابیان اینکه توانمندسازی زنان آسیب‌پذیر با استفاده از برنامه جامع بهداشت و حقوق باروری و کاهش آسیب و ارتقای مهارت‌ها از دیگر برنامه‌هایی این انجمن بوده است.

شهریاری افشار اضافه کرد: این انجمن بیشتر روی اقشار آسیب‌پذیر فعالیت کرده که مبتلایان HIV، کم‌توانایان جنسی و جسمی، تن‌فروشان، کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها از این جمله است.

وی با اشاره به برپایی گشت‌های سیار و اتوبوس ایدز توسط این انجمن گفت: تلاش می‌کنیم آسیب‌ها و عوارض ناشی از آن را از این طریق تا حدودی کاهش دهیم.

عضو هیأت مؤسس انجمن سلامت خانواده ایران در ادامه به اهداف توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این اهداف از سال 2015 تا 2030 اجرا می‌شود که 17 هدف اصلی  و 169 هدف فرعی را در برمی‌گیرد و همچنین 193 کشور با این اهداف موافقت کرده‌اند.

شهریاری افشار ادامه داد: پایان دادن به تمام فقرها، گرسنگی‌ها، تضمین زندگی سالم، آموزش بازکیفیت و کمیّت برای همه و عدالت جنسیتی ازجمله این اهداف پایدار است.

وی اضافه کرد: دستیابی به مدیریت پایدار، کاهش نابرابری‌ها، شغل مناسب برای همه و آب سالم برای همه افراد از دیگر اهداف توسعه پایدار است.

عضو هیأت مؤسس انجمن سلامت خانواده ایران به کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و مادران باردار اشاره و خاطرنشان کرد: این برنامه تا سال 2030 کاهش آن مدنظر قرار گرفته، البته ایران در این زمینه موفقیت‌های زیادی داشته است به‌طوری‌که مرگ نوزادان زیر یک سال 13.6 در هزار تولد زنده است و برای نوزادان زیر 5 سل 15.8 در هزار تولد زنده است.

شهریاری افشار به آمار ایدز در ایران اشاره کرد و گفت: تاکنون 33 هزار و 227 نفر ابتلا به ایدزشان ثبت شده ولی بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی این رقم بیش از 75 هزار مورد است.

وی گفت: 64.5 د رصد از مبتلایان آقا و 35.5 درصد زن هستند همچنین شیوع ابتلا تغییر کرده  و در 40 درصد موارد ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی است.

عضو هیأت مؤسس انجمن سلامت خانواده ایران با تأکید بر اطلاع‌رسانی جهت پیشگیری از ابتلا به ایدز گفت: آمار ابتلا به ایدز از مادر به کودک 2 درصد بوده و موارد غیر شناخته‌شده 21 درصد است.

شهریاری افشار اولین عامل مرگ‌ومیر بزرگسالان در کشور را بیماری‌های قلبی و عروقی و در جوانان حوادث برشمرد و عنوان کرد: بر اساس اهداف توسعه پایدار پیشگیری از این موارد مدنظر قرار گرفته و تا پایان 2030 تمام دولت‌هایی که در بیانیه موردنظر امضا کرده‌اند ملزم بوده خدمات لازم را برای مردمشان در زمینه‌های مختلف فراهم کنند.