هرجا فسادی دیدید به من گزارش دهید

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان اقتصادی، اعضای این اتاق را یکی از ارکانهای رشد و توسعه و سعادت کشور دانست.

وی اظهار کرد: با توجه به مسئولیت قضایی و حقوقی، با تمام توان در خدمت رشد و ارتقای شرایط اقتصادی کشور و خصوصا اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: حتی اگر این حلقه اقتصاد مقاومتی یک مقدار هم نازک و باریک باشد، امادگی دارم که این حلقه را تقویت کرده و بر اساس موازین شرعی و قانونی هر کمکی که برآید انجام دهیم و با توجه به وظایف قانونی کوتاه نخواهم آمد.

وی پس از استماع مسائل مطرح شده از سوی اعضای اتاق بازرگانی با بیان حدیثی از امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) در این حدیث می فرمایند از جمله مواردی که منجر به بقای اسلام می شود این است که اموال و اقتصاد در دست کسانی قرار گیرد که راه صحیح و استفاده از آن را بشناسند و دانش اقتصادی داشته باشند و برای کارهای نیک و سودمند استفاده کنند.

منتظری ادامه داد: نقش اقتصاد در جامعه و کشور نقش بقا و فنا است و اگر کشور یک اقتصاد پویا و مبتنی بر دانش اقتصادی داشته باشد حیات و زندگی اش قطعی است و اگر اقتصاد در دست افراد نا آشنا به مسایل اقتصادی باشد قطعا جامعه رو به نابودی خواهد رفت.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان کرد: در معارف دینی و اسلام در بخش اقتصاد دست گشاده ای داریم و با افتخار می توانیم در همه دنیا دانش اقتصادی و سوابق خودمان را و آنچه می تولند مبنای حیات اقتصادی باشد ارائه دهیم.

وی بر ضرورت آسیب شناسی در رابطه با مسایل اقتصادی از سوی اعضای اتاق تعاون تاکید کرد و ادامه داد: باید سخن امیرالمومنین را آویزه گوش خود کنید، امیر المومین حدیث معروف دارد که مربوط به شما بازاری ها و بازرگانان است، چه کسی این حدیث را می داند؟

دادستان کل کشور گفت: در جمع اتاق بازرگانی و مردم شیعه اگر کسی این حدیث را بلد نباشد عیب نیست؟ امیرالمومنین به بازاریان فرمود قبل از اینکه بخواهید وارد تجارت شوید علم و فقه تجارت را بیاموزید امروز بسیاری از مشکلات بازار عدم شناخت علم و فقه تجارت است.

وی افزود: در همین جا آقای نوری معاون اقتصادی دادستان را ماموریت می دهم تا کمیته ای را تشکیل دهند این کمیته دو کار باید انجام دهد اول تعامل با اتاق بازرگانی دوم چون در خود دادستانی تشکیل می شود باید نظارت بر مشکلات استان ها هم داشته باشد.

منتظری گفت: بحث مشاوره را هم که آقای میرمحمدصادقی مطرح کردند باید باب آن را بگشاییم استقلال قاضی منافاتی با مشورت ندارد. ما در محافل گوناگون از افراد مختلف و مسئولان مساله مبارزه با فساد را می شنویم. حقیقت این است که فساد آن قدر گسترده نیست که مارا دچار وحشت کند اما همان قدری هم که مطمین باشیم واقعی است سم مهلک است.

دادستان کل کشور گفت: بخش عمده فساد ناشی از عملکرد خود ماست اثر فساد در جامعه مصداق آیه قرآن است که می فرماید از فسادی که همه را شامل می شود بپرهیزید. حتی کم فساد هم در بازار و جامعه سم مهلک است.

وی افزود: همین جا با خود پیمان ببندید هرجا فسادی دیدید به من گزارش دهید. برای هرکسی باشد پیگیری خواهم کرد.