تهران سه هزار پلاسکو دارد/ آیا شهرداری در حوزه آتش نشانی ضابط قضایی می شود؟

گروه اجتماعی- پلاسکو فروریخت و کمر شهر در مدفون شدن تعدادی از شهروندان از جمله بهترین آتش نشان های پایتخت در زیر آوار آن خم شد.

 

به گزارش افکارنیوز، اما تهران شهر حادثه ها است. پایتخت بنا به گفته معصومه آباد رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با روزانه 200 حادثه مواجه است که بخش عمده ای از آنها به فقدان استاندارد ساختمان های عمومی مرتبط است.

 

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران به افکارنیوز می گوید: بازرسان آتش نشانی با شاخص هایی بسیار سختگیرانه بازرسی های خود را انجام می دهند و گزارش وضعیت ایمنی ساختمان ها بیانگر این است که از 17 هزار ساختمان مورد بررسی قرار گرفته 3 هزار ساختمان فاقد استانداردهای ایمنی هستند.

این در حالیست که ساختمان های بلند مرتبه و فضاهای عمومی فقط بازرسی شده اند و هنوز ساختمان هایی قدیمی و کوچک مقیاس تری وجود دارند که بازرسی دوره ای آنها انجام نشده.

خطر تکرار پلاسکو در بیخ گوش پایتخت

این یعنی خطر تکرار پلاسکو در بیخ گوش پایتخت است. محسن پیرهادی عضو هیئت رییسه شوری اسلامی شهر تهران در گفت و گو با افکار نیوز کلونی این خطر را منطقه بازار بزرگ می داند و می گوید: وضعیت بازار بزرگ تهران و نیز بخش های قدیمی شهر همانند خیابان انقلاب وخیم است. در این نقاط ساختمان های فرسوده و قدیمی بسیاری وجود دارند که در صورت رسیدگی نکردن قطعا فجایعی را به بار می آورند.

فجایعی همانند پلاسکو که به گفته پیرهادی با هزار هزار میلیارد تومان اعتبار و هزینه کرد جبران نمی شود. زیرا پلاسکو و هر فاجعه دیگری همانند پلاسکو که منجر به از دست رفتن جان یک انسان شود غیر قابل جبران است.

منطقه 12 زیر تیغ تهدید

این اتفاق بیش از هر نقطه از تهران منطقه 12 را تهدید می کند. آباد با تا کید بر این موضوع می گوید: بیشترین وضعیت غیر ایمن را در منطقه 12 تهران به ویژه در بازار بزرگ تهران شاهد هستیم. چند مرتبه در طول سال های گذشته بر این موضوع در شورای اسلامی شهر تهران شخصا تاکید کرده ام. این فقدان ایمنی به ویژه در بخش تاسیسات و سیم کششی های برق محسوس است.

برخورد ایمنی شهر به سد منافع مالکان

همه از خطر اطلاع داریم اما گویا همه تا زمان فروریختن آن دست روی دست گذاشته ایم و کاری از پیش نمی بریم این شهر در حوزه ایمنی فقدان مطالعات ندارد. به گفته آباد در دوره چهارم شورا کمیته ایمنی تشکیل شد و در هشت محور با همکاری سه دانشگاه موضوعات مطالعه و بررسی شد اما این مطالعات در نبود متولی صفر تا صد برای ایمنی شهر، در نبود ضمانت اجرایی پس از اخطارهای پی در پی و با برخورد به سد منافع مالکان متوقف می شود.

وی در این رابطه عنوان می کند: متاسفانه هنگامی که برای ایمن سازی ساختمان های عمومی مراجعه می کنیم به سد منافع مالی مالکان برخورد می کنیم. ما در پی اخطارهای پی در پی به ساختمان ها ضمانت اجرایی نداریم. اصولا ایمنی شهر یک متولی صفر تا صد ندارد. در حال حاضر که فاجعه پلاسکو تازه است وقت مطرح کردن این حرف ها نیست اما اخطار به پلاسکو به هفت سازمان رونوشت زده شده و تمام این  هفت سازمان می توانستند برای پلمپ کردن آن اقدام کنند. این در حالی است که شهرداری نمی توانست نسبت به این موضوع بیش از تذکر کاری کند.

رو شدن خلاء های قانونی با موشکافی پلاسکو

گویا در صورت موشکافی فاجعه پلاسکو مسائل بسیاری از جمله خلاءهای قانونی و آنگونه که رییس کمیته ایمنی شورای شهر می گوید کمبود تجهیزات اطفاء حریق و نیز موج کاغذبازی اداری را شاهد هستیم.

وی تاکید می کند: تمام اتفاقاتی که در شهر در حال وقوع است و شهر را دچار خسارت های مالی و اداری می کند به دلیل بروکراسی و کاغذ بازی اداری است تا نامه نگاری کرده و درپوش یک دریچه را تامین کنیم دختر بچه ای معصوم چرخ یا انسان هایی در زیر آوار پلاسکو دفن می شود. گزارش می دهیم اما گزارش ما کاری از پیش نمی برد؛ باید اقدام شود.

حال که شهر در هر موضوع حیاتی در دست صد متولی دست به دست می شود و مشکلاتش در میان کاغذبازی های اداری دفن، بهتر است حداقل برای ایمنی شهر یک متولی صفر تا صد در نظر گرفته شود.

شهرداری در موضوعات تخصصی همانند آراء کمیسیون ماده 100 مربوط به تخلفات ساختمانی ضابط قضایی محسوب می شود و ادله آن نیوجرسی هایی است که مقابل چنین ساختمان هایی قد می کشند اما برای این که ساختمان هایی که استاندارد ایمنی ندارند را تعطیل کند، باید دست به دامان تغییر قوانین شود. تلاشی که به گفته پیرهادی در لایحه مدیریت شهری در حال پیگیری است تا شهرداری در موضوعات آتش نشانی ضابط قضایی محسوب شود زیرا به گفته پیرهادی در حال حاضر شهرداری تنها می تواند تذکر و توصیه ارایه دهد.

احساساتی نمی شویم؛ اعمال قانون می کنیم

اما دیده شده در مواردی همانند تکدی گری و دستفروشی که شهرداری ضابط قضایی محسوب می شود اعمال قانون به سد احساسات و مصلحت امرار معاش برخورد کرده و بعید نیست ساختمان هایی همانند پلاسکو به دلیل این که نان شب بسیاری از افراد را در وضعیت کنونی اقتصاد کشور تامین می کنند در برخورد با این سد و با وجود فقدان ایمنی همچنان سایه خطرشان بر سر شهروندان نباشد.

اما عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران می گوید مسائل پیش آمده در تهران و ریزش پلاسکو آنچنان هشداری بود که به نظر می رسد از این پس باید احساسات را کنار بگذاریم و اعمال قانون کنیم.

وی در این رابطه می گوید: در وهله اول از مردم درخواست می کنیم برای تامین ایمنی خودشان به صورت داوطلبانه نسبت به ایجاد ایمنی کامل در ساختمان هایشان اقدام کنند. اما با توجه به این که بسیاری از این ساختمان ها راه فرار ندارند و در صورت بروز مشکل با فاجعه مواجه می شویم شهرداری باید در اعمال قانون مسائل عاطفی و سایر مصلحت ها را کنار بگذارد و به اعمال قطعی قانون بپردازد.تبعات اجتماعی آن را قبول داریم اما باید جان انسان ها حفظ شود.

افرادی در زیر آوار پلاسکو دفن شدند و خانواده های بسیاری از این پس تبعات آن را بدون مردشان به دوش می کشند اما هر یک از ما می توانستیم صبح روز حادثه برای تهیه لباسی که دلمان را خوش کند به آن ساختمان رفته باشیم.نمی دانیم چه ساختمان های دیگری در پایتخت هستند که می توانند لرزه بر تن شهروندان بیندازند. اما به گفته معصومه آباد تذکرها داده شده، مالکان در جریانند و از فاجعه پلاسکو درس بگیرند. مالک برای ایمن سازی، شهرداری برای پیگیری لوایح و تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر برای تغییر قوانین و دولت برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری زیرا منافع ما هر چقدر مهم و ارزشمند هم که باشد اما جان نمی بخشد.

لیلا موسوی نسب