وزارت کار و سازمان بازرسی باید هشدارهای شهرداری را جدی می‌گرفت

همایون هاشمی در رابطه با حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، گفت: در قرآن آمده صاحبان خرد باید عبرت کنند بنابراین این حادثه باید برای آینده درس عبرتی باشد و توأم با نگرانی فعالیت و تدبیر هم لحاظ شود که متأسفانه از سوی مسئولان کم دیده می‌شود و در فضای احساسی از این مشکلات عبور می‌کنیم و به فراموشی می‌سپاریم.

وی ادامه داد: در وزارت کار بازرسی از محیط‌های کارگاهی، تجاری و صنعتی تعریف شده است شهرداری هم متولی شهر است و سایر ارکان دولت باید به وقت مداخله می‌کردند البته نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم آنها زحمات خود را می‌‌کشند اما نوش‌دارو پس از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد.

هاشمی گفت: امیدوارم سازمان مدیریت بحران کشور نیز به وظایف خود عمل کند. در قانون آمده تاب‌آوری ساختمان‌ها در مقابل حوادث باید بررسی شود اکنون اکثر ساختمان‌های تجاری و درمانی نیاز به بازبینی تخصصی دارند و اگر بررسی شوند راهکاری برای آینده خواهد بود. 

این نماینده مجلس گفت: در حوزه سازمان نظام مهندسی و مدیریت بحران حتماً ساختمان‌هایی که محل تردد عمومی هستند باید بازرسی شوند این در حالی است که گفته می‌شود ساختمان پلاسکو روزانه محل تردد 6 هزار نفر بوده است.

وی افزود: در کشورهای مختلف هر 30 سال یکبار به طور اساسی تاب‌آوری ساختمان‌ها را بررسی می‌کنند و در کشور ما نیز باید این گونه باشد. در حال حاضر منطقه 12 تهران باید محل مراقبت و مداخله شود. 

هاشمی افزود: وزارت کار و سازمان بازرسی باید به وقتش باید هشدارهای شهرداری را جدی می‌گرفت و به واسطه خواسته هیأت مدیره ساختمان و کسبه این هشدارها را نادیده نمی‌گرفت چرا که ابزار کار در دستش بوده و به دور از نگرانی‌های سیاسی باید ا ین ساختمان را پلمب می‌کرد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: چرا که این حادثه فقط تبعات سیاسی نداشته و تبعات اجتماعی هم دارد، بستر آسیب‌ روانی که در دل این آسیب‌ها به سلامت جامعه وارد می‌شود اهمیت دارد.

وی گفت: باید سنجیده‌تر برخورد شود خصوصاً سازمان‌هایی که سالانه وظایفشان این است که به این موضوعات رسیدگی کنند تا برای آینده مداخله‌محور باشند.