چیزی برای پرداخت سرانه مدارس وجود ندارد

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص «عدم پرداخت سرانه مدارس»، اظهار داشت: این وظیفه دولت و وزارت آموزش و پرورش است که برای واریز سرانه مدارس فکری کنند.

وی ادامه داد:‌ مشخص است مدارس هزینه برق، گاز و لوازم‌التحریر دارند، اما واقعیت تلخی وجود دارد و این است که سالیان سال هر وقت قانون بودجه را تصویب می‌کنیم، از همان روز تصویب مشخص است که سرانه مدارس واریز نخواهد شد.

میرزاده با اشاره به جزئیات این ادعای خود در این خصوص خاطر نشان کرد:‌ یعنی اینکه مبلغی که برای آموزش و پرورش اختصاص می‌دهیم به اندازه عملکرد سال گذشته آموزش و پرورش نیست؛ وقتی حق و حقوق معلمان را با این مبلغ نمی‌شود پرداخت کرد، معنایش این است که چیزی برای پرداخت سرانه مدارس وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: روزی که بودجه را تصویب می‌کنیم، با این شرایط و حساب چیزی را نمی‌توان برای سرانه مدارس واریز کرد و می‌دانیم حقوق معلمان به موقع پرداخت نخواهد شد و احکام بازنشستگان داده نخواهد شد، اما چکار کنیم.

وی تصریح کرد: دولت لایحه‌ای بر حسب امکاناتش به مجلس می‌آورد و مجلس نمی‌تواند در این شرایط نام وزارتخانه‌ای را خط بزند و بودجه را به دیگری واگذار کند؛ این یک درد بی‌درمانی است و برای 2، 3 و 10 سال نیست؛ چندین سال پشت سر هم آموزش و پرورش با این قضیه دست به گریبان است و به نظر می‌رسد نیازمند عزم ملی است.

میرزاده اضافه کرد:‌ همه دولتمردان باید آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهند و تا زمانی که مشکل حل نشده است، جای دیگری هزینه نکنند. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در خصوص «توزیع شیر در مدارس»، تأکید کرد: همه این‌ها به مطالبات و هزینه‌هایی که آموزش و پرورش دارد، برمی‌گردد.

وی بیان داشت:‌ واقعیت آن است که آنهایی که از نزدیک دستی بر آتش دارند و آموزش و پرورش را می‌شناسند، می‌دانند با این بودجه برای نمونه در سال 96 چه اتفاقی خواهد افتاد.

میرزاده متذکر شد:‌ بنده و کسی که در آموزش و پرورش مسئول بوده است، آن زمانی که قانون بودجه نوشته می‌شود، می‌دانیم سال دیگر سرانه‌ای نیست و شیر در مدارس به موقع توزیع نخواهد شد و این چیزی است که تمام اهل فن در دولت و مجلس آگاهانه آن را می‌دانند و موضوع آشکاری است.