شیوه زندگی بیشترین عامل مرگ و میر

علی ربیعی در مراسم افتتاح مرکز مشاوره تلفنی «1480»‌گفت: نسل امروز با گذشته تغییر کرده و خصوصیات خاص خود را دارند سبک همسرگزینی، خواستگاری،‌تعامل به همسر، فرزندآوری، سبک سرمستی آنها و ... سرگشتگی، از جمله تغییرات این نسل است تحولاتی است که وجود دارد و بیش از هر زمان دیگری نیاز به مشاوره احساس می‌شود.

وی ادامه داد:‌مطالعات نشان می‌دهد 53 درصد از علل مرگ و میر به شیوه زندگی، 21 درصد به عوامل محیطی، 16 درصد به وراثت و 10درصد به بهداشت برمی‌گردد این وضعیت مختص ایران نیست و به طور کلی می‌توان گفت 73 درصد از عوامل کاهش عمر به سبک زندگی و محیطی برمی‌گردد.

ربیعی گفت: نیاز داریم که برای مردم هزینه کنیم تا با امنیت بیشتری زندگی کنند و کیفیت زندگی آنها را افزایش دهیم. بخشی در تئوری مملکت‌داری وجود دارد و برخی در نهادهای سیاسی و فرهنگی و برخی از این تأمین امنیت نیز به نوع فعالیت ما برمی‌گردد.

وزیر رفاه افزود: ‌23.4 درصد از افراد 15 تا 64 سال در طیفی از ناامنی روانی قرار دارند اگر این درست باشد، یعنی از هر 5 نفر یک نفر در این طیف است. و وظیفه بهزیستی اینجاست که باید به این افراد خدمات بدهیم.

وی ادامه داد:‌کسانی که حتی هزینه یک مشاوره را ندارند باید حمایت شوند متأسفانه در این طیف ناامنی روانی زنان سهم بیشتری دارند و زنان تنها در این گروه بیشترین آسیب را می‌بینند. شهرهای بزرگ تهران و کرج با اولویت بالا و بعد سایر شهرها سهم دارند. پس نیاز داریم افراد نیازمند را به مشاوره بگیریم.

ربیعی با بیان اینکه بشر از ابتدا نیاز به مشاوره داشت، گفت: کودکانی که مادران معتاد دارند 7 برابر بیشتر معتاد می‌شوند و این به دلیل فراگیری از مادر است جوامع پیچیده‌تر شده و نیاز به مشاوره بیشتر شده ارتباطات نیز شرایطی را فراهم کرده که شکاف بین منزلت و موقعیت ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: برای مشاوره افرادی که توانایی مالی ندارند می‌توانند با ما تماس بگیرند امیدواریم این مرکز مشاوره تلفنی سمبل و برند مشاوره شود و هر کسی با هر طبقه اجتماعی بتواند مشاوره بگیرد در این مرکز گمنامی افراد حفظ می‌شود و افراد نیز پشت نوبت نمی‌مانند.

وزیر رفاه افزود: این مرکز امکان مشاوره حضوری هم دارد در حال حاضر با 187 مرکز غیردولتی طرف قرارداد شده و بهزیستی هزینه خدمات مشاوره حضوری را متقبل می‌شود.  در این سامانه بیش از 520 مشاور خدمت‌رسانی می‌کنند که امیدواریم بتوانیم آن را به یک میلیون نفر افزایش دهیم

وی افزود: باید فرم‌های مشاوره در این مرکز تبدیل به مخزنی از دانش برای سلامت اجتماعی کشور شود. برای راحت زندگی کردن ایرانیان باید تلاش شد و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به یکدیگر کمک کنیم و نهادهای کمک‌کننده به کاهش آلام مردم برسند که این آلام فقط مباحث مالی نیست.