آیا دومینوی آتش‌سوزی‌ها این بار به پالایشگاه‌ها رسیده است؟

روز گذشته واحد 75 پالایشگاه آبادان دچار حریق شد. طبق گفته «رضا نعیمی» رئیس سازمان آتش‌نشانی آبادان علت بروز این حادثه، نشت جزئی دریکی از لوله‌های انتقال بود.

بروز حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه آبادان در حالی است که یک روز قبل از آن، شاهد بروز حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران بودیم. مخزن نفت شماره 102 پالایشگاه تهران با برخورد یک صاعقه چند ساعت در آتش سوخت و حدود 400 هزار لیتر نفت خام در این حریق از بین رفت. به گفته «سید محمد پورراکی» معاون ایمنی و آتش نشانی اداره کل HSE وزارت نفت، سقف مخزن رلیف شماره 102 مرکز انتقال نفت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تهران ساعت 15 دقیقه بامداد روز یکشنبه بر اثر صاعقه حدود 100 متر پرتاب و مخزن یادشده دچار آتش سوزی شده است.

نکته مهم در این حادثه این بود که با وجود حجم 2 میلیون لیتری مخزن 102 پالایشگاه تهران، تنها 400 هزار لیتر نفت خام در این مخزن موجود بود که اگر حجم این مخزن پُر بود، بی‌شک شاهد ابعاد بزرگتری از آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران بودیم.

این دو حادثه پی در پی، یادآور بروز 15 حادثه مستمر صنعت پتروشیمی در نیمه نخست سال جاری است و این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا دومینوی آتش‌سوزی‌ها اینبار به پالایشگاه‌ها رسیده است؟