خطاهای پزشکی بلای جان و سلامت کودکان

گروه اجتماعی- موضوع خطاهای پزشکی در ایران پس از مرگ هنرمند نامدار کشورمان، عباس کیارستمی مورد توجه بسیاری از رسانه ها و اقشار مختلف مردم قرار گرفت، هرچند این مساله به مذاق جامعه پزشکی خوش نیامده و مسوولان و پزشکان با مصاحبه های متعدد ناراحتی خود را از این موضوع نشان داده اند.

به گزارش افکارنیوز، البته موضوع خطاهای پزشکی تنها مختص کشور ما نیست بر اساس آمارهای رسمی سالانه در جهان بیش از 150 هزار نفر جان خود را در اثر خطاها و اشتباهات پزشکان در اتاق عمل و حین و بعد از جراحی و یا به علت تجویز داروی اشتباهی و نامناسب  جان خود را از دست می‌دهند.

 

افزایش 30 درصدی قصور پزشکی در سال 95

بررسی آمار شکایت‌های ارائه شده به پزشکی قانونی در مورد قصور پزشکی و همچنین موارد منجر به محکومیت نیز نشان می‌دهد که از سال 91 تا سال 94 این روند همواره در حال افزایش بوده است، به طوری که تعداد شکایت‌ها و موارد محکومیت به ترتیب از چهار هزار و 714 مورد شکایت و 2 هزار و 51 مورد محکومیت در سال 91 به پنج هزار و 148 مورد شکایت و 2 هزار 223 مورد محکومیت در سال 92، شش هزار و 838 مورد شکایت و 2 هزار و 760 مورد محکومیت در سال 93 و هفت هزار و 381 مورد شکایت و سه هزار و 23 مورد محکومیت در سال 94 رسیده است.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، آمار کلی از تمام پرونده های مورد بررسی در کمیسیون پزشکی طی هشت ماهه منتهی به آذر 95 نشان دهنده چهار هزار و 492 پرونده مربوط به شکایت ناشی از قصور پزشکی بوده  که یک هزار و 97 مورد معاینه پزشکی و نقص عضو و 163 فوت داشته ایم.

مسعود قادی پاشا بیان کرده است: باتوجه به آمار فوق و آمار سال 95 ، حدود 20 الی 30 درصد افزایش در این موارد داشته ایم که در این میان 2 هزار 761 شکایت از پزشکان شده این در حالی است که سال گذشته 2 هزار و 215 مورد شکایت نسبت به قصور پزشکی داشته ایم.

متاسفانه این آمار نشان دهنده پزشکی فقط در پایتخت است و بررسی ضعیت در سایر استان ها می تواند نشان دهنده وخامت وضعیت خطاهای پزشکی در سرتاسر کشور باشد.

 

سلامت و جان کودکان بازیچه خطای پزشکان

معمولا موارد خطای پزشکی که در مورد کودکان اتفاق می افتد،‌بسیار تلخ و دلخراش است که سبب ناراحتی هر عضوجامعه می شود.

 

مرگ تلخ امیر عباس 9 ماهه

یکی از تلخ ترین پرونده های خطای پزشکی در کشور در قبال «امیر عباس» صورت گرفت که دی ماه سال 94 به دنیا آمد و به گفته مادرش به دلیل سهل‌انگاری پزشکی در حین زایمان دچار فلج مغزی شده بود.

سهل انگاری در رسیدگی به مشکلات امیرعباس و زیر بار مسوولیت نرفتن کادر پزشکی سبب شده مادر این کودک دلنوشته ها و غصه هایش را با کاربران شبکه های اجتماعی در میان بگذارد و موضوع تاآنجا انتشار یافت تا عده فراوانی از مردم با هشتک «کمپین- حمایت-از-امیرعباس# » از وزیر بهداشت و مسئولان و پزشکان خواستند تا به کمک این نوزاد بیایند، اما متاسفانه در 17 مهرماه 95 این کودک پس از تحمل درد و رنج فراوان ناشی از این خطای پزشکی از دنیا رفت.

متاسفانه خطای پزشکی صورت گرفته در حق امیر عباس پایان ماجرا نبود و این بار به دلیل سهل انگاری پپزشک معالج در گچ گرفتن دست کودک 10 ساله سبب شد تا سرانجام پس از درد و رنج فراوان مچ دست مهرشاد در دی ماه قطع شود.

 

قطع دست کودک 10 ساله به خاطر اشتباه پزشک معالج

مهرشاد پسر بچه 10 ساله‌ شوشتری است که هشتم آبان امسال در مدرسه‌ به زمین خورد. او را به مطب پزشک رساندند. پزشک با بیان اینکه یک شکستگی ساده رخ داده دست او را گچ گرفت و پسرک با خانواده‌اش به خانه رفت، اما درد ناشی از شکستگی باعث بی‌قراری مهرشاد شد. او را بعد از دو روز دوباره به مطب همان پزشک بردند. پزشک گچ دست را باز کرد و آنجا بود که متوجه شدند دست مهرشاد تا آرنج سیاه و متورم شده است؛ موضوعی که باعث جراحی او در شوشتر شد، اما بهبودی در وضعیت مهرشاد دیده نشد و او به بیمارستان اهواز منتقل شد.

خانواده این کودک پس از مشاهده وضعیت ناگوار فرزندشان ، وی را به تهران منتقل کردند و مهرشاد مدتی در بیمارستان تریتا و بعد در بیمارستان امام حسین(ع) بستری شد، اما سرانجام در بیمارستان نیکان تهران جراحی شد.

به گفته میر‌احمد موسوی، فلوشیپ ارتوپدی دست این بیمارستان که مهرشاد را جراحی کرده است، می‌گوید: «زمانی که این کودک را پیش من آوردند، دست او از آرنج تا مچ سیاه بود. من تا آنجا که توانستم سعی کردم دستش را حفظ کنم. این اتفاق برای آرنج تا مچ افتاد اما دیگر کاری برای از مچ به پایین دست نمی‌شد کرد و ما مجبور شدیم دست را قطع کنیم.» اگرچه او می‌گوید کاملا در جریان پرونده این کودک نیست اما به اعتقاد او گچ‌گیری نامناسب می‌تواند عاملی برای بالا رفتن فشار کمپارتمان شده تا جایی که دست سیاه شود.

این پرونده سازمان نظام پزشکی شوشتر در حال بررسی است.

 

جراحی اشتباهی دست کودک 2ساله

هنوز چند روزی از حادثه تلخ مهرشاد نگذشته بود که کودکی 2 ساله نخستین روزهای بهمن ماه جاری در یکی از بیمارستان های اصفهان به اشتباه به جای دست راست، از ناحیه دست چپ تحت عمل جراحی قرار گرفت که این موضوع سبب اعتراض والدین کودک شد.

به گفته والدین،‌ فرزند 2 ساله آنها هنگام تولد از ناحیه تاندون دست راست آسیب دیده بود و براساس توصیه پزشکان باید در 2 سالگی تحت عمل جراحی قرار می گرفت که این کودک در یکی از بیمارستان های اصفهان تحت عمل جراحی قرار گرفت که پزشک معالج به اشتباه دست چپ او را عمل کرد.

وابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تایید این خبر، در جوابیه ای آورد:

متاسفانه جراح در اتاق عمل اشتباه کرده است؛ عمل تاندونی بوده و امروز صبح تصحیح شده و دست مبتلا توسط همان پزشک، جراحی شده است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره اینکه پزشک جراح، خطای خود را پذیرفته و جبران کرده است، اضافه کرد: این پزشک نیز از اولیای بیمار عذرخواهی کرده و اولیای بیمار نیز بر ناخواسته بودن این اشتباه اذعان کرده و پوزش جراح را پذیرفته اند .

در ادامه این جوابیه آمده است: به رغم این امر، کلیه حقوق اولیای بیمار محفوظ است و هرگونه خسارت احتمالی با تشخیص مراجع ذیصلاح جبران خواهد شد.

 

سوختگی درجه 2 پاهای کودک در اتاق عمل

درست یک روز بعد از این اتفاق ناگوار، محمدپارسا، کودک سه ساله اراکی که برای عمل لوزه در بیمارستان امیرکبیر اراک بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود در جریان عمل به دلیل مجاورت با فن گرمازا دچار سوختگی درجه 2 از ناحیه پا شد.

به گفته  «علی ارجمند» رئیس بیمارستان امیرکبیر در حاشیه عیادت از این کودک گفت: کودک در ۴ بهمن ماه تحت عمل جراحی لوزه قرار گرفت که بدلیل افت درجه حرارت در اتاق عمل و بدنبال جلوگیری از مشکلاتی که در این موارد برای کودکان پیش می‌آید، یکی از پرسنل اتاق عمل بیمارستان فن گرمازا را با فاصله کمی کنار پای کودک قرار می‌دهد و چون پوست بچه خیلی حساس بوده بر اثر مجاورت دچار سوختگی درجه ۲ و در حدود ۵ درصد شده است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی امیرکبیر تصریح کرد: امیدوارم این مورد هیچگاه تکرار نشود و شخصی هم که مسبب این قضیه شده مطمئناً عمدی در این کار نداشته و از پرسنل دلسوز بیمارستان است و ما موظف هستیم طبق قوانین و ضوابط با وی برخورد قانونی انجام دهیم.

دکتر ارجمند یادآور شد: خانواده این کودک برای احقاق حقوق قانونی خود و برخورد با مقصرین این قصور حق پیگیری و مراجعه به مراجع ذیربط را دارند و مسولین بیمارستان نیز پیگیری لازم را انجام خواهند داد.

 

قصه خطاهای پزشکی به ویژه در مورد کودکان گویا پایانی ندارد و به نظر می رسد یا نظارت های مسوولان وزارت بهداشت و آموزش های لازم به پرسنل و کادر پزشکی کافی و مناسب نیست و یا مجازات های در نظر گرفته شده برای چنین موارید بازدارندگی کافی ندارند که همچنان این موارد رخ می دهد.

از مسوولان وزارت بهداشت به ویژه وزیر و همچنین سازمان نظام پزشکی و ... انتظار می رود چنین مواردی را به جدیت بیشتری دنبال کرده و به نگرانی خانواده ها پایان دهند زیرا ادامه این روند منجر می شود تا کمتر کسی به کادر درمان و ... اعتماد داشته و جان و سلامت خود را به آنها بسپارد.


مهرنوش  حیدری