‌نمره دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا «یک » است

گروه اجتماعی- عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره عملکرد دولت در زمینه ترافیک و کاهش آلودگی هوا و ... گفت: دولت در قبال شهر تهران و به ویژه ترافیک پایتخت زیر صفر درصد به وظایف خود عمل کرده است.

 

به گزارش افکارنیوز،‌ ابوالفضل قناعتی با بیان این مطلب اظهار کرد: دولت باید حداقل هایی که حق شهرداری است را در اختیار این نهاد قرار می داد که این کار صورت نگرفته است.

 

وی تصریح کرد: در این زمینه می توان به تعلق گرفتن بخشی از عوارض و جرایم خودروها اشاره کرد در حالی قانون این مساله را تصویب کرده اما دولت برخلاف قانون عمل کرده و حق شهرداری را نداده است.

وی توضیح داد:‌بر اساس قانون 50درصد ساخت مترو وظیفه دولت است که انجام نداده و یا 82.5 درصد از هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس درون شهری بر عهده دولت است که آن را نیز پرداخت نکرده است.

وی تاکید کرد: دولت در ارتباط با ترافیک تهران چه کاری انجام داده که الان می خواهد انتقاد کند در حالی که حداقل اگر دولت یک ریال داده بوده می توانست بابت آن از مدیریت شهری انتقاد کند که چرا کاری بابت ترافیک و ... انجام نشده است.

عضو کمیته عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر ادامه داد:‌ تا زمانی که دولت به وظایف قانونی خود در قبال شهر تهران عمل نکند چه توقعی دارد در تهران چه اتفاقی می افتد؟‌

وی درباره میزان بدهی دولت به شهر تهران و شهرداری گفت:‌از سال 92 تا کنون حدود 150 کیلومتر خط مترو در تهران ایجاد شده که هزینه ساخت هرکیلوتر برابر 250میلیارد تومان است دولت باید 50درصد این مبلغ را پرداخت می کرد که تاکنون چیزی پرداخت نشده و یا اکنون در تهران حداقل به 5 هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم که هزینه خرید هر دستگاه برابر با 800میلیون تومان است بر اساس قانون دولت باید 82.5درصد از این مبلغ را بپردازد که اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: همچنین بر اساس قانون 30 تا 40درصد از مبلغ جریمه هر خودرو باید به شهرداری پرداخت شود که تاکنون یک ریال نداده است.

قناعتی گفت: دولت چه کمکی در ارتباط با حل ترافیک تهران انجام داده یا می دهد در حالی که حضور دولت در پایتخت سبب ایجاد هزینه ترافیکی برای شهر می شود اما آیا برای این حضور هزینه ای پرداخت می کند؟‌

وی تاکید کرد:‌روزانه هزار دستگاه خودرو به تهران اضافه می شود و هنوز در مورد موتورهای کاربراتوری هیچ اقدامی انجام نداده اند.

قناعتی در پاسخ به این سووال که از یک تا 20 چه نمره ای به عملکرد دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا می دهید،‌گفت:‌در زمینه آلودگی هوا و کاهش آن به عملکرد دولت نمره «یک » می دهم.

عضو شورای شهر در پاسخ به این سووال که آیا به نظر شما در مدت باقی مانده از عمر دولت یازدهم می توان شاهد اقدام مناسبی درزمینه کاهش آلودگی هوا در پایتخت بود یا خیر، اظهار کرد:‌بعید می دانم اتفاقی بیافتد، اگر کسی می خواست کاری انجام دهد در 3.5 سال گذشته انجام می داد و در این مدت که انجام نشده بعید می دانم در 6 ماه کاری صورت گیرد.