عوامل چاقی را بشناسید

سید جواد علوی با بیان اینکه در یک وعده نباید غذاهای مختلف خورده شود، اظهار کرد: مواد غذایی مختلف از نظر کیفیت و ویژگیها با هم متفاوتند مثلاً غلیظ یا لطیف هستند و در نتیجه هضم آنها با هم متفاوت خواهد بود.

وی افزود: وقتی دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شود، معده و دستگاه گوارش نمی‌تواند همه آنها را به حد نهایی هضم کند و در نتیجه فساد هضم رخ می‌دهد، این موضوع درباره خوردن غذاهای خام و پخته با هم نیز صدق می‌کند.

این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: وقتی مواد تشکیل‌دهنده یک خورشت یا آش با دستورات مشخص در کنار هم پخته می‌شوند در واقع هضم آنها به هم نزدیک می‌شود اما وقتی مثلاً در یک وعده ماکارونی و خورشت قورمه سبزی با هم خورده شود، اصلاً نباید انتظار گوارش کامل را در معده داشت.

علوی متذکر شد: برهم خوری (خوردن غذاهای مختلف در یک وعده غذایی و مخلّفات با غذا) و عدم رعایت موارد گفته شده در آداب غذا خوردن یکی دیگر از عوامل اصلی چاقی است؛ بارها مشاهده شده که بیماران با رعایت همین موارد به ظاهر ساده، سایز یا وزن کم کرده‌اند.

وی افزود: یبوست، عدم تعریق کافی و اشکال دیگری از تجمع مواد ناسالم در بدن نیز در برخی افراد از علل اصلی چاقی است لذا معمولاً پزشک متخصص طب ایرانی برای این افراد، دستورات و روشهایی برای ایجاد لینت مزاج، افزایش تعریق یا روشهای پاکسازی مانند حقنه و قی  را در قدم اول توصیه می‌کند.

این کارشناس طب سنتی یادآور شد: عدم تحرک کافی نیز عامل تجمع فضولات و افزایش وزن است البته برای افراد با وزن بالا و انباشتگی مواد قبل از انجام دستورات پاکسازی توصیه به انجام ورزش مناسب نیست.