آیا خطای کادر درمان علت مرگ بیمار جوان است؟

گروه اجتماعی-  موضوع خطاهای پزشکی و کادردرمان چندی است که مورد توجه هموطنان قرار گرفته است، بررسی ها نشان می دهد گاهی اوقات این خطاها در از دست رفتن جان و سلامت بیماران موثر هستند و در مواردی نیز به علل مختلف که خارج از اختیار پزشکان و پرستاران و ... است، بیماران جان خود را از دست می دهند.

به گزارش افکارنیوز، اعلام نتایج قطعی مبنی بر دلایل از دست رفت جان بیماران و یا سلامت آنها تنها در اختیار مراکز قانونی و به ویژه متخصصان سازمان پزشکی قانونی است و طرفین ماجرا باید منتظر اظهار نظر این متخصصان و پایان پپروسه بررسی ها باشند.

چندی پیش یکی از هموطنان در تماس به افکارنیوز به شرح یک ماجرا پرداخت.

وی اظهار کرد: برادرم علی روحی 41 ساله با 20 سال سابقه در حرفه نقاشی ساختمان، در تاریخ 17مهر 95 بر اثر سقوط از ساختمان حین کار دچار شکستگی دست چپ از ناحیه مچ شد که بلافاصله به منظور درمان به بیمارستان 17 شهریور آمل انتقال یافت و در آن بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفت.

روحی افزود:‌ متاسفانه بعد از گذشت 2 روز دست وی دچارعفونت شدید شد و پزشک معالج اعلام کرد کاری از دستش بر نمی‌آید و بیمار را به جای دیگری منتقل کنید.

وی تصریح کرد: بنابر توصیه این دکتربیمار به منظور ادامه درمان به بیمارستان امام (ره)ساری منتقل و تحت ویزیت یک پزشک دیگر به نام دکتر سید مهران رضوی‌پور قرار گرفت که مطابق تشخیص این دکتر تقریبا هر روز شستشوی دست انجام می‌شد و دست برادرم یکبار دیگر مورد عمل جراحی قرار گرفت.

وی بیان کرد: خوشبختانه بعد از چندین دفعه بستری و مرخص شدن و تحمل دردهای شدید و رنج برادرم تقریبا مداوا شده بود؛‌ در تاریخ 13 آذرماه برادرم در مطب دکتر رضوی پور مورد معاینه قرار گرفت و به دستور وی برای رفع عفونت در بیمارستان امام (ره) ساری بستری شد و همان شب یکبار و روز بعد نیز برای بار دوم دست او مورد شستشو قرار گرفت؛ وضعیت وی بهتر شده بود به طوریکه در غروب 14 آذرماه  به بنده که به عنوان همراه بیمار در بیمارستان بودم، اعلام  احساس رضایت ‌کرد و حتی انگشتان خود را حرکت می‌داد و حال برادرم به حدی خوب بود که با پای خودش برای عکسبرداری به رادیولوژی رفت.

وی گفت:‌ برادرم خیلی خوشحال بود زیرا از پرستاربخش شنیده بود قرار است فردای آن روز درصورت رضایت پزشک از بیمارستان مرخص شود.

وی خاطر نشان کرد: در ساعت 12:10  یا   10 دقیقه بامداد روز 15 آذر یکی از پرستاران بخش (نامش نزد افکارنیوز محفوظ است) دو ویال داروی ونکومایسین را در عرض چند ثانیه به دست راست برادرم و به صورت وریدی تزریق کرد که پس از گذشت مدت کوتاهی حال برادرم بد شد و با توجه به تلاش تیم پرستاری و CPR  بمدت یکساعت بعد از تزریق ونکومایسین بی نتیجه بود و نتوانستند او را احیاء کنند و برادرم جان خود را از دست داد.

وی اظهار کرد: دو نفر از کادر درمانی در این یک ساعت با دست ، تنفس مصنوعی می دادند که در گزارش معاینه جسد  در کالبد شکافی  پزشکی قانونی ساری بیان شده است که آثار احیاء بیمارستانی در قفسه سینه و شکستگی دنده‌های  4 ، 5 و 6 سمت راست و چپ بدن دیده و لمس شده است که متوجه شدم اثرات یک ساعت تنفس مصنوعی که دو نفری انجام  می‌داده‌اند، بوده است.

روحی گفت: جای تاسف دارد که با توجه به اینکه این مجموعه به عنوان یک بیمارستان دولتی از تجهیزات ناچیزی برخوردار است، به گونه‌ای که هنگام نیاز به چراغ قوه هیچ یک از پرستاران چراغ قوه به همراه نداشتند و برای تشخیص حرکت مردمک‌های چشم برادرم از چراغ تلفن همراه من استفاده کردند و حتی برای شنیدن ضربان قلبش گوشی سالم نداشتند و با دست خودشان نبض را میگرفتند .

وی خاطر نشان کرد:‌ بر روی ویال ونکومایسین نوشته شده است به مدت 60 شصت دقیقه تزریق شود ولی پرستار در عرض چند ثانیه اقدام به تزریق این آمپول به برادر مرحومم کرده است که بدینوسیله شکایت خودم را از این پرستار که با یک قصور و سهل انگاری در کار خود،‌ باعث جان دادن برادرم شده است و همچنین از کادر درمانی که موجب شکسته شدن دنده‌های چپ و راست بدن وی شدند و از تمام عوامل بیمارستانی اعم از پزشکی، درمانی و پرستاری که موجب فوت برادرم شدند؛‌اعلام می کنم زیرا اگر به درستی فرآیند و آموزش درمان را انجام می‌دادند شاهد چنین اتفاق ناگواری برای برادر عزیزم نبودیم و دختر کوچکش را بی‌پدر نمی‌کردند.

نظر پزشکی قانونی چیست؟

 

درباره فوت این بیمار با پزشکی قانونی ساری تماس گرفتیم؛‌ یکی از مسوولان این مرکز در مورد تاثیر تزریق داروی وانکومایسین گفت: این پرونده را به خاطر دارم و مردم جوانی برای جراحی دست به بیمارستان مراجعه کرده و متاسفانه پس از مدتی فوت شده بود،‌اگر تزریق داروی وانکومایسین بر اساس پروتکل درمانی آن دارو تجویز نشود،‌بله می تواند چنین عوارضی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سووال که آیا تبعات آن می تواند منجر به فوت فرد شود، افزود: می تواند چنین تبعاتی داشته باشد ولی اینکه در مورد این بیمار قطعا منجر به فوت شده یا خیر نم یتوان اظهار نظر کرد و باید منتظر نتیجه بررسی های دقیق تر بود.

وی درباره زمان اتمام بررسی های لازم به منظور یافتن علت فوت این بیمار اظهار کرد:‌در 3-4 ماه آینده نتیجه بررسی ها اعلام خواهد شد.

وی در مورد شکایت برادر فرد فوت شده در زمینه شکستگی دنده های  4 ، 5 و 6 سمت راست و چپ بدن حین انجام عملیات CPR  بیان کرد: معمولا چنین مواردی به دنبال ماساژ قبلی اتفاق می افتد و زمانی که CPR  به خوبی انجام می شود ممکن است منجر به شکستگی دنده ها شود.

وی در پاسخ به این سووال که آیا می توان علت فوت این بیمار را به دلیل تزریق دارو و یا شکستگی دنده ها دانست،‌گفت: خیر اصلا شکستگی نبوده زیرا این شکستگی به دنبال ماساژ قلبی اتفاق می افتد،‌وقتی مریض به اصطلاح از دست می رود کادر درمان اقدام به انجام ماساژ قلبی و CPR   می کنند که احیا کنند تا برگردد و یکی از تبعات معمول این ماساژ شکستگی دنده ها می تواند باشد.

این مقام مسوول در پزشکی قانونی ساری بیان کرد: 3-4 ماه دیگر علت قطعی فوت این بیمار مشخص می شود،‌تمام پاسخ ها به مرجع قضایی ارسال می شود و باید از مجاری قانونی آن را دریافت کرد.