تا چه زمانی معلمان باید دو شغله باشند؟

غلامعلی افروز اظهار کرد:‌ دانشگاه فرهنگیان باید تربیت دکترای روانشناسی و مشاور مدارس را جدی بگیرد چرا که هم‌اکنون به این کارشناسان در مدارس به شدت نیاز داریم.

وی افزود:  باید تلاش کنیم 95 درصد ورودی‌ها به مدارس ماندگاری داشته باشند و این ماندگاری در سایه تعامل مستمر و منطقی معلمان با دانش‌آموزان محقق خواهد شد همچنین معلمان باید روانشناسی تربیتی را دانسته و با استفاده از این روش، تعامل خوبی را با دانش‌آموزان داشته باشند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حقوق معلمان باید بالاتر از میانگین حقوق بگیران دولت باشد، گفت: اگر سرمایه کشور در آموزش‌وپرورش هزینه نشود باید آن را در زندان‌ها و دادرسی‌ها هزینه کنیم، هسته اصلی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش است و وزیر آموزش‌وپرورش در خط مقدم پیشگیری قرار دارد نه معاون قوقه قضاییه در حقیقت معاونت پیشگیری نظام، وزارت آموزش و پرورش است.

افروز با اشاره به اینکه کانون‌های اصلاح تربیت شاهد حضور بزهکاران نوجوان هستند، بیان کرد: باید پیشگیری در مدرسه را جدی گرفت. یکی از وظایف مشاوران مدارس بالا بردن رضایتمندی شغلی، پیشگیری از فرسودگی و افسردگی معلمان است؛ تا چه زمانی معلمان باید دو شغله باشند و تا چه زمانی می‌خواهیم برای آنها شعار بدهیم و عملیاتی نکنیم.

وی ادامه داد:‌ در مدارس پسرانه باید از معلمان مرد و در مدارس دخترانه از معلمان زن استفاده کرد اما هم اکنون در کلاس پنجم و ششم ابتدایی از معلم زن استفاده می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به موضوع کنکور عنوان کرد:‌ دبیرستان‌ها کنکور محور هستند و متاسفانه هم‌اکنون دانش‌آموز ابتدایی نیز گرفتار تست‌زنی شده است چون می‌خواهد به مدرسه تیزهوشان برود و در دوره دبیرستان نیز برای ورود به دانشگاه در حال تست زدن هستند و در چنین نظام آموزشی دانش‌آموزان قربانی می‌شوند.

افروز بیان کرد:‌ دوره متوسطه عمومی باید مهارت پرور و خلاقیت محور باشد از سوی دیگر بهترین منابع فرهنگی کشور در تمام دنیا مدارس هستند و این منابع فرهنگی را نمی‌توان در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل کرد. مدرسه یک واحد آموزشی، فرهنگی و اجتماعی است و باید روزهای پنجشنبه و جمعه باز باشد و کلاس‌های آزاد و فرهنگی برای اهالی محله داشته باشد در حقیقت تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه ظلم است.