ماجرای جالب نام گذاری پرتغال و رنگ نارنجی

در زبان انگلیسی رنگ نارنجی و میوه پرتقال هر دو با نام اورَنج (Orange) شناخته می‌شوند. ولی به نظر شما اول رنگ نارنجی نام‌گذاری شده است یا پرتقال؟

کلمه انگلیسی مذکور به یک عبارت ایرلندی برمی‌گردد که معنی آن در زبان فارسی «زرد-قرمز» است. البته این عبارت ایرلندی ابتدا وارد زبان اسپانیایی شد و سپس به انگلیسی انتقال یافت. اسپانیایی‌ها برای آنکه رنگ نارنجی نامگذاری کنند کلمه «نارانجا» (Naranja) را به کار بردند. در زبان سانسکریت این کلمه برای درخت پرتقال مورد استفاده قرار می‌گرفت و سپس برای رنگ نارنجی وارد زبان اسپانیایی شد.

با گذشت سال‌ها، زبان انگلیسی حرف n را از ابتدای کلمه حذف کرد و سپس با تغییر آن برای آسانی در گویش کله Orange اختراع شد. در اوایل قرن شانزهم این کلمه برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت و آن زمان بود که نه تنها پرتقال با همین کلمه نامیده می‌شد، بلکه رنگ نارنجی هم به همین طریق مورد خطاب قرار می‌گرفت.

در مجموع می‌توان گفت پیش از آنکه رنگ مذکور اورنج نامیده شود، پرتقال با نام اورنج شناخته می‌شد و بعدها نام هر دو آنها یکی شد.

از جالب‌ترین اتفاقاتی که در این زمینه وجود دارد می‌توان به یک درخت پرتقال کهنسال با نام «پاسبان» در اروپا اشاره کرد که بیش از 500 سال قدمت دارد.

طبق آمار موجود سالانه بیش از 25 میلیارد پرتقال در کشور آمریکا برداشت می‌شود و این رقم به قدری است که هر آمریکایی می‌تواند در طول یک سال 83 پرتقال بخورد.

«کریستوف کلمب» کاشف قاره آمریکا در دومین سفر خود به این قاره در سال 1493 میلادی برای نخستین بار در جهان دانه‌های گیاه پرتقال و لیمو را با خود آورد.