محبوب ترین نام ها نزد ایرانی ها
سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: طی ده ماهه سال 95، ده نام اول انتخابی برای خانم‌ها به ترتیب فاطمه، زهرا، زینب، نازنین زهرا، یسنا، حلما، باران، فاطمه زهرا، ریحانه و رها است و برای آقایان امیرعلی، محمد، امیرحسین، ابوالفضل، علی، حسین، محمدطاها، امیرعباس، محمدحسین و امیرمحمد است.
 
وی در ادامه افزود: طبق بررسی‌های انجام شده از ابتدای تأسیس سازمان ثبت احوال تا پایان آذر ماه سال 95 در ایران 2 میلیون و 884 هزار و 200 نفر به نام "محمد" یا "سید محمد" و 7 میلیون و 819 هزار و 200 نفر دارای نام محمد به همرا ه پسوند و یا پیشوند بوده که  در مجموع 12 میلیون و 866 هزار و 977 نفر با نام‌های ترکیبی محمد و یا دیگر القاب آن به ثبت رسیده است.
 
ابوترابی با بیان اینکه موقعیت‌های جغرافیایی، آداب و رسوم، احترام به درگذشتگان، باورهای مذهبی، برخی رویدادهای اجتماعی و مناسبت‌های مذهبی در انتخاب نام در میان افراد دارای اهمیت است، افزود: به همین جهت در ماه محرم سال 95 انتخاب اسامی امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعلی و امیرعباس برای پسران بیشترین فراوانی را داشته است.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: برابر با قانون سازمان ثبت احوال مدت قانونی برای اخذ شناسنامه نوزاد، 15 روز "بدون احتساب روز وقوع ولادت و روز ثبت" است و اگر روز پانزدهم مصادف با تعطیلی شود، روز بعد به عنوان روز موعود ملاک قرار داده می‌شود. همچنین برای ثبت واقعه وفات نیز حداکثر ده روز مهلت قانونی است.
 
وی در پایان گفت: افراد در صورت تأخیر در صدور به موقع شناسنامه نوزاد یا ابطال شناسنامه متوفی بعد از مهلت قانونی آن، طبق نرخ مصوب هر سال، مشمول هزینه تأخیر در ثبت می‌شوند.