معتادان متجاهر جمع آوری می شوند

سردار محمدمسعود زاهدیان در حاشیه دیدار خود با افسران خارجی مرتبط با پلیس مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته کنفرانس بین‌المللی تهران علیه مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته با حضور وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاون دبیرکل سازمان ملل در امر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته، نمایندگان پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهای ژاپن، اروپا و آسیای میانه در این اجلاس حضور داشتند. 

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: در این اجلاس موضوعات مرتبط با تولید و انتقال مواد مخدر از افغانستان به سایر کشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفت که دستاوردهای خوبی داشته و قرار است نتایج آن در اجلاس سازمان ملل در اسفندماه مورد تصویب مقامات عالیرتبه کشورهای خارجی قرار گیرد. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهار داشت: این اجلاس از آن جهت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین کاشف و مقابله کننده مواد مخدر در دنیا است، اهمیت بالایی داشت، به همین جهت، نقش والا و ویژه ایران به حاضرین در این اجلاس به همگان معرفی و توضیحاتی در این خصوص داده شد. 

وی افزود: پلیس مبارزه با مواد مخدر برحسب وظایف قانونی خود به عنوان ضابط قوه قضائیه در ایام مختلف سال به این دلیل که جوانان زیادی درگیر این پدیده شوم هستند برخورد کرده و افرادی که در حال مصرف و توزیع مواد مخدر هستند، را مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد .

سردار زاهدیان تصریح کرد: متأسفانه زیرساخت‌های موجود برای جمع‌آوری معتادان متجاهر برای کشورمان خیلی خوب نیست، اما با توجه به فقدان مراکز نگهداری معتادان متجاهر در جامعه، همه روزه ناجا در حال جمع‌آوری و برخورد با آنان اقداماتی را انجام می‌دهد. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا خاطرنشان کرد: براساس طرح جدید که از 20 اسفندماه در کشور به صورت سراسری در 12 کلان‌شهر آغاز خواهد شد، معتادان متجاهر در راستای پیشگیری از مواد مخدر جمع‌آوری شده و این کار با توجه به دستور وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با شدت و جدیت بیشتری صورت خواهد گرفت. 

وی در توضیح بیشتر، تصریح کرد: این اقدامات ما همگی مبنی بر پاکسازی چهره شهرها از معتادان متجاهر و در راستای جمع‌آوری آنها با شدت بیشتر صورت خواهد گرفت و می‌کوشیم با انجام این کار، شاهد آلودگی کمتری از شهرها نسبت به وجود چهره معتادان متجاهر باشیم. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: مواد مخدر پدیده‌ای است که خانواده‌های زیادی را در کشورمان آزار می‌دهد که اولین نقطه کنترل این آسیب اجتماعی، نظارت خانواده‌ها و پیشگیری از بروز ضایعات سوءمصرف مواد مخدر است که آنان نقش ویژه‌ای دارند. 

سردار زاهدیان تصریح کرد: خانواده‌ها علاوه بر آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی در کشور می‌توانند در راستای افزایش دانش مردم، آمادگی لازم را برای برخورد با این پدیده شوم داشته باشند، ضمن اینکه می‌توان با اقدامات خودکنترلی و افزایش مهارت‌های زندگی، در راستای کاهش آسیب‌های جبران ناپذیر اعتیاد و مواد مخدر اقداماتی انجام دهند. 

سردار زاهدیان در پایان اظهار داشت: همچنین خانواده‌ها می‌توانند عناصر توزیع‌کننده مواد مخدر را به پلیس‌های مواد مخدر کشور معرفی کرده تا ناجا اقدامات آنها را در جهت پیگرد قانونی انجام دهد.