انتقاد از تداخل مسئولیت ها در نظارت بر حریم/ حفاظت از حریم زمان انتخابات و نوروز سخت است

گروه اجتماعی- پژمان پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به رشد منفی جمعیت روستایی کشور و خطر افزایش رشد سکونتگاه های غیر رسمی در حاشیه کلان شهرها از جمله تهران اظهار کرد: حریم شهرها برخلاف سطح شهر باید نسبت به هر گونه ساخت و ساز حافظت شود. مگر موارد محدودی که در زمینه کشاورزی یا تفرجگاهی فعالیت دارند به شرطی که در تزاحم با حریم نباشند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد:  در نتیجه از نظر اقدامات سیستمی، برداشت وضعیت و نیز ایجاد ساختارهایی که بتوانند رصد را بر حریم تحکیم کند، اقدامات مقتضی صورت می گیرد.

پشمچی زاده  با اشاره به این که مرز بین محدوده و حریم با نشانه گذاری های سالیانه مشخص می شود، خاطرنشان کرد: رصد حریم در محدوده تهران کامل هوشمند دست اما همچنان راه زیادی تا برداشت اطلاعات داریم. اکنون محدوده در سامانه شهرسازی و طرح تفصیلی کاملا پیاده شده اما ممیزی دقیق آن را نداریم .

لزوم شناسایی پارسل ها در محدوده حریم

معاون شهردار تهران ادامه داد: در محدوده تهران برای هر واحد مالکیت برداشت های لازم از طریق ممیزان در سال های مختلف انجام می شده اما در محدوده حریم این اقدام انجام نشده است.

وی با اشاره به این که باید در محدوده حریم به شناسایی هر پارسِل بپردازیم، گفت: سپس باید بر اساس اسناد و ترکیب مالکیت برداشت های لازم صورت گیرد و همانند محدوده شهر این اطلاعات را در سیستم پیاده سازی کنیم.

زیرساخت برداشت اطلاعات حریم فراهم است

معاون شهردار تهران با اشاره به این که زیرساخت برداشت اطلاعات حریم هم اکنون در شهرداری تهران فراهم است، اظهار کرد: بخشی از اطلاعات برداشت شده و بخشی دیگر در آینده انجام می شود زیرا بر اساس طرح جامع اخیر شهر تهران حدود 6 هزار کیلومتر تهران وسعت حریم داریم اما کنون بر یک هزار و 200 کیلومتر محدوده حریم تاکید و برداشت اطلاعات داشته ایم.

پشمچی زاده با انتقاد نسبت به این که مغایرت های موجود بین قانون تقسیمات کشوری، قوانین مرتبط با حریم و نقشه های شورای عالی شهرسازی وضع نظارت بر حریم را برای شهرداری تهران سخت کرده است، عنوان کرد: از یک سو مدعی هستیم روستاها و شهرهای موجود در حریم مصوب شهر تهران  باید از قوانین و محدودیت های مرتبط خود تبعیت کنند اما از سوی دیگر قانون تقسیمات کشوری و مقام های مسئول در این حوزه معتقدند تقسیمات کشوری چگونگی نظارت را مشخص می کند.

وی با اشاره به این که تداخل مسئولیت ها مشکلاتی را در حوزه حاشیه نشینی و ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: در تلاشیم با مدیریت تا حد ممکن از ایجاد این کانون ها جلوگیری کنیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که کیفیت و نمره نظارت شهرداری تهران در محدوده شهر تهران مطلوب است، عنوان کرد: اما این چیزی از نگرانی های ما در حوزه مسائل حریم کم نمی کند. تداخل مسئولیت ها در حریم موضوعی جدی است و تلاشی در راستای رفع این تداخل ها انجام نمی شود.

مراجع قانون گذار تداخل مسئولیت در حریم را رفع کنند

وی با اشاره به این که رفع این تداخل ها باید در اسناد مجموعه شهری تهران دنبال شود، اظهار کرد: همچنین مراجع قانون گذار باید این ابهام ها و اشکال ها را برطرف کنند تا تداخل مسئولیت ها بین شهرداری تهران  با فرمانداری ها و بخشداری های حریم تهران برطرف شود زیرا اکنون فرمانداران و بخشداران به استناد این ابهام های قانونی از مراجع قضایی آرایی را دریافت نکنند که به هیچ عنوان به نفع پایتخت نیست.

وی با بیان این که با این وجود شرایط ساخت و ساز در محدوده تهران با امکاناتی که مستقر شده و نشانه گذاری های صورت گرفته محدود است، گفت: اخیرا اعمال رای شهرداری را در شهرک زیتون مشاهده کردید اما نگران شرایط حال حاضر نیستیم بلکه در دوره های خاص همانند ایام نوروز و تعطیلی ها یا در دوره های انتخابات  که نظارت بر حریم سخت می شود و ابهام های قانونی خود را نشان می دهد.

لیلا موسوی نسب