یک میلیون مستمری‌بگیری که خلاف روند قانون به صندوق اضافه شدند!

سیدتقی نوربخش در جشنواره نیکوکارآفرین گفت: سازمان تأمین اجتماعی ۴۲ میلیون نفر را تحت پوشش دارد و با همه فراز و فرودها نقشی اساسی در جهت امنیت خاطر بیمه‌شدگان بازی می‌کند و ماهانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان برابر هدفمندی یارانه‌ها مستمری پرداخت می‌‌شود.

وی ادامه داد: ۲۲۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری و ۱۴۰۰ میلیارد تومان به صورت ماهانه در بخش درمان هزینه و بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان در سازمان تجهیز منابع می‌شود.

وی افزود: یک‌سوم کل تخصیص ماهانه بودجه کشور، در سازمان تأمین اجتماعی تجهیز منابع می‌شود که از محل منابع عمومی نیست.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مورد رقم بدهی دولت به تأمین اجتماعی گفت: تا سال ۸۴، ۴ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در ابتدای دولت روحانی به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی علت این افزایش بدهی را اینگونه توضیح داد: یک میلیون مستمری‌بگیر خلاف روند قانون به صندوق اضافه شد و دارای سه میلیون مستمری‌بگیر شدیم که قوانین متعدد از جمله بازنشستگی پیش از موعد و سخت و زیان‌آور و سایر تعهدات بدون منبع، علت آن است و به صندوقی تبدیل شدیم که بیش از هدفمندی مستمری می‌دهیم.

وی ادامه داد: از اموال بیمه‌شدگان صیانت کرده‌ایم و این را نهادهای نظارتی تأیید کرده‌اند.

نوربخش با اشاره به ماده ۱۳ قانون برنامه ششم گفت: مقرر شده است دولت معوقات سازمان را سالانه تا ۱۰ درصد بپردازد و هیچ قانونی بدون دیده‌شدن منبع تصویب نشود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: روزی که کار را شروع کردیم ۲۴ هزار پرونده معوقه در رابطه با سیستم بازرسی وجود داشت ولی امروز حدود ۳۰۰ پرونده باقی مانده است.

نوربخش افزود: بر اساس بخشنامه‌ای خرید و فروش را از محاسبات حق بیمه حذف کرده‌ایم که خواسته کارفرمایان بوده است و بخشودگی جرایم را در دو نوبت اجرا کردیم که به رونق تولید کمک کرده است همچنین موسسه عالی پژوهش و معاونت فرهنگی در سازمان منحل شده بود که در این دولت احیا شد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم به عنوان نهادی اجتماعی و اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. هرچند فرهنگ بیمه‌ای ما ضعیف است به همین دلیل تلاش شده بیمه تأمین اجتماعی را از سال آینده به کتب درسی وارد کنیم.